Jump to content

22 stk NB870 til salgs på Finn, i dag 18.okt. Hvorfor ?

Worry II

Recommended Posts

Tror og det er mengden de har solgt av denne mdellen som gjør utslaget er. Fordelen for den som skal kjøpe er jobat mengden gjør det lettere å prute

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tror alle svarene har litt rett i tillegg til at konkurransen er stor og mange trekker seg ut av båtmarkedet.

Til prisantydningene for en nyere NB870 så bør man jo heller ikke legge til mye for å få en større , litt eldre og enda bedre egnet feriebåt. Særlig hvis man er flere enn 2 ombord.

De første NB870 kom vel i 2002 såvidt jeg husker. Før det ble vel NB8700 produsert fra 1996/1997 tror jeg. Vet ikke hvor mange som er solgt totalt, men har nok økt i antall pr år til 2008 kanskje?

Har jo gradvis blitt mer fokus på ferie- og overnattingsbåt mht løsninger og bedre finish på dem.

Det var også en båt jeg likte første gang jeg så den. Tok noen år før vi kjøpte vår første som var en 98 modell NB8700. Det var NB nr 2 for oss, men hadde en Scand mellom. Vår siste, en 2009 NB 870 ble en kort affære som viste at ikke alt har blitt bedre med årene.

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg liker som nevnt båten veldig godt, men jeg har jo også mine tanker om at det er er båt for folk som ikke har med seg barna på helgteurer. Den har jo kun 1 salong, oppe ute, der den skal være ! Men det mangler jo en salong etter min mening. Men for de som for det meste er 2, evt med et og annet besøk, er den jo glimrende !! Jeg bare stusser og lurer på hvorfor så mange legges ut nå? Var jo ikke halvparten så mange av disse på Finn midtsommers i fjor..

Nå har jeg kjøpt favorittbåten min nå i sommer, med tanke på å ha med unger, men når de ikke lenger er med... da er det ikke umulig at jeg ender opp med en NB870.

Redigert av Worry II (see edit history)

NB870 har mange kvaliteter, men også noen mangler i den prisklassen den befinner seg i. Mange lovpriser akterdekket med rette, men hadde huset bare vært trukket 1 fot akterover, ville en plutselig hatt en skikkelig forkabin (med dør?). Badet har ikke dusj. Burde hatt det i denne klassen. Det er ikke standard med store takluker, slik som eks på Saga 29/315. Det anser jeg som en stor mangel. Noen har 1 luke og noen 2, men det er ikke standard og dyrt å ettermontere. Det var nå akkurat det. Og litt på siden. Flott kabincruiserfiskebåt. :-)

Hvorfor hoper det seg opp med slike nå? Det er kjent at NB Marine er på konkursens rand. Om det påvirker service, ettermarked og bekymrer noen eiere, kan jo være. Hovedproblemet er for høye prisforventninger, slik jeg ser det. Ikke lett å bli kvitt de når du krever 800-900 000 for en 10 år gammel båt.

mvh Bergen Dørk

Så da skal man ifølge mange ovenstående uttalelser avertere båten som

"Turbåt for 2-3 personer, fisketurer ingen hindring", og det til en pris under alle andre, f.eks

" selges 50' under alle andre". Jojo, en kjøper kan jo drømme om et sånt marked, men det fins knapt.

Selv vil jeg ikke selge min 2004 modell for under 750'; det ville jo bare være umulig å få seg noe igjen som tilfredsstiller en bortskjemt NB870 eier når man ikke har mer å rutte med.

Jeg ser at det ligger 3 stk Saga 29 og 5 stk Saga 315 på Finn i dag. Det vil si 8 stk av en båttype som kan sammenliknes med NB870. Alle 3 båtene er supre i mine øyne, helt klart ! Men barnevennlig er ingen av de, synes jeg. Det er båter jeg vil ha når unga har flyttet ut. Som Bergen dørk så enkelt skriver:

"..hadde huset bare vært trukket 1 fot akterover, ville en plutselig hatt en skikkelig forkabin (med dør?)"

Det kan være fint for unga å ha en sallong å trekke ned i når de vil være for seg selv, eller bare salppe av. Et bord å spille spill på og en dør som kan lukkes, ville vært fint da. Denne muligheten mangler på disse 3 båtene, og det er det eneste argumentet jeg har når det gjelder at den ikke er barnevennlig. Ellers er de supre ! Jeg kaller det ikke for pensjonistbåter, da :giggle: , men det er nok en grunn til at det ofte er godt voksne som eier disse båtene.

NB870 med 4 barnebarn, alle under 9 år.......en drøm!

Vi har dratt på turer helt til Skagen, sikkerhet og plass null problem ( men så har jeg også ALT av sikkerhetsutstyr og ligger selv i salongen så ungene har all plass nede for seg selv).

Et enklere og "røffere" interiør enn i Saga, javel, men så slipper jeg da også å bekymre meg om bruksslitasje i noen særlig grad; aldri kjefting på ungene fordi ma er redd for riper og hakk i møbelfinishen.

Redigert av lgboat (see edit history)

Vår erfaring..er at ungene stortrives.De har jo en kongesalong oppe med god plass. Akterdekket bruker de voksne. Med tett bakvegg blir også lydisolasjonen god mellom barn og voksne. Det er "alltid " stinn brakke på akterdekkene på slike båter.

