Jump to content

Trenger du ny kalesje til våren?

CB.

Recommended Posts

Var og spurte om pris på kalesje til min viksund hos HH på båtmesse i Bergen, de hadde ikke mal og kan ikke tar imot gamle kalesje for å ta mål, litt merkelig,

Ikke så merkelig egentlig. Om man bruker en gammel utblåst kalesje som mal så blir resultatet deretter. Seriøse norske kalesjeskreddere bruker enten originalmal eller måltaking og tilpasning på den aktuelle båten for å få et stramt og fint resultat. Man kjøper jo ikke nye seil som er ferdig utblåste, hvorfor skal man gjøre det med en kalesje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, noe er sendt ned. 2 er kommet opp der jeg venter erfaring på hvordan dette fungerer. Det som naturligvis er viktig er at de som sender ned er bevisst slakket i egen kalesje og kan bruke en krittstrek samt indikere omtrentlige justeringspunkt fra gammel kalesje. De 2 som er sendt ned er en kalesje fra en Draco 25 twin cab og en Polar 29. Venter på tilbakemelding på hvordan dette passer.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Om bilder sier så mye er jeg usikker på, det viktigste er vel at hver og en som ønsker prøve i forkant får en vare prøve for å se at kvalitet er i orden.

Bør kanskje legge til at i første omgang er ikke dette forretning for meg på kort basis men kan se for meg at det kan bli noe på sikt. Foreløpig er det kun break even prosjekt.

De som har sendt Im får en ca kvm pris Cif Oslo, ufortollet i løpet av kommende uke.

Kalesje må hver og en sende direkte ned til fabrikken med nøyaktig beskrivelse dersom en ønsker størrelse endring. Det kan en gå nærmere igjennom ved hver bestilling. Eksakt pris følger etter mottagelse av kalesje.

Betalingsbetingelse har vi ikke tatt helt stilling til enda men regner med 20-50 % forskudd basert på mottak av kalesje før produksjon start. Rest som speditør inkasso ved ankomst terminal. Det blir sannsynligvis fakturert direkte fra Tsjekkia for å gjøre det billigst mulig.

• 1 måned senere...

Dette tar litt tid, noe lenger en jeg forventet, på nyåret er vel alt klart for storproduksjon.

Kalesjene kommer til å bli produsert i Slovakia, vi kommer til å bruke "tilsvarende" duk som "Marilux" med noen få endringer i kvalitet.

Må kanskje innrømme at jeg var kjappere i hodet enn er praktisk mulig dog er løpemeteren klar, det er bare å få opp riktig workshop som står igjen.

Info følger omgående straks det er klart.

Hva gjelder leveringstider.

Slik situasjonen ser ut pr idag ser jeg for meg levering neppe tidligere enn mai/juni 2014.

De som må ha kalesje før sesongstart anbefaler jeg å bruke alternativer.

Skal jeg først levere kalesjer så skal det bli riktig. :yesnod:

"Ja, noe er sendt ned. 2 er kommet opp der jeg venter erfaring på hvordan dette fungerer. Det som naturligvis er viktig er at de som sender ned er bevisst slakket i egen kalesje og kan bruke en krittstrek samt indikere omtrentlige justeringspunkt fra gammel kalesje. De 2 som er sendt ned er en kalesje fra en Draco 25 twin cab og en Polar 29. Venter på tilbakemelding på hvordan dette passer" skrev CB i begynnelsen av november. Hva ble tilbakemeldingen fra brukerne?

Har teltfabrikken flytt fra Tsekkia til Slovakia, og er det derfor leveringstiden har gått fra 4-6 uker til 5-7 måneder?

Pris nivået ligger som tidligere nevnt.

At vinduer går i stykker er ingen overraskelse. Bruker en materiale som ikke tåler frost går det galt.

Hvor komme den kalesjen fra ?

Jeg vet ikke hvor kalesjen er sydd. Men denne må nok tilpasses på plassen, og derfor lurer jeg på om at det å sende bort fort kan bli mye styr. Jeg har ikke satt meg inn i prisene og beregningene, og vet ikke hva denne kommer på. Hos kalesjemakeren på Røyken antydet han pr bilde at det lå på ca 20k ferdig montert.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det nevnes lenger oppe at det mest riktige er å benytte lokale seilmakere/kalesjeskreddere, gjorde det jeg her i Bergen. Ca. 18000,-. med bøyler kostet det. Passet den tror dere? Nei den henger over bøyler som et pølseskinn noen steder og slakk andre steder. Superskredderen mente at dette er nok min feil men skulle komme og se på det, siste gang han skulle komme var for en mnd siden. Har nå kuttet han ut og håper fillene holder en stund. Neste blir ikke Bergensrelatert i hvert fall :smiley:

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja, den må jeg bare leve med :thumbsup:

På den annen side er det etter mitt syn viktigst å levere kvalitet. Så lenge en ikke kan garantere det 100 % må en leve med å legge seg litt flat. Om vi nå hadde fått opp volum uten god nok kvalitetsikring hadde det vært verre., :wink:

Jeg kommer tilbake straks vi har fått alt på skinner :wink::thumbsup:

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...