Jump to content

Nye seil fra Fareastsails, erfaringer?

Tønnes

Recommended Posts

Er for tiden på jakt etter nye seil til min Oceanis 46. Har vært i kontakt med et seilloft i Hong Kong som heter fareastsails. De kan levere performans seil i et stoff som heter "Challenge Warp drive sailcloth" Finnes det noen som har kjøpt slike seil fra dette seil loftet? Er det noen som kjenner til om dette er seil av god kvalitet? Fikk også et tilbud på seil som heter "Challenge high modulus sailcloth" Kanskje noen som vet noe om disse seilene også? Har for tiden seil fra elvstrøm som ble levert med båten i 2010, kan nå tenke meg seil med bedre performans og høyde. Takker for innspill!

Her er prisene jeg fikk på gennaker for 2 år siden......

Pris var inkl. frakt, men moms må legges til.

På det tidspunktet opererte de med halv pris av de nedenfor oppgitte priser, så det billigste kostet noe over 8000,- + mva (levert på døren)

Performance Asymmetrical Spinnaker (Gennaker)
> 1.5oz Fibermax 64
> Low stretch webbed luff for a furler
> Draft Stripe, Telltails, Triple Stitched
> Sailbag
> I=16.5m J=4.62m
> Sail Area 116.7 m2
>
> Radial head------------------------------------Retail USD$3213.00
> (less your discount)
>
> Tri- radial cut--------------------------------Retail USD$3791.00
> (less your discount)
>
> Full radial cut--------------------------------Retail USD$4165.00
> (less your discount)

Jeg har vurdert nye seil til Tafatt, men det er mye som skal gjøres der, så jeg vet ikke. Det fungerte med seilet som jeg har idag.

Alo 28 har jo ikke så stort storseil, så det er jo ikke snakk om mange lapper, men noen er det. Sendte forespørsel til Far East Sails, og endel andre.

Snittprisen for storseil (når jeg ikke tar med spesialpriser som er kommet etterpå) ligger foreløpig på 9296. Da har jeg diskvalifisert ett tilbud som kom på 17800.

Totalt 9 seilloft har kommet med tilbud, 2 eller 3 av dem kom med 2 forskjellige tilbud. Elvstrøm var de eneste som ikke svarte.

Her er det jeg spurte etter:

"Ønsker tilbud på seil til en Alo 28
Ønsker 1 rev, ikke nødvendigvis fullspiler
Seilet skal brukes til turseiling langs med norskekysten i første
omgang, med noen turer til Danmark/Sverige."

Snittprisen endte på kr 9296,

Så var det variasjoner på ca +/-25%

2 av leverandørene har kommet tilbake og spurt hvordan tilbudet var, og har fått tilbakemelding om sine priser, Den ene har i etterkant slått av kr 1000, den andre har slått av kr 2000.

Nå ligger snittprisen (etter ekstrarabatt) på kr 8996, og det varierer fra kr 7155 (-20%) til kr 11858(+32%).

Far East Sails ligger på 8671, inkl frakt mva og et tollgebyr på kr 300.

Jeg vurdere sterkt å bestille til kr 8450. Det seilmakerverkstedet har jeg bestilt fra før, og har gode erfaringer med seil og service derfra.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

ca 15 kvm skulle bli snittpris på ca 600, variasjon ligger fra 475 til 790 kr/kvm

Flere av de som jeg fikk tilbud om produserer seilene i østen, men det var 7 av 2 var skandinaviske seilloft.

Det som jeg fikk tilbud om til 17800 skulle være produsert i Norge.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Er i samme situasjon, og har noen greie tilbud fra Far Eas Sails, men det er på Challenge Premium Dacron. Warp Drive Dacron er vel egentlig bare dacron seil med en annen type veving + radial-cut til en dyrere pris? Vet ikke om egenskapene er veldig mye bedre enn vanlig dacron?

Gjengen her er ikke så veldig positiv i allefall:

http://www.cruisersforum.com/forