Maika
Stradivarius skrev for 6 timer siden:
Poenget til Kjetil.maland var vel å få frem at i elektriske biler og hybridbiler, så ligger det en gevinst i bruke bremseenergi til å lade batteriene. Avhengig av hvordan man ser på det, er det ikke egentlig en gevinst, ettersom man lider betydelige energitap i en slik prosess, men når alternativet er å bruke konvensjonelle bremser og miste all energien, er regenerering som en gevinst å regne. Energien du bruker på å akselerere ut av et kryss i byen kan delvis hentes fra energien som ble lagret da du bremset ned foran krysset. Energien du bruker på å kjøre opp en bakke kan delvis hentes fra energien som ble lagret da du kjørte ned en annen bakke. Fossilbilene sløser bort all denne energien, mens elbiler og hybrider utnytter en del av den.
I båter er det derimot ikke noe bremseenergi å hente, de er ikke en gang utstyrt med bremser, og det betyr at et av argumentene for elektrisk drift i biler ikke kan overføres til båter. Men på seilbåter, hvor altså fremdriften hovedsakelig skapes av vind, er det jo veldig greit å kunne lade batterier på bekostning av hastigheten. Men selv om man bruker denne energien på fremdrift igjen, f.eks. i forbindelse med havnemanøvere, er hele konseptet forbundet med energitap og dermed lavere virkningsgrad rent fremdriftsmessig enn om man ikke regenererer. Det skal vel nevnes at regenerering neppe utgjør mer enn noen få prosent i rekkevidden på biler, så det er ikke det største ankepunktet mot elektrifisering av båter at man ikke kan utnytte bremseenergi til fremdrift og dermed øke rekkevidden.
Det er riktig at å regenerere mens man seiler er litt som å seile med bremsen på, men slepegeneratorer har vært temmelig vanlig på seilbåter på langtur. Ulempen har ikke hovedsakelig vært tap av fart, men pris og styr med å ta den opp og ned.
Med en seilbåt med innenbordsmotor vil man med el-motor få slepegenerator på kjøpet der man allerede har noe bremsing pga drev. Når det gjelder bremsing ifm regenerering, så hevder Oceanvolt at "Hydro generation creates drag of only 0.1 of a knot at boat speed of 7.0 knots". Jeg seiler i minst 8 knop i snitt, og ville (dersom tabellen jeg fikk dra dem er riktig) generert 1KW med to motorer.
Jeg hadde byttet ut mine motorer umiddelbart dersom prisen var riktig, men siden jeg trenger to, så blir det nok den stund til, desverre.