Pequod Startet 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2013 Denne uka har jeg virkelig startet båtsesongen - har vært ute tre dager på rad! Mandag, tirsdag og onsdag! I går kjørte jeg eldstedattera og tre skolekamerater til Oslo da de skulle på shopping. Stoppet på Lindøya for å tanke. Denne gangen var jeg ikke helt heldig med å legge til første gangen, og fant ut at "matrosen" min ikke visste hva en båtshake var, og når jeg fikk forklart henne det, så var det for sent, og jeg måtte bakke ut... Da opplevde jeg at rattet/roret låste seg når jeg skulle svinge. Jeg fikk ikke rikket på det i hele tatt. Lurte først på om jeg hadde fått noe i propellen, men var veldig usikker. Ville jo ikke begynne å rive og slite i rattet heller, i frykt for å ødelegge noe ville jeg heller ikke ta kraftig i, kunne jo hende at jeg allerede hadde gjort det. Prøvde å sette giret/roret i fri, men det hjalp ikke. Men da jeg begynte å kjøre forover igjen slapp det plutselig og alt var slik det skulle være resten av turen. Ingen antydning til problemer. Har jeg gjort en eller annen nybegynnertabbe eller noe annet galt? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Zitt Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Det høres nesten som om roret eller rorkulten har tatt borti noe. Kanskje du har svingt så veldig kraftig over den ene veien når du bakset litt med å legge inntil. Du kan jo prøve å fremprovosere det igjen når du ligger i hjemmehavnen, og så gå å se om du kan finne ut av det da. Er litt ekkelt når sånt skjer, men det lar seg sikkert enkelt løse. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Det er bra vanntrykk mot et ror som ligger over når du siger akterover. Det er ikke dette som har lurt deg? Regner med at du ga på litt når du måtte bakke fra kai? Redigert 17.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Hydraulisk styring? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Det er bra vanntrykk mot et ror som ligger over når du siger akterover. Det er ikke dette som har lurt deg? Regner med at du ga på litt når du måtte bakke fra kai? Kan godt hende det. Leverte ungdommene på den brygga som stikker ut midt på Rådhusplassen (med trappetrinn på sidene), og da jeg bakket ut derfra hadde jeg ikke noen problemer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LM 605 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Opplevde forsåvidt det samme for noen år siden på ei snekke jeg hadde. Ror-opplegget hadde ikke noen stopp anordning for max rorutslag til begge sider, så da jeg bakket akterover med max sving på roret så vrei roret seg helt rundt og traff faktisk propellen. Der sto det helt låst , men jeg hadde heldigvis mulighet til å koble til en rorpinne under akterdekket slik at jeg fikk vridd dette tilbake. Ellers så måtte jeg gi max pådrag fremover, da kom det rundt igjen til normal stilling. Fikk naturligvis montert på en" stoppekjetting" etter dette, for å unngå slike episoder i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Interresant, kan nok hende at Wiking26AC og du er inne på noe her også. Roret løste seg jo når jeg satte fart forover, så kanskje det har vært noe slikt? Skal i alle fall være forsiktig med hvor hardt jeg ratter framover, og når båten skal opp for å vaskes under til våren, så skal jeg sjekke dette. Kanskje greit å montere en slik stoppeanordning. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Hydraulisk styring? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 For å være helt ærlig aner jeg ikke om denne båten har hydraulisk styring og hva det i så fall innebærer! Jeg bare svinger på rattet så snur båten seg samme veien. Det holder for meg... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Benji Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Tviler sterkt på om at du har hydraulisk styring. En ting som kan ha skjedd er at roret har "slått over" ikke helt rett ord, men du har troligt en teleflex type styring - dvs det er en vaier inni ei strømpe som er forbindelsen mellom ror og ratt. Om du tar en titt under akterspeilet ditt så vi du sikker se hvor den kommer henn, bruker å være greit på gode gamle snekker. Denne vaireren sitter da i 90 grader mot armen som sitter på rorstammen (akselen som går gjennom båten og til roret) Det som kan skje om du bruker mye rorutslag når du bakker ei snekke er at belastningen (vanntrykket) på roret blir så stor at det "slår" over oppe i festet mellom kabel og rorstammen. Retter seg oftes igjen når du kjører forover, men kan og bli stående. Ett godt tips, ikke bruk ror akterover på ei snekke, det virker ikke lell, lær deg heller å bruke proppelen til å svinge med, dette er noe som kommer fort, og sitter i løpet av kort tid i fingrene. