Jump to content

Hvordan fikse lekkasje via stevnsbeslag på Saga27?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg har i den senere tid stadighet måtte lense kjølsvinet for mange liter vann. Så langt jeg har funnet ut, er lekkasjen ifb. stevnsbeslaget for propellakslingen. Derfra stiger vannet opp over betongen i akterkabinen, og renner så fremover via åpninger der jeg har kabler til vinsjen og ned i kjølsvinet.

Jeg regner med å måtte løsne dette stevnsbeslaget som er festet med to bolter. Men er disse boltene festet inn i glassfiberen, eller i hylserøret? Etter hva jeg har fått høre fra West Mekan, skal beslaget kunne skrues løs fra hylserøret, men sitter dette røret så fast at det ikke også vil gå rundt?

Noen som har gjort denne jobben selv på en Saga27?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hylserør er hylserør de er normalt skrudd inn i Stevnbeslaget.

Hvor mye det sitter fast kommer an på hva det er pakket med.

Ta ut propellakselen. ta av pakkboksen, skru av (3) inneflensen (hold igjen hylserøtet 2) så er det å løsne de to mutterene ute,

trekk ut stevnebeslag og hylserør. så er det lettere å pakke om hylserør / stevnebeslag hvis det er der det lekker.

Det er ikke hylserøret som det har irret hull i vell?

bilde

Selv på min båt så er prinsippet det samme.

https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/page-18

Ps. hvis du vet at det lekker i (rundt ) Stevnbeslager rengjør på ut siden og legg på glassfibersparkel, det burde holde i flere år..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei!

Stevnlageret er festet men 2 gjennomgående bolter (fra innsiden) - og med store skiver, og mutterene ser du jo utvendig. Hylserøret er skrudd inn i stevnlageret og her er det tettet med gjengeteip ell. drev.

Det er sjelden det oppstår lekkasje i innfestningen mellom stevnlager og glassfiber uten at det skyldes ytre påkjenninger eller ubalanse i propell/aksling - og med vibrasjoner. I selve innfestningen mellom stevnelageret og glassfiberen er det som regel benyttet f.eks. sikaflex. Det kan også lekke i stevnlagerets boltefester om mutter og bolt har løsnet, men det bør kunne fikses utenfra ved å pakke pånytt med f. eks. sikaflex.

Er du riktig uheldig så er det lekkasje i gjengepartiet mellom stevnlager og hylserør, eller hylserøret kan være brukket eller tært opp i gjengepartiet - da må alt propellutstyret demonteres.

Men hylserøret ditt er vel ikke støpt inn, for da blir jo jobben ekstra plundrete!

Det blir spennende å høre hva som er feil!

Hei.

Jeg stilte selvfølgelig spørsmålet på Sagaforumet også, og der fikk jeg et svar som følger:

Hej Lars
Oplevede præcis det samme for to år siden. Utætheden var mellem stævnrør og skrog, altså der hvor stævnrøret, fastholdt med 2 kraftige møtrikker, går ind i skroget.
(Se den danske Sagaside, hvor jeg har lagt billede ud efter tætning og nyt stævnrørsleje)
Venlig hilsen Uffe
, som lige nu er på vej til Oslo

Dessverre er det umulig for andre enn dansker å komme inn på den danske siden, så jeg har bedt Uffe og mer info når han får anledning.

Og er det der det lekker, kan jeg kanskje få løsnet stevnsbeslaget, og skrudd det løs uten å ha ut propellakslingen? Men det er en ting som forvirrer meg. Dere snakker om muttere, men for meg ser det på et bilde jeg tok for noen år siden da jeg hadde ute akslingen for å fikse pakkboksen og skifte cuttleslager, ut til at det er hodet på to bolter/skruer jeg ser? Men det finner jeg ut på onsdag da båten skal på land.