Helt klart et godt argument for å velge denne båttypen, ser den !

Så da skal man ifølge mange ovenstående uttalelser avertere båten som

"Turbåt for 2-3 personer, fisketurer ingen hindring", og det til en pris under alle andre, f.eks

" selges 50' under alle andre". Jojo, en kjøper kan jo drømme om et sånt marked, men det fins knapt.

Selv vil jeg ikke selge min 2004 modell for under 750'; det ville jo bare være umulig å få seg noe igjen som tilfredsstiller en bortskjemt NB870 eier når man ikke har mer å rutte med.

Det faktum at det er 22 stk. til salgs som ikke selges forteller meg at markedet ikke vil betale de summene det forlanges.

Slik sett er det nok helle selgerne som "drømmer" om et marked som ikke er der.

Om båten har en bruksverdi som overstiger markedsverdien og man ikke MÅ ha ny båt eller selge den man har, så skal man selvfølgelig ikke selge......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er ikke uenig i betraktningene rundt Saga og NB, selv om jeg ville lagt mindre vekt på familiebiten, da Saga 29/315 jo er flotte familiebåter også. Stikklugaren i Saga er vel noe romsligere også enn NB og badet er større. Dette er jo viktige ting for barnefamilier.

Sett bort fra det er hovedpoenget mitt at båtene (NB, spesielt, men også mange Sagaer) prises for høyt. Forventningene er for høye.

mvh Bergen Dørk

Ikke akkurat mht at mange skal selge, men min mening om disse båtene som feriebåt. Største fordelen med NB870/8700 er stort akterdekk og stor bredde. Deilig og noe i hvertfall vi setter pris på. Man får dusj inne på toalett om man vil ha det. Blir trangt. Bad i de fleste andre i klassen er større. Salongen inne er bra, og liker den faktisk bedre enn i Saga 315 som brodern har. Stikkkøyen er 1 1/2, og ikke en fullsize dobbelkøye. 2 voksne ligger ok, men har ikke god plass.

Std badeplattform er tragisk dårlig. Før 2005 kan man sette på en ekstra som etter min mening er for lavt montert. Først i 2005 kom en skikkelig plattform i rett høyde.

Hvor mange man vil ha med i båten er en smaksak ift komfort. Det er 6 liggeplasser hvis man legger godsiden til.

Skroget er avhengig av trimplan for å fungere best mulig, og er ikke spesielt lettdrevet når man ferielaster. Sjøegenskapene er bra, men hard i motsjø. Mye sprut som med mange halvplanere i litt sjø. Skroget ble forlenget i bunnen i 2007, og ble da litt mindre kilent, bedre bæring akterut.

Septiktank std 67/70 liter er snaut på ferie. Særlig når slangene blir lange som 870, og man bør bruke mer vann enn i 8700. Man kan bestille 120 liter, men få har gjort det. Septiktank-Tømming fra land har jeg til gode å se på noen av dem, men de finnes nok. For dem som skal feriere i Sverige blir det et must fra 2015. Har vært std montert i de fleste andre båter fra 98/99. " Engelskmennene " har hatt det fra 80-tallet.

Fordelen er at det benyttes plastttanker som ikke tæres og lekker om x antall år. At motor og septiktank ligger under akterdekk er en fordel mht mye mindre lukt (olje/septik) inne i båten enn andre båter. Er følsom på lukt ;-) .

Mht manøvrering er det veldig kjekt med 2 styreposisjoner. Greit med 2 sparks kontroll og kanskje sluregear som fiskebåt, men mange ville nok hatt enspaks kontroll i fereibåten.

At de fleste har Yanmar motor synes jeg også er et stort pluss. Brodern måtte nesten krangle med Saga om å få nettopp det med mekanisk motorkontroll.

Det er enklere å komme til de fleste servicepunkter på motor, gear , aksel, ror mm på disse båtene enn på mange andre.

Så konklusjonen blir, hva vil man ha og hva trenger man.

Redigert av olpi (see edit history)

I vår vurderte jeg NB870 og krøp en del rundt i en 2004-modell. Flott båt! Det er jo imidlertid gjerne smak og mindre avveininger som avgjør. Nå har ikke jeg handlet båt enda, men valget falt på Saga 29 primært. Nok om det. Er en egen tråd på Båtplassen om dette, der OLPI bidro med masse god info.

Kona, ja. Ikke tale om, sa hun. Vi skal ikke ha fiskebåt......:-) Saga 29 liker hun.

mvh Bergen Dørk

• 3 uker senere...

Sitter i Mogan på Gran Canaria og leser Båtplassens mange innlegg om så mangt.

Denne er spesielt int. ettersom jeg gjennom agent i 5 mnd forsøkte salg av min 870.

Fikk aldri noen aktuell henvendelse om besiktigelse/kjøp før jeg sa opp kontrakten med agenten og dro ned hit.

"Beste tilbud" var 690' usett, noe jeg så på som useriøst, og nå er jeg glad den ikke ble solgt.

Gleder meg til en forhåpentlig isfri vinter med mange turer utpå etterfulgt av en like fin sommer som i fjor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...