Jump to content

Oljefilter som sitter fast, det lille trikset.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Oljefilteret på Yanmaren satt som sveiset fast. Oljefiltertanga klemte filteret flatt og jeg vurderte å kjøre skrujern i gjennom men det er jo mye klin og resultatet kan bli mye arbeid og søl.

Kom så på et tips i en tråd her på BP, som forøvrig viste til masse fancy verktøy som skal gjøre susen. Alt en trenger er et flatt skrujern. Sett det mot flensen av filteret mot blokka og gi det noen forsiktige kakk så løsner det med en gang.

Guest Avmønstret#

Eneste plassen jeg kom til med filtertanga var ytterst på filteret. Noe av problemet når det er begrenset med plass er at man får den tilgangen man får og hos meg fikk jeg heller ikke tatt noe nytt tak. Og det er noe med momentet som blir galt når en tar tak ytterst på filteret, man bøyer filteret nedover den veien man vrir hvis det ikke er plass til å holde i mot under.

Kjøpte båten i høst og forrige eier hadde ikke kontroll på når ting var gjort sist så det at filteret har sittet der lenge kan også ha noe å si. Uansett, filteret satt som bare f.... og jeg hadde vridd så jeg så mannen med neglesaksa. To lette kakk på flensen med et lite skrujern som jeg dunka med en skiftnøkkel og jeg kunne vri det deformerte filteret av med en hånd.

Så neste gang går jeg rett på flensen med skrutrekker og skrur det av for hånd etterpå. Lekse lært. Har forøvrig opplevd det samme på bil også.

To små kakk på rett plass med standardverktøy kan altså i noen tilfeller få løs det som "spesialverktøy" og mye makt Ikke klarer å rikke.

-------

Har opplevd et par analoge greier. Det ene var på vestlandet når vi drev og bygde en sprengsteinsmur. Skulle flytte en litt for stor stein/blokk og sleit på med spett og herja uten å ha særlig stor fremdrift. Så kommer faren til han ene ut, en tynn gubbe i 70 åra som har jobbet som veiarbeider hele livet. Fyra opp sneipen og danset steinblokken bortover vha spett og noen mindre steiner strategisk plassert som mothold.

En annen gang skulle jeg ha av et drivakselledd på en aksling. Det satt som bare f.... og jeg brøyt på alt jeg kunne uten å lykkes. Så kommer svigerfar, mekaniker av den gamle skolen. Noen treklosser og litt kakking på rette plasser uten å bruke makt eller store krefter så var jobben gjort på et øyeblikk.

2-0 til å gjøre ting på den riktige måten fremfor å bryte på med alt av krefter :-)

Volvo d3 190 2006m -feilmelding , noen som kjenner til hvordan jeg får nullstlit feilmeldinger på evc panel? Firkantet med 4 taster!

Volvo d3 190 hk 2006 mod, jeg har feilmeldinger på engine og tilt i display samt orange varseltrekant som lyser. Motor fungerer fint til den blir varm men så kutter turbo da den blir varm og går i sikkerhetsmodus! Noen som kan hjelpe?

ja jeg bruker biltema sin gummigreie, den er bra så lenge det er plass nok til å bruke den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 7 måneder senere...

Bannet og svor over servicemannen som hadde skrudd til diesel filterne på motorene. Brukte den filtertangen som er linket til 2 poster lenger opp i dag, og den dro jeg båndet ut av håndtaket på med bøyd skrue. Kjøpte så den metalbåndtangen de hadde, da løsnet det siste. Men var redd for at nesten hele filterhuset skulle knekke.

Så var det de eksterne filterne sine tur (som jeg selv hadde montert håndtight med olje på pakkningene. Satt nesten like forbasket hardt de også.

Er det snakk om flensen helt opp mot der pakningen står? Og kakke i skru-retningen for å skru filteret litt opp med små kakk av gangen? Eller kakke på flensen for å deformere filterdelen pakningen ligger i? Eller kakke inn filterveggen rett under flensen, slik at anleggsflaten til filteret forhåpentlig blir dratt litt vekk fra anleggsflaten på huset?

De pakningene er jo ofte firkantpakninger som komprimeres en del når en skrur de inn. Så vil tro de setter seg fast nesten uansett hvor løst en skrur de inn under montering?

Jara Wynja

Bra tips!! I fjor, på ferie så måtte jeg demontere ett av oljefilterne for å komme til oljetrykksregulatoren. hadde ikke med reservefilter så jeg måtte demontere uten å ødelegge. Jeg hadde selvfølgelig ikke med filtertang, ofret skinnbeltet (til buksa) og kneip det fast med wisegriptang og vrei rundt, filter løsna! Ironisk nok var beltet av merket "Diesel" hehe!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...