Innerflensen som du nevner roger-jo, hvordan ser den ut? Pleier den å være fastskrudd i skroget innvendig eller bare plastret fast? På det andre bildet som også er fra jobben med pakkboks og cuttleslager ser jeg i hvert fall ikke noen skruer. For å komme til der, tror jeg jeg må engasjere en dverg. Det er laaangt inn under dørken. Jeg ga opp å få løsnet gummihylsen mot pakkboksen da jeg holdt på sist.

stevnsbeslag2.jpg . innerflens.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

har du ikke sett IM`n .

Etter bilde å bedømme har du skiver og mutter på innsiden ( er de lett å komme til).

Det ser ut som Innvendig monteringsflens (støtte for hylserør) er innstøpt etter bilde å bedømme.

Er du heldig og har rett type, går det med å gjøre rent inn til flensen så kan du trekke stevnelagret med hulserør så mye til bake at en kan pakke om.

Har du Sleipner typen må klemskruen løsnes først.

IM'n din roger-jo hadde jeg oversett, men takk for den. Jeg tror det er et anlegg fra West Mekan. Det var de som leverte slikt til Sagaboats på den tiden båten ble bygget, og en mail til dem bekreftet det med stor sannsynlighet. Jeg stilte dem følgende spørsmål:
- Er stevnsbeslag og hylserør en komplett enhet og de to boltene holder dette på plass?
- Dersom stevnsbeslag og hylse er delt og hylsen er plastret fast, kan jeg da løsne boltene og skru stevnsbeslaget av, eller hva?

Og jeg fikk i løpet av 10min på en fredags eftermiddag dette svaret: Hylserøret og stevnbeslaget er 2 deler. Som er gjenget sammen. Med tanke på hvordan det er montert i båten anbefaler jeg at du tar kontakt med Saga Boats. I teorien er det du foreslår mulig, men vet ikke om det går i praksis, da jeg tror stevnbeslaget holdes på plass av plast også.

Dersom jeg må ha ut akslingen og gjøre noe ifb. innerflensen, skal jeg i tillegg skifte gummirøret som pakkboksen sitter i. Gummien så bra ut i 2007, men er tross alt 27 år nå. Og revner den, blir det mye vann inn i båten!

Lars H.

Hylserøret og stevnbeslaget er 2 deler. Som er gjenget sammen. Med tanke på hvordan det er montert i båten anbefaler jeg at du tar kontakt med Saga Boats. I teorien er det du foreslår mulig, men vet ikke om det går i praksis, da jeg tror stevnbeslaget holdes på plass av plast også.

Dersom jeg må ha ut akslingen og gjøre noe ifb. innerflensen, skal jeg i tillegg skifte gummirøret som pakkboksen sitter i. Gummien så bra ut i 2007, men er tross alt 27 år nå. Og revner den, blir det mye vann inn i båten!

Lars H.

Da må du også spørre om hvordan den Innvendig monteringsflens (støtte for hylserør) om den er løs eller av Sleipner typen.

Og hvordan boltene er skive og mutter på innsiden (kan være innstøpt),

På 80 tallet sveiset jeg på en bit rundtjern på hode på bolten m/skive og tredde de innenfra og ut så en hadde muttere på utsiden av stevneflensen.

noen støpte de også fast på innsiden.

Jeg skifter også gummi "hylsa" i fjor den fra 1977 var bra den, og så satte på TESS klammer.

Har du fett smurt boks, kjøp oljebestandig slange så holder den.

Hei igjen.

Nå har jeg søkt litt mer, denne gangen på Sagaforumet der uffe (nevnt ovenfor) jo hadde det samme problemet. Hvordan det ble løst ble det ikke skrevet noe om, men det ble løst. Og det var nok etter at en beskrivelse av et annet Sagaforummedlem Sunniva, ble lagt ut.

