Jump to content

Påhengsmotor på rekka


"Mathilde"

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av en større påhengsmotor i år. Tidligere 4 hk, er byttet ut med Tohatsu 9,8 hk. Vekten var avgjørende - kun 26 kg. Hvorfor.....fordi jeg skal ha motoren opp på rekka!!!!! Denne motoren veier bare 5 kg mer enn 4 hken. Likevel kunne jeg tenke meg å høre fra dere "båtveteraner"....om dere har noen gode tips vedrørende følgende:

- feste av motoren på rekka (hva slags brakett anbefales)

- løfte av motoren !!!!! (noen har sikkert noen lure knep her.......stropp el.l.?????)

 

Ønsker også å høre om andre har erfaring med såpass "stor" motor på rekka. Innebærer dette noen problemer?????? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat lik båt til deg

<{POST_SNAPBACK}>

.......som du skal selge forstår jeg......

 

Takker for raskt svar. Det høres betryggende ut. Kan tilføye at det er montert badeplatform på båten så jeg har derfor i utgangspunktet ansett det som overkommelig å løfte påhengsmotoren av og på.

 

Likevel hadde det vært fint om noen hadde noen tips/knep å bidra med. Vet at noen bruker en slags løfteanordning/talje med stropp etc. En slik kan vel spare ryggen i det lange løp??? Eller kanskje bruke storseilskjøtet???

Link to post
Share on other sites

.......som du skal selge forstår jeg......

Vurderer det i alle fall. Er utrolig godt fornøyd med båten og vurderer kun å selge siden jeg har måttet flytte i all hast. Selger hvis noen vil ha den og blir den ikke solgt tar jeg noen fridager i mai og setter kursen mot sørlandet!

 

Jeg har ellers også en brakett på badeplattformen slik at jeg kan bruke påhengeren som nødmotor der. Grei ekstra sikkerhet. Da har man både innenbordsmotoren, seilene og en ekstra påhenger. Burde være safe da!

Link to post
Share on other sites

Er utrolig godt fornøyd med båten ...............

 

Jeg har ellers også en brakett på badeplattformen slik at jeg kan bruke påhengeren som nødmotor der. Grei ekstra sikkerhet. Da har man både innenbordsmotoren, seilene og en ekstra påhenger. Burde være safe da!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er også veldig fornøyd med denne båten, men har hatt den en stund og må innrømme at jeg også har vurdert å bytte til noe større/nyere. Noe must er det imidlertid ikke.....når det fungerer så bra.

 

Brakett på badeplattfomen høres utrolig kjekt ut. Har du noe bilde av denne anordningen. Antar at det må være en brakett med heve/senke funksjon? Ser at Maritim og Seatronic bl.a. har en slik i sine kataloger. Tar den ikke stor plass på badeplattformen???

Link to post
Share on other sites

Har motoren til vanlig på ripa så braketten på badeplattformen trenger ikke ha senke/heve funksjon.

 

Min er av vanlig Maritim type og jeg har skrudd den fast på en ankerkasse jeg har på den ene plattformen.

 

I løpet av kvelden må skal jeg se om jeg kan legge ut bilder av begge brakettene på min båt.

Link to post
Share on other sites

Lovet som vanlig mer enn jeg kunne holde. Hadde desverre ikke noe bildet av motorbraketten på badeplattformen på pcen her i Arendal. Det er dog en brakett av denne typen jeg har montert:

Bilde

 

Dersom man ikke har en rimelig solid ankerkasse å feste den på vil jeg nok anbefale denne typen og montere den på selve plattformen:

Bilde

 

 

Har et bilde fra forrige eiers annonse på finn.no som viser hans påhenger montert på rekken på båten:

Bilde

 

Denne braketten er kun en enkel sak som er festet til pushpiten. Koster ikke all verden å kjøpe ferdig eller mekke selv.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Tror nok at det eventuelt må ble braketten til å feste direkte på plattformen. Er likevel noe usikker på om den vil komme for mye i veien for badenymfene. Hmmmm får tenke litt på dette.

 

Nydelig båt du har forresten..................

Link to post
Share on other sites

God kveld

 

Henger meg på denne tråden med dette spørsmålet :

 

Er det noen som har påhengerfestet som er viste på bildet under her ? Seatronic har denne i sin katalog. ( finner den ikke på nettsidene deres ) Klippet dette ut fra en annonse på Finn. Tror prisen ligger på ca kr 200.- pr stk. Måtte "blåse" opp bildet. derfor den dårlige kvaliteten.

 

Bilde

 

Ser jo enkle og greie ut. Men har noen erfaringen med disse. Må ha 2 stk. Ett til hvert skrufeste på påhengeren. Små i byggemål. men holder de mål ?? Sitter de godt slik at de ikke vrir seg ?

 

Edit : bedre bilde funnet :wink:

 

Bilde

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Antagelig beregnet på de aller minste motorene.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en Mercury 5 hk ( ikke tung ) . Skal sjekke om dette er noe for meg og min motor. Var ihvertfall små og hendige.

 

Står ikke noe på Plastimo`s nettsider. Heller ikke noe om hva denne tåler i papirutgaven ( 2003 katalog ).

 

Skal kontakte Navigare i Kr.sand om dette over påske.

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Joda, det er denne. Har sett siden ( feil på linken jeg la inn ), men mangler info om max belastning m.m. ( prøvte jeg å skrive ihvertfall )  :wink:

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes du burde velge en sånn fin i tre jeg, istedet for det franske plast rælet. Enten mekke sjøl av en teaktre bit, eller kjøpe en ferdig...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du burde velge en sånn fin i tre jeg, istedet for det franske plast rælet. Enten mekke sjøl av en teaktre bit, eller kjøpe en ferdig...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett på disse ja. men finner bare den typen som festes på topprøret, samt på et av rørene som går ned i rekka. ( 2 plater montert mot hverandre, med ett "T" spor innvendig ) Hvis jeg skal bruke denne løsningen kommer det i konflikt med andre ting jeg har/skal ha. Har heller ikke lyst å henge motoren ut på siden av båten. Men venter med å kjøpe til etter båten er sjøsatt og ulike løsninger kan testes i bruk.

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har sett på disse ja. men finner bare den typen som festes på topprøret, samt på et av rørene som går ned i rekka. ( 2 plater montert mot hverandre, med ett "T" spor innvendig )

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kjøpte en slik teakplate fra Seatronic i fjor sommer og skrudde opp på rekka akterut. Godt fornøyd, men eneste ulempen jeg erfarte var at det er fryktelig vondt å få festeboltene fra påhengeren i leggen :cryin: når man sveiver rundt for å ta fortøyninger etc. Husk i hvertfall å henge den på den siden der den er minst i veien.

 

Synes også treverket var litt "sprøtt", ved press er det sore muligheter for at det sprekker.

 

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...