M/S Bastard Startet 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2013 Jeg oppdaget en strømfeil i dag, sikringen går når jeg skal starte motoren. Hva kan være galt mon tro? Det er ikke noe problem og starte ved hjelp av en skrutrekker fra batteripluss til kontakten på innslaget Jeg har aldri hatt noe relé før innslaget, burde det vært det? Sikringen som går er på strøm inn til tenningslås Det jeg har testet; ledning rett fra batteri innom sikring til tenningslås. Ingen endring Ledning rett fra innslag på starter til tenningslås. ingen endring Ledning rett fra batteri innom sikring og ledning rett fra starter, dette utenom tenningslås. Ingen endring Sikringen har forresten bestandig vært 10 a og kabel fra batteri til tenning og til innslag er 2,5 kvadrat Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Det finnes jo ikke veldig mange muligheter for det.Vanlig er- feil på sikring (automatsikring som ble gammel eller dårlig kontakt) - feil på innslagspole (kortslutning midt i spolen / økt strømtrekk) Siste feilen kan du måle med Amperemeter / Strømtang mens hovedkabelen til starteren er isolert. (obs med det at den ikke får noe sjanse for kortslutning).=> Med det ser du også om sikringen bare slår ut som den skal (over 10A)=> Ikke bruk multimeteren for strømmålingen siden 10A-sikring rykte allerede. - feil på kabel / dårlig kontakt.Trolig ikke fordi du sjekte jo forbindelsene allerede. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ternen32 Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Om en av lederne inne i starteren er brent så suger starteren mye mer strøm ved oppstart samt at du aldri uansett fullada batterier ikke får skikkelig skyv i starteren, om du med full lada batterier forsøker kortslutte starteren, se da om den sviver slik den bør gjøre, gjør den ikke det da er en av lederne inn til spolen sannsynlig vis brent. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 (redigert) Takk for svar, men det løste seg med en ny sikring av alle ting Gikk over alt av kabel og kontaktpunkter, kan se ut til at det var sikringsholderen som var synderen. Jeg har riktignok brent en del sikringer når jeg holdt på men de var nok i minste laget. (10A) Satt inn en 30a og da var alt i orden, den er kanskje for stor? Da fikk ejg ihvertfall en liten tur på fjorden i finværet i dag, samt kalibrert autopiloten Redigert 18.Oktober.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 (redigert) Om en av lederne inne i starteren er brent så suger starteren mye mer strøm ved oppstart samt at du aldri uansett fullada batterier ikke får skikkelig skyv i starteren, Riktig. Men problemet her er at det er sikringen på styrekretsen som gikk. Og den forsyner bare en spole på innslagsrelé, som er en annen krets. Jeg har riktignok brent en del sikringer når jeg holdt på men de var nok i minste laget. (10A) Satt inn en 30a og da var alt i orden, den er kanskje for stor? Om det er sikringsholderen da kommer sikringen først etter en stund. Den ryker da ikke med en gang, og da ville du ikke skjønne problemet fordi du bruker jo denne kretsen bare i kanskje 2 sekund. Problemet er altså ikke løst ved å øke på sikringen hvis det tidligere gikk med 10A. En sånn innslagsrelé på mindre motorer/startere pleier heller ikke å trekke mer enn kanskje 6 til 8A, derfor ville det jo også være passe med 10A-sikring på 2,5mm² Hvis det virkelig er reléet som feiler da blir du snart nødt å sveive motoren i gang, noe som bare få motorer er beregnet for. Så undersøk det helst riktig (data, måling) og reparer feilen før den rammer deg igjen, fordi dette pleier å hende i en situasjon når man har minst behov for det. Et innslagsrelé koster heller ikke mye og er meget enkelt å skifte. Enda to grunn for å fikse dette med en gang. Jørg Redigert 18.Oktober.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Ja jeg skal sjekke dette mer, bruke strømtank på hovedkabel sier du, da regner jeg med at du tebker på startkabel fra batteri? Snakket med en mekaniker om dette også for noen minutter siden, han mente jeg kunne måle motstanden på kontaken på innslaget. Om dette er riktig aner jeg ikke Blir bare en tur til med båten en av dagene, etter det kan jeg kanskje like gjerne skru av innslaget og få noen til og sjekke dette næmere Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Snakket med en mekaniker om dette også for noen minutter siden, han mente jeg kunne måle motstanden på kontaken på innslaget. Slike "mekanikere", skal du holde deg langt unna. Mekanikere kan ikke "strøm" men stål og diesel. Har du et tangamperemeter (kjøpes billig hos Biltema), vil jeg foreslå å måle strømmen når du starter og gi oss resultatet. Har du vært på Kommers i sommer? Vi var der kun en gang i våres. Rolf som er pytt og panne der gar gitt seg, og "fleskfia" (som alltid er der) holder vi oss langt unna. