Festina_Lente Startet 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2013 Jeg har kjøpt meg en skadet 1978 Hallberg Rassy 26, og vil ha denne som prosjekt. Noe skal man jo ta seg til - når flaggskipet vårt (Maxi 108) er for fint til å skrus på. Prosjektbåten har skader i kjøl og ror, samt at masten er nede, men forholdsvis hel. Det er ellers en båt med nydelig interiør og mye potensiale! Filosofien er at med arbeidsinnsats, tid og forholdsvis lite penger skal jeg få meg en hel og grei ekstrabåt som barn og barnebarn kan bruke. Motor og drev har fått lite vedlikehold, og belgen er det ingen som vet når ble skiftet. Vet ikke om den er skiftet noen gang, det er utrolig at båten flyter. Klemringen er ihjelrusten og fæl, og kan ikke brukes, må skiftes samtidig. Over 2500,- for klemringen er altfor dyrt, noen tips til å få tak i en pent brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Produksjondato står på belgen. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Belgen/drevet ligger svinetrangt til, må bak motoren og nedi et stuerom. Så da blir det å lese på belgen når den er kommet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Hvis klemringen er veldig rusten er det uansett på tide og skifte belg, tyder på at det er saltvannlekasje i motor fra eksosalbuen eller andre steder i nærheten av ringen. Sjekket belgen min var ikke lett, men brukte lys og speil fant ut at den var skiftet 2009 og ble veldig glad for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Stemmer, det er fukt og kraftig rustangrep nedover toppen av drevet og ned på klemringen. Så her er det motor ut, drev av og full renovering. Men ha god tid, finne restedeler, gjøre arbeidet selv er nøkkelord. FINN er et viktig redskap, og så Baatplassen! Tips om hvor jeg kan finne brukt klemring mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 En telefon til Tor Sneve i Sandvika har skaffet meg en brukt klemring til en rimelig pris. Takk Tor! Han kunne videre fortelle at MD5 ikke er så lett å skaffe deler til lenger, spesielt topper og sylindre. Min motor starter fint - tikker og går enn så lenge, men den lekker olje -og jeg leker med tanken om å "gjøre noe med den" i vinter - når jeg likevel har den fremme for å skifte belg på drevet. Kanskje jeg bør styre unna? Stefan Fors er vel guruen for MD5 og har laget en fantastisk instruksjonsbok som kan lastes ned fra hans hjemmeside: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5 Er det noen her som har erfaring med Volvo MD5? Den finnes jo i mange Fenixer og andre båter vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Fikk mailen i retur men det er fint at du fikk delene. Jeg kunne ikke hjelpe til. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Har du delenummer på klemringen? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
nordan family 27 Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Finnes det ikke lurium til å blande i oljen for å stoppe lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.