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Seasu Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 På min gamle snekke var det mer rorutslag til babord på grunn av feste av vaier. Når jeg bakket med fullt rorutslag tverret roret nesten 90 grader bak båten. Siden propellen sitter foran roret blit det ikke vannstrøm over dette. Og svært dårlig svingegenskap. Du kan prøve å bare legge over "litt" så svinger den sikkert noe bedre. For eksempel bare 1/2-1 tur på ratt. Sjekk også rorgjennomføringen slik at ikke noe ligger i veien ved armen. Som de andre skriver er det likt på mange snekker. Beste begynnertips er : "ta det rolig" og bli kjent med båtens egenskaper. Det er bedre og bakke ut og ta 2 nye forsøk enn å smelle inn i en dyr båt. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Det Benji skriver om at en snekke ikke svinger bakover er bare tull. Elwaroen min svinger begge veier når jeg bakker. Aldri noe problem å bakke inn i båser. Men bruk litt tid på å finne ut hvor mye rattutslag du trenger til hver side. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Alle snekker svinger dårlig bakover, det er bare fakta det. Men p.g.a. propellens rotasjonsretning vil jo båten bli dradd mer til den ene siden en til motsatt side. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Det Benji skriver om at en snekke ikke svinger bakover er bare tull. Elwaroen min svinger begge veier når jeg bakker. Aldri noe problem å bakke inn i båser. Men bruk litt tid på å finne ut hvor mye rattutslag du trenger til hver side. Du kan jo ikke generalisere ut fra din egen snekke. Jeg kan med hånden på rattet fortelle deg at feks Sandvik 28, i allefall den jeg hadde, ikke hadde noe særlig styring når jeg bakket. Men med rette vindforhold og styring ifht vridning på propell så kunne jeg noen ganger "get lucky". Dog var hovedregelen at det ikke var noe særlig styring bakover. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Som noen allerede har skrevet. Dette er sansynligvis at reverstrømmen fra propellen mot roret sammen med full styrbord eller babord låser roret. Jeg bygde en Kragerø 32 i 1998. Her var det et krav fra DNV at roret måtte sikres med kjetting i hver ytterstilling. Forklaringen jeg fikk var at om man kjørte fort i revers og la over roret kunne stempelstangen (16mm) i rorstyringen knekke når roret nådde ytterstilling Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Jeg har allerede oppdaget at styringsegenskapene når man bakker ikke er mye å skryte av, men det visste jeg forsåvidt fra før av, etter å ha lest meg opp endel på båter og snekker før jeg ble båteier! Jeg tror nok at problemet her var at jeg rattet noe vel kraftig, så jeg skal følge rådet og være litt mer forsiktig. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Yahoo3000 Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Det er jo strak aksel/propell på denne Nidelven, er vel ikke styringsmuligheter med propellen da. Og,ja, ikke lett og styre under bakking, men det er mulig. Som å rygge med henger med kort stag:) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Det er jo strak aksel/propell på denne Nidelven, er vel ikke styringsmuligheter med propellen da. Om du graver deg litt ned i teorien vil du finne at alle båter drives av forskjellen mellom trykket på nedre og øvre propellblad, noe som gjør at alle båter dreier "styrer" i forhold til dreieretningen på propellen, når du bakker. Det er nok dette Benji mener, og det har han helt helt rett i. Denne egenskapen bær benyttes i fullt mon ved havnemanøvrering Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Benji Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Takk, ja det jeg mener, men du klarte å si det veldig enkelt, pg rett. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Møkkalasset Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Fullt rattutslag på sjekter ved bakking kan være dobbelt ille. Roret presses fremover pga vannmotstanden, men også sugeeffekt fra propellen påvirker dette. Min erfaring er at litt rattutslag har effekt, men at fullt rattutslag ikke har det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.