Jump to content

Olje i diesel for vinterlagring, gjør dere det?


toholthe

Recommended Posts

Har en Yanmar 2GM20F fra 2003. Ser at noen blander diesel og to-takts olje i en liten tank og kjører motor på dette i forbindelse med vinterlagring. Har aldri gjort dette. Har det virkelig noe for seg? Jeg "fogger" jo alltid påhengsmotoren på jolla, men jeg gjør ingenting for å smøre sylinderne innvendig på dieselmotoren i moderskipet.

 

Hva tenker dere?

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år gjort det, dog ikke de siste årene. Men i år skal jeg ta meg sammen igjen og kjøre motoren på noen liter med 50/50 blanding med diesel/motorolje. Dette står beskrevet og anbefalt i manualen for min motor som er en Yanmar 4JHE fra 1986.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikkje gjort noko slik, men føler eg burde når eg leser på BP. Har alltid varme på i maskinrom, termostat på 5 grader. Så da fryser iallefall ikkje noko. Og så starter eg motor ukentlig og lar den gå seg varm. Har eg ikkje tid til å la den gå seg varm, så holder eg inne stoppknapp og kjører starter til oljetrykk er på topp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år gjort det, dog ikke de siste årene. Men i år skal jeg ta meg sammen igjen og kjøre motoren på noen liter med 50/50 blanding med diesel/motorolje. Dette står beskrevet og anbefalt i manualen for min motor som er en Yanmar 4JHE fra 1986.

Hadde vært interessant å vite om dette anbefales i manualene for andre motorer også. Flere på BP med denne oppskriften fra fabrikanten?

Link to post
Share on other sites

Har ikkje gjort noko slik, men føler eg burde når eg leser på BP.

 

 

Det er vel uansett ikke aktuelt for oss vestlendinger som ikke setter båten på land i utide;-)

 

Jeg bruker båten flere ganger i uken hele året så dieselen får sirkulere helt greit den. Ellers så stusser jeg litt på at du starter motoren en gang i uken bare for å varmkjøre den, en dieselmotor slites da vitterlig mer av slike unødvendige starter enn av å stå i ro? Å starte for nruk er helt OK, men å dra i gang en kald motor bare for å varmkjøre den virker som unødig slitasje for min del. Jeg har aldri gjort dette selv i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å vite om dette anbefales i manualene for andre motorer også. Flere på BP med denne oppskriften fra fabrikanten?

Stort sett så sier alle manualer moe om Vinterkonservering og de har ofte sin egen konserveringsolje,

Blandingen til Lars er ok.

MEN MED COMMON RAIL så må en spørre seg for.

 

 

 

Jeg bruker båten flere ganger i uken hele året så dieselen får sirkulere helt greit den. Ellers så stusser jeg litt på at du starter motoren en gang i uken bare for å varmkjøre den, en dieselmotor slites da vitterlig mer av slike unødvendige starter enn av å stå i ro? Å starte for nruk er helt OK, men å dra i gang en kald motor bare for å varmkjøre den virker som unødig slitasje for min del. Jeg har aldri gjort dette selv i alle fall...

Da detter vel en Dieselbil fra hverandre første vinteren den da med flere kaldstarter om dagen.

 

Bare tenk på at sommer diesel har et tåkepunkt på -1 (skiller ut voksen)

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

................................................ Ellers så stusser jeg litt på at du starter motoren en gang i uken bare for å varmkjøre den, en dieselmotor slites da vitterlig mer av slike unødvendige starter enn av å stå i ro?

Gjer berre dette når det er mange minusgrader og båten er innefrosset. (eksos er over vannlinja ja ) Varmer opp heile båten og drikker kaffi :thumbsup: Sjølvsagt slites motoren. Det finnes motormerker som har det best når de står i ro, og mange andre som er laget for bruk :saint: . Eg trur man unngår at tetninger setter seg, flater tørker ut. La motoren vispe opp å filtrere olja trur eg og er smart.

 

Men dette var veldig OT.... sorry...

 

Skulle båten lagt urørt igjennom lang vinter ville eg hatt skikkelig god varm motor og oljeskift. Konservering av vannet. Dieselsystemet hadde eg ikkje tenkt på så lenge du veit det er rein diesel motoren får (ref tråden om å luriume vann inn i pumpe og dyser)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har ikkje gjort noko slik, men føler eg burde når eg leser på BP.Og så starter eg motor ukentlig og lar den gå seg varm. Har eg ikkje tid til å la den gå seg varm, så holder eg inne stoppknapp og kjører starter til oljetrykk er på topp.

Jeg ville sagt hver 2 eller 3 uke, Perkins sier dette.

Lagring av motoren

Når en motor ikke startes på en måned eller lenger, vil motoroljen renne ned fra sylinderveggene

og stempelringene. Rust kan da utvikles på sylinderveggene. Rust på sylinderveggene vil føre til

økt motorslitasje og reduksjon i motorens levetid.

 

Perkins er ikke ansvarlig for skader som kan forekomme når en motor lagres etter en periode i drift.