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 (redigert) Ja jeg skal sjekke dette mer, bruke strømtank på hovedkabel sier du, da regner jeg med at du tebker på startkabel fra batteri? Snakket med en mekaniker om dette også for noen minutter siden, han mente jeg kunne måle motstanden på kontaken på innslaget. Nei, jeg mener ikke hovedkabelen fra batteri til starter. Dette kabel skal gjøres strømløs før testen. Jeg mener den tynne kabelen som går fra tenningslås (via 10A-sikringen) til starterinnslag. "Vi" vill jo ikke finne ut hvor mye hele startmotoren trekker, men bare det som går gjennom innslaget dvs. arbeidspolen. Dette er en magnetspole som både skyver tannhjulet fra starteren inn i svinghjulet og lokker strømkretsen som forsyner den egentlige startmotoren. Ang. det som mekanikeren sa snakte dere kanskje litt forbi hverandre. Man kan ohme gjennom denne spolen, men da får man ikke noe annet resultat enn "ikke noe" eller "litt" motstand. Uten absolutt riktige data kan dette betyr kabelbrudd, eller også alt annet mellom ok og kortslutning mellom noen spolelag. Det siste er det jeg mistenker hos deg. Det enkleste og beste er derfor å finne ut hvor mange A den skal trekke når den er ok. Men hvis man mangler data kan man også jobbe "litt og forsiktig" etter skjønn. Hos deg f.eks. vet vi nå at den er sikret med 10A siden solsystemets oppståelse. Forresten relativ vanlig også hos mange andre motorer. Det er ikke særlig nøyaktig for en ordentlig test, men betyr at innslaget i hvert fall ikke skal trekke mer enn 10A men minus sikkerhet. Regner vi sikkerheten gammeldags med omtrent 20% da blir det ca. 8A som vi ønsker å forvente maksimal. Selv om dette fortsatt kan være for mye i forhold til originaldelen, som f.eks. bare kunne trekke "4A ?", skal den uansett ikke trekke f.eks. 9 eller 11, eller enda mer Ampere. 10A-Sikringen der er nemlig tenkt for å verne dette spinkle 2,5mm² kabel, nettopp for å forhindre at det går enda mer strøm over den som i verste fall kan føre til at kabelen og dashbordet begynner å brenne. Da tror jeg du tokk det forsiktige hintet, også med blikk på 30A sikringen du nevner et stedt ovenfor? Jørg Redigert 18.Oktober.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Hei Lars, bare ett par dagsturer, ellers bare fisketurer denne sommeren. Nå blir snart båten trivligere, blir ny kalesje nå, også skal putene trekkes om i løpet av vinteren. Takk for god forklaring Joerg, jeg skal måle dette i løpet av helgen, tangampere meter har jeg Har du nytt innslag hvis det må byttes? En liten presisering, sikringen sitter på tilførselen til tenningslåsen. Burde jeg hatt en på utgående på styrestrømmen til starterinnslag også? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 En liten presisering, sikringen sitter på tilførselen til tenningslåsen.Burde jeg hatt en på utgående på styrestrømmen til starterinnslag også? Det stiller jo et par spørsmål. I det du dreier om nøkkelen det første hakket, gir du jo strøm til en del andre forbrukere før du ved å dreie den videre til start. Er det mye strøm? Mål dette forbruket. Er det kanskje andre nye forbrukere som kommer med inn i bildet her? En ting er at selve releet til starteren kun trekker 6 - 8amp, men gir du samtidig strøm til andre forbrukere når du dreier på nøkkelen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Det er kun til instrumenter; lys i instrumenter ligger på egen bryter Slik har det vært hele tiden, ikke noe nytt som er kommet til i senere tid Stereo er ikke innom tenninglås, den er på egen kurs Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 (redigert) Hva med strøm til gløderele, er ikke den på nøkkel eller er det kanskje egen knapp? Og hvis gløding bare virker med tenning slått på, går vel strømmen til gløderele via denne sikringen selv om den er på egen knapp. Men jeg er vel kanskje på bærtur da jeg ikke vet om det er gløding på motoren en gang. Redigert 18.Oktober.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Har ikke gløding på min motor Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Og i dag var alt i orden, kjøpte 10 a sikringer i dag, har ikke røket noen i dag. Startet motoren noen gange i løpet av dagen i dag, sikringen holder den Da må jeg vel ha fikset problemet uten og være klar over hvilket punkt som var dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Da må jeg vel ha fikset problemet uten og være klar over hvilket punkt som var dårlig Trolig det verste som kan skje.... Men lykke til videre ! Takk for god forklaring Joerg, jeg skal måle dette i løpet av helgen, tangampere meter har jegHar du nytt innslag hvis det må byttes? Beklager, jeg fikk ikke beskjed om noe svar her.. Svar: Nei, slik har jeg ikke på lager men bestiller også bare for disse svært få tilfelle når jeg trenger. Jørg. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.