Jump to content

Hjeeelp jeg må klinke

fjordakongen

Recommended Posts

Hei jeg har arvet en gammel tresnekke.og treverk og motor er i tipp topp stand,men noen av de gamle jernsømmene må skiftes og jeg har aldrig klinket før.Har leitet pålitt rundt på sidene her etter tips og bilder,hva utstyr jeg trenger osv,men fant ikke noe,er det noen som kan si mg hvor jeg skal leite etter informasjonen????? trenger og litt informasjon om yanmar 12 ysb,da jeg skal ha en liten overhaling/sevice på motoren :sailing::sailing:

Tror ikke du skal behøve å være så veldig skremt, det jeg brukte første og eneste gangen jeg klinket var følgende: Vanlig hammer til å slå inn klinken med, en kraftig bolt som ble borret opp med et hull i enden tilsvarende tykkelsen på klink stammen ++, en tung hammer til å holde imot denne når roen var tredd inn på nagelen og en mann/kvinne banket inn nagelen, en jernbindertang til å klippe av nagelen litt over roen, en litt tung kule hammer for å få utstikkene ende av nagelen til å brette seg over roen med(Her brukte jeg en vanlig hammer tilslutt da jeg fant kulehammeren for lett) Jeg har bare gjort dette med cirka 20 nagler og skal på ingen måte påberobe meg noen ekspertise på området men det gikk over all forventning. Det skal nevnes at dette var kobbersøm og på grunn av mykheten er kanskje denne lettere å arbeide med.

Gammel klink ble fjernet ved å slipe av roen på baksiden

Husk at den nye sømmen skal være en tykkelse større en den du fjernet

Ta 2 plankbiter og øv deg på forhand, lykke til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

,men noen av de gamle jernsømmene må skiftes og jeg har aldrig klinket før.Har leitet pålitt rundt på sidene her etter tips og bilder,hva utstyr jeg trenger osv,men fant ikke noe,

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

Var i samme situation som deg for en del år siden hvor jeg skulle/måtte klinke om og var totalt uten erfaring. Var meget heldig og fikk hjelp av en eldre kar som hadde gjort dette før.

I førsten fikk jeg mye kjeft for ikke å holde rytmen, jeg syns jeg holdt rytmen, men fikk igjen kjeft og slik holdt det på en stund inntil vi øvde oss på to bord utenfor båten og da skjønte jeg hvorfor.

Man ser jo ikke den person som er på utsiden og skal holde mot og når den inne klinker litt for tidlig i forhold til den som skal holde mot ute kan det bli mere skade enn gavn.

Når rytmen var inne så var det bare morro.

Verktøyet er jo beskrevet over og det MÅ du ha ellers blir ikke resultatet bra.

Lykke til og husk øvelse gjør mester :wink:

gjør som bastard sier... lån boken på bibl. og sjekk denne. der er det meget godt forklart og bilder som viser verktøyet du trenger.det eneste jeg vil tilføye;dersom treverket rundt den gamle naglen er tæret,så borr opp hullet til frisk ved,gå opp litt i nagle størrelse.tvinn litt bomullstråd som du dypper i linolje eller tjære rundt den nye naglen.da får du en tett og fin båt. :yesnod:

øvelse gjør mester! Dessuten er det rom for prøving og feiling når det gjelder både hammer og mothold. Viktig at disse har en vekt som stemmer overens med sømmen og tempoet. Og som antydet er det myyyyyye lettere å klinke kobbersøm sammenlignet med galvanisert. Det er til å bli motløs av om en forsøker en kobber innimellom all den galvaniserte.

Som en kuriositet kan nevnes at min bestefar var båtbygger i hele sitt liv, og startet med trebåter som vanlig var i mellomkrigsårene. Et av hannes viktigste redskaper var den hjemmelagede hammeren som ble brukt til mothold ved klinking av søm. Denne er i dag pynt i stuen til mine foreldre.

Oso

Hei!

Ser du har fått mange gode råd så langt.

"Motholdet" er kanskje ikke så godt beskrevet, men vi brukte en vanlig øks. Hvis du også får tak i et gammelt pressluftbor og kapper av ca.30 cm av øverste delen av dette, har du ett perfekt verktøy for å få inn roa med. Boret er jo som kjent hult inni og i overkanten er hullet avrundet, roa tres over saumen og det samme med dette verktøyet. Ved å holde på dette boret glir roa inn på saumen når den slås inn fra utsiden, når dette gjøres vil du se at bordet "trekkes til ". Saumen kappes forsiktig ca.1,5 mm over roa, vi brukte ei god og kvass kliptang. Det er viktig når saumen kappes at ikke roa "løsner" og bordet åpner seg igjen. Det blir jo et "skrall" i saumen i det den smeller av og da kan dette lett skje.

Videre er det viktig at motholdet (øksen) er på plass FØR slagene treffer roa. Ellers vil den løsne/slippe taket. Så er det bare å klinke i vei til saumen er avrundet og "klint" over roa.Skal ikke så mange slagene til før dette er oppnådd.

Vi skiftet 19 båtbord og "klinket opp" en sjark på denne måten,og jeg som bare var skårunge den gangen, jeg lå som regel på utsiden med øksa og holdte imot,mens gubben satt på innsiden og var den som førte ordet (les:Leste bannskap på bomslag hvis ikke motholdet var på plass).

Lykke til!!

:sailing:

Hei

ser at det er mange gode råd om klinking her. mye av det er helt rett men det er noe som jeg syns mange roter litt med og det er dette med rytmen?? jeg skjønner ikke problemet!

det heter at man skal holde imot men det betyr jo ikke at man skal tviholde motholdet til klinken.

man skal holde motholdet så løst til klinken at når man slår på klinken fra innsiden slår motholdet ut

og mannfår et ekstraslag tilbake som dermed passer med neste slag fra hameren og man oppnår

en klinking fra begge sider. hvis man holder for hardt på klinken bøyer du klinken inne i veden og når båten kommer i bevegelse vil den strekke seg ut igjen og båten lekker.

når man klipper klinken inne kan man godt klippe helt ned mot roen med jernbindertang.

den lille avstanden som blir mellom tangen og roen er mer en nokk til at roen sitter etter de første slagene. og det at man slipper å grise metallet utover roen gjør at den trekker bedre.

på gamle vestlandsbåter klinket man først sømmen så skavet man av det som la seg ut over roen,

for så å pynte til etter på slik at klinkene ble glatte på innsiden. du kan ikke dra et fiskegarn ombord i en båt som er klinket med metall utover roene. du ødelegger garnet det hekter i klinken.

mange vil sikkert arrestere meg på dette, fordi de mener at det er det som bretter seg over som skal holde klinken sammen. de har selfølgelig rett og når jeg sier skaver av så mener jeg ikke at du skal skave av alt som du har brettet over. du sal ta så mye at du får en jevn mengde ut over hullet i roen hele veien rundt. da er det lett å få til en pen og glatt klink i ander omgang.

så sier dare dette tar alt for lang tid. er ikke enig det er snakk om trening. men jeg er enig i at ta to planker å prøv først.

lykke til! :smash::smash:

"Hei

ser at det er mange gode råd om klinking her. mye av det er helt rett men det er noe som jeg syns mange roter litt med og det er dette med rytmen?? jeg skjønner ikke problemet!"

--------

Tror vel det her menes at man på en måte er samstemt, slik at motholdet responderer riktig på ALLE slagene fra klinkhammeren, forøvrig er jeg enig i at det må klinkes slik at man ungår skarpe kanter som bla. garn etc, hekter seg fast i !!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...