Hvis en motor er ute av drift og hvis bruk av motoren ikke er planlagt på over en måned, anbefales en

fullstendig beskyttelsesprosedyre. For å hindre unormal slitasje på motoren og korrosjon

i motoren, benytt følgende retningslinje: Tapp av alt drivstoff og fyll opp systemet med

konserveringsolje. POWERPART Lay-Up 1 1772204 kan blandes med normalt drivstoff for å

omgjøre drivstoff til konserveringsolje. og en masse mer.

 

Yannmar

http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yanmar/TipsR%C3%A5d/tabid/426/Default.aspx

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I manualen for min Yanmar 4JHE motor fra 1986, god gammeldags dieslmotor og altså ikke common rail motor, står det:

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er hva Lancing Marine UK svarte på mitt spørsmål om vinterlagring av motorer som de bygger, http://www.lancingmarine.com/index.html

 

 

Hi,

For winter storage we would change the oil and filter, warm the engine
up, then squirt WD40 copiously into the air intake till the engine white
smokes, and then shut down.

You then know the bores and valves are reasonably well protected.

Then take off the exhaust hose, drain the salt water circuits, and tape
over air intake and exhaust outlet and leave till spring!


Regards,

Mike Bellamy,
Lancing Marine,

Link to post
Share on other sites

For common rail bør en holde seg unnna diverse konserveringsmetoder som ulike oljeblandinger i diesel. Det kan bli dyrekjøpt. Ellers er det jo helt greit å starte en gang i måneden for å move tetninger, skape ny film på sylinderveggene etc. Noe oftere skulle ikke være nødvendig. Ny olje før vinterstopp er bra for motor.

 

Varmkjøring på tomgang en gang i uka er uaktuelt for min del. Her skapes det unødig slitasje. Jeg har aldri frost i maskinrom gjennom vinteren pga. påslått varme. 5-8 grader er helt fint. Full tank er også vanlig prosedyre.

Link to post
Share on other sites

 

Da detter vel en Dieselbil fra hverandre første vinteren den da med flere kaldstarter om dagen.

 

 

Hvorfor det? Det er forskjell på økt slitasje og å dette fra hverandre?

 

Mener du alvorlig at unødige kaldstarter ikke sliter mer på motoren enn at den får stå i fred?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

 

Mener du alvorlig at unødige kaldstarter ikke sliter mer på motoren enn at den får stå i fred?

 

Det har du helt rett i en motor som aldri blir startet blir ikke slitt, den setter seg fast før eller siden. :wflag:

 

Poenget var at jeg mener at kaldstart slitasjen må være "oppskrytt " hvis motoren har rett smørolje for vinterkjøring.

 

Hvis kaldstart var et stort slitasje problem burde en vell ha sett det fort på bilparken, eller har jeg mistet noe.

 

Forøvrig så er det vel sjelden at en opplever "kaldstart "på vestlandet og de som har en 5-8 grader i motorrommet har det bra.

Det er jo bare en dårlig vestlandsommer temp. :saint:

 

Hvis du snakker om den slitasjen som kommer hvis en motor får stå ubrukt i 4 uker eller mer er jeg enig med deg, da er det mange ting som kan oppstår i

sylindre og lager.

Det er vel en grunn til at Perkins sier at ved planlagt stilstand utover 4 uker skal motoren konserveres etter manualen.

Da må det være bedre å ta en tur minst hver 3 uke hvis en har båten på vannet.

 

En fabrikant sier at en skal fylle gearboksen helt full i vinterdvale. bare husk å tappe ut om våren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For min Yanmar 4JHE dieselmotor fra 1986 står det at etter "vinterdvalen" skal en holde stoppknappen inne ved første start slik at smøreoljen får fordelt seg på starterhastighet noen sekunder før en slipper stoppknappen og lar motoren starte. Det funker imidlertid dårlig på min motor som er ekstremt lettstartet. Den starter umiddelbart på det som måtte stå av diesel i dyser og rør!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Det har du helt rett i en motor som aldri blir startet blir ikke slitt, den setter seg fast før eller siden. :wflag:

 

Da må det være bedre å ta en tur minst hver 3 uke hvis en har båten på vannet.

 

 

Det gjør den nok. Men en dieselmotor setter seg ikke lett fast. in forrige motor hadde stått i 4 år uten start når jeg kjøpte den, koplet til et nytt batteri og den startet som ingenting. Og oppførte seg helt flott den tiden jeg hadde den. Bensinmotorer derimot setter seg lett. og krever derfor litt olje i sylindrene for å holde seg rustfrie.

 

Å ta seg en tur på sjøen er aldri feil, så det kan ikke kalles unødig start. Dette gjør jeg iblant selv på vinterstid om det er lenge siden sist jeg var utpå. Men å starte kun for å la den gå på tomgang en halvtimes tid ser jeg ingen nytte av.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min rutine når båten ligger ute om vinteren er å skifte alle filter og olje. Legger gjerne en varmekabel i maskinrommet og sørger også for litt varme i båten. Jeg starter også opp motoren nå og da og lar den gå varm. Strøm har jeg både fra land og fra solcellepaneler så batteriene lider ingen nød, bruker i hovedsak bare ladding fra panelene. Dette funger i alla fall bra for min gamle Perkins.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...