Guest Avmønstret# Startet 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2013 Oljefilteret på Yanmaren satt som sveiset fast. Oljefiltertanga klemte filteret flatt og jeg vurderte å kjøre skrujern i gjennom men det er jo mye klin og resultatet kan bli mye arbeid og søl. Kom så på et tips i en tråd her på BP, som forøvrig viste til masse fancy verktøy som skal gjøre susen. Alt en trenger er et flatt skrujern. Sett det mot flensen av filteret mot blokka og gi det noen forsiktige kakk så løsner det med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Bruk filtertanka øverst eller nederst på filteret så klemmer du det ikke sammen. Husk å smøre tetningsringen med olje før montering samt ikke trekk til med kraft under montering Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Eneste plassen jeg kom til med filtertanga var ytterst på filteret. Noe av problemet når det er begrenset med plass er at man får den tilgangen man får og hos meg fikk jeg heller ikke tatt noe nytt tak. Og det er noe med momentet som blir galt når en tar tak ytterst på filteret, man bøyer filteret nedover den veien man vrir hvis det ikke er plass til å holde i mot under. Kjøpte båten i høst og forrige eier hadde ikke kontroll på når ting var gjort sist så det at filteret har sittet der lenge kan også ha noe å si. Uansett, filteret satt som bare f.... og jeg hadde vridd så jeg så mannen med neglesaksa. To lette kakk på flensen med et lite skrujern som jeg dunka med en skiftnøkkel og jeg kunne vri det deformerte filteret av med en hånd. Så neste gang går jeg rett på flensen med skrutrekker og skrur det av for hånd etterpå. Lekse lært. Har forøvrig opplevd det samme på bil også. To små kakk på rett plass med standardverktøy kan altså i noen tilfeller få løs det som "spesialverktøy" og mye makt Ikke klarer å rikke. ------- Har opplevd et par analoge greier. Det ene var på vestlandet når vi drev og bygde en sprengsteinsmur. Skulle flytte en litt for stor stein/blokk og sleit på med spett og herja uten å ha særlig stor fremdrift. Så kommer faren til han ene ut, en tynn gubbe i 70 åra som har jobbet som veiarbeider hele livet. Fyra opp sneipen og danset steinblokken bortover vha spett og noen mindre steiner strategisk plassert som mothold. En annen gang skulle jeg ha av et drivakselledd på en aksling. Det satt som bare f.... og jeg brøyt på alt jeg kunne uten å lykkes. Så kommer svigerfar, mekaniker av den gamle skolen. Noen treklosser og litt kakking på rette plasser uten å bruke makt eller store krefter så var jobben gjort på et øyeblikk. 2-0 til å gjøre ting på den riktige måten fremfor å bryte på med alt av krefter :-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Lang skrutrekker igjennom og en pøs eller plastpose under Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Skrutrekker gjennom funker fint men vær forsiktig på vertikalmonterte filtere så det ikke faller partikler ned i utløpskanalen som tas videre rundt i smøresystemet til motoren og i verste fall forårsaker skade. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 En slik sak løsner vel de fleste filter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjellbonden Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Hos meg gikk dette lett med en stor, flat "Geilo" og et snørebånd. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Noen slag med skrutrekker/dor og hammer kan ofte løsne flere ting som sitter bom fast. Skruer med ødelagte spor, runda bolter etc. Man holder skrujern og hammer slik at en slår fastsittende gjenstand i retning mot klokka. Motsatt ved links gjenger. Er effektivt hvis det ikke er råd å få tak med ordinært verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Det er vel mange som har en tendens til å skru oljefilteret alt for hardt til. Hvis man følger instruksen som står på filteret, og ikke trekker til den ekstra halve omdreiningen " for å være sikker" så skal jo filteret lett kunne demonteres uten alt for mye krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Goose Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Volvo d3 190 2006m -feilmelding , noen som kjenner til hvordan jeg får nullstlit feilmeldinger på evc panel? Firkantet med 4 taster! Volvo d3 190 hk 2006 mod, jeg har feilmeldinger på engine og tilt i display samt orange varseltrekant som lyser. Motor fungerer fint til den blir varm men så kutter turbo da den blir varm og går i sikkerhetsmodus! Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Kanskje en smart tanke å starte eget emne om dette ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Har vanlige oljefiltertenger og den teerex viser til lengre oppe, men av og til er det vanskelig å komme skikkelig til, ikke minst å få et godt grep. Fikk så tak i en universalåpner hos Biltema som har et armert gummibånd som får skikkelig godt feste, selv om man ikke har fått tørkt vekk skitt og olje. Lett å stramme og å bruke. Kan anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 ja jeg bruker biltema sin gummigreie, den er bra så lenge det er plass nok til å bruke den. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jan E. Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Bannet og svor over servicemannen som hadde skrudd til diesel filterne på motorene. Brukte den filtertangen som er linket til 2 poster lenger opp i dag, og den dro jeg båndet ut av håndtaket på med bøyd skrue. Kjøpte så den metalbåndtangen de hadde, da løsnet det siste. Men var redd for at nesten hele filterhuset skulle knekke. Så var det de eksterne filterne sine tur (som jeg selv hadde montert håndtight med olje på pakkningene. Satt nesten like forbasket hardt de også. Er det snakk om flensen helt opp mot der pakningen står? Og kakke i skru-retningen for å skru filteret litt opp med små kakk av gangen? Eller kakke på flensen for å deformere filterdelen pakningen ligger i? Eller kakke inn filterveggen rett under flensen, slik at anleggsflaten til filteret forhåpentlig blir dratt litt vekk fra anleggsflaten på huset? De pakningene er jo ofte firkantpakninger som komprimeres en del når en skrur de inn. Så vil tro de setter seg fast nesten uansett hvor løst en skrur de inn under montering? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
LM 605 Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Står vel tiltrekkingen(eller moment) på de fleste filter. Som regel er det jo trekvart til en hel omdr. etter pakningen berører flensen. Tror mange trekker til alt for mye, slik at demonteringen blir nesten umulig når den tid kommer... Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Tusen takk for tipset Pinkvin. Det skal jeg teste neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Bra tips!! I fjor, på ferie så måtte jeg demontere ett av oljefilterne for å komme til oljetrykksregulatoren. hadde ikke med reservefilter så jeg måtte demontere uten å ødelegge. Jeg hadde selvfølgelig ikke med filtertang, ofret skinnbeltet (til buksa) og kneip det fast med wisegriptang og vrei rundt, filter løsna! Ironisk nok var beltet av merket "Diesel" hehe! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
oivindg Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Beltetrikset er bra. Men hos meg satt filterne så hardt at jeg måtte bruke filtertang. På 63P skal det skrus en halv tørn etter at pakningen tar i braketten. Dette føles som veldig løst, men jeg har opplevd at filteret "suger" seg fast umiddelbart, og er nesten umulig å få av igjen for hånd. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
is_620 Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 jeg legger en bit sandpapir rundt olje-filtre og den extra friksjonen gjør at de løsner enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.