Her er den beskrivelsen:
Jeg har montert mange av disse på Saga 27 når jeg jobbet på Sagaboats og mener å huske at flensen var "gjenget" på. Hylsen er montert med 2 bolter i akterkant, sentrert på motorens flens og så er det plastet tett på innsiden rundt hylsen, etter det ble det helt flytende bek i "rommet" mellom hylse og plast samt i hullet som er i stevnen slik at dette skulle tette for eventuell vanninntrenging. Sement ble så fyllt i for ballastens skyld.

Kanskje dette betyr at jeg først løsner de to boltene/mutterne på stevnsbeslaget og så skrur det av? Med alt dette beket og plastringen skulle vel hylsen holde seg i ro når jeg skrur av stevnsbeslaget? Men dette kan sikkert uffe bekrefte eller avkrefte når jeg får kontakt med ham. Selvfølgelig blir det litt av en jobb med å ta av ror, løsne akslingen fra motoren og trekke den ut. Og bare det å komme til og løsne pakkboksen krever at jeg må fjerne en 40 liters varmtvannstank som er hengt opp under dørken i bakkant av motorrommet over pakkboksen. Så det blir litt av en jobb for en gammel krok som ganske snart runder de 70!

Men uansett, jeg vet jo ikke om det er lekkasje i selve hylserøret eller der stevnsbeslaget ligger an mot kjøl og hylse. Det finner jeg forhåpentligvis ut av når ting blir demontert.

Lars H.

og så er det plastet tett på innsiden rundt hylsen, etter det ble det helt flytende bek i "rommet" mellom hylse og plast samt i hullet som er i stevnen slik at dette skulle tette for eventuell vanninntrenging. Sement ble så fyllt i for ballastens skyld.

Uff og gru. Dette kan bli en skikkelig drittjobb hvis alt må demonteres.

Jeg ville i første omgang prøvd å skrape rent rundt stevnbeslaget og forsøkt å tette utvendig fra.

En slik løsning med å "kline på" noe fra utsiden, er jeg skeptisk til. Og hva skulle jeg bruke, Sika, Epoxy eller noe annet? Og om det ikke ble tett på første tur til våren? Men det er en fascinerende tanke.

På min Westfjord 28 var det samna typ av lager och samma typ av läckage. Lossade de två muttrarna och tog loss yttre del. Gorde rent alla ytor och fick sedan torka. Tvöttade med aceton och la emellan Sikaflex. Påstår inte dettaär rätt men tätt blev det och tror firfarande efter 11 år att det är tätt.

Jeg demonterte propellanleget på en 1979 Saga 7000 i forbindelse med motorskifte. (Hylserøret måtte flyttes/heves). Å fjerne det "flyende beket" var ikke enkelt. Det var blitt steinhardt. Hylserøret var ellers plastet fast i forkant, men denne hadde "sluppet" hos meg. Med betong i tillegg har du tidsfordriv lenge... Ville prøvd å ta det fra utsiden først, det kan bli nødvendig å slipe bort noe glassfiber og bygge opp igjen. Ville tro at hylserøret sitter såpass fast i bek og glassfiber at du kan skru av stevnbeslaget. Det satt ikke spesielt fast hos meg. Var ingen tæring på beslag eller hylserør. Jeg bruket Casco Marine ved montering og det ble potte tett.

Jeg demonterte propellanleget på en 1979 Saga 7000 i forbindelse med motorskifte. (Hylserøret måtte flyttes/heves). Å fjerne det "flyende beket" var ikke enkelt. Det var blitt steinhardt. Hylserøret var ellers plastet fast i forkant, men denne hadde "sluppet" hos meg. Med betong i tillegg har du tidsfordriv lenge... Ville prøvd å ta det fra utsiden først, det kan bli nødvendig å slipe

Husker du om mutterene var støpt fast, så det i teorien er mulig å skru ut boltene og skru inn igjen?

Da kan en skru ut stevnelagret og pakke om, men så når en har skrudd stevnelagret inn i hylserøret og hvis en får boltene til å entre mutterene,

så kommer haken hylserøret sitter fast så en får ikke noe press på stevnelager flensen mot båten.

Da kan en enkel rep fra utsiden også holde noen år. Da er det bare en 1 "hvis" hvor lenge holder det?

Hvorfor oppstår lekkasjen ?

Er det alderen så burde det vel ha kommet på mange flere plastbåter?

Er det fordi det er (har hvert) for stor "vibrasjon kast" i akslen eller ( for lang fri aksel på utsiden av hylsa mot propellen) som gjør at stevneflensen har "utvidet" hullet???

Hvis det er der det lekker?

Jeg ville ha gjort veeldig godt rent på utsiden (drill med stålbørste f.eks) og deretter fuget overgangen mellom flens og skrog med Sika eller Tek7. Om det etter sjøsetting da fortsatt ikke er tett, er det nok snakk om brudd på hylserør. Og da må betong og bek bort før det går an å gjøre noe med saken. Det kan jo selvsagt være at det lar seg gjøre å pakke om gjengene mellom hylse og flens og å få feste for boltene igjen etter demontering, men usikkerheten er stor. Jeg ville prøvd det enkle først.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

roger-jo, bildet her er vel fra motorommet. Hylserøret, som her er skjult av gummislangen til pakkboksen, var i hvert fall hos meg plastet fast til skottet umiddelbart bak slangen. Ser slik ut her også. Det er altså langt bak til stevnbeslag. Her må Lars bekrefte, jeg har en Saga 7000, mens Lars har en Saga 27 med akterkabin?

roger-jo, bildet her er vel fra motorommet. Hylserøret, som her er skjult av gummislangen til pakkboksen, var i hvert fall hos meg plastet fast til skottet umiddelbart bak slangen. Ser slik ut her også. Det er altså langt bak til stevnbeslag. Her må Lars bekrefte, jeg har en Saga 7000, mens Lars har en Saga 27 med akterkabin?

jeg mener innerflensen nr.3 i innlegg 2 og nr. 6 i denne her er det to typer en løs og en som blir klemt fast.

http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Fremdrift/High-line%20propellutstyr.pdf

Eller er bare hylserøret støpt fast uten innerflensen på en Saga??

Hylserøret er på Saga27'n over 1m langt, det går frem til den blå streken på plantegningen. Det øde feltet er luken i akterkabinen som jeg også legger ved bilde av. Det ser ut som om vannet kommer opp langt bak mellom betong og glassfiber der jeg har satt en pil.

plantegning.gif . luke.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Nå mens båten står på land.

Kunne det vert en tanke å fylle vann, der du har sett det kommer vann over betongen, nå mens båten står på land?

Kanskje det det vil renne ut samme veien som det vanligvis kommer inn?

Det ville gjerne vert greit å vite om lekkasjen skyldes utett stevnflens eller hull i hylserøret? Eller noe helt annet...

På min forrige Viksund pipla det inn vatn rund hylsa og samla seg i kjølsvinet. Tok opp og løyste stevbeslaget, fylte på med sika... Satte den på vatnet att, og det strauma inn, var glad eg var i ein slipp og kunne berre dra ho opp att. Det viste seg at hylsa var tæra opp i skruinga i beslaget. Tok ut alt, laga nye gjenger på andre enden av hylsa og satte det saman att. Vart 100% tett....

Verd å merke seg det Columbi27 skriver over her, at stevnlager og hylserør er utsatt for tæring - med alvorlige følger. Derfor er det viktig å ha en god sink som mortvirker dette, gjerne festet til både stevnlager/hylserør - og flyndre. Hylserøret kan med fordel også forbindes med pakkboksen.

Har du ikke sink tilknyttet stevnlager og hylserør Lars?

Jeg er ikke bekymret for tæring av hylserøret. Jeg har i alle år hatt en solid sinkklump koblet med en grov kabel til den nederste bolten på stevnsbeslaget, og den sinken har i alle år hatt helt normal tæring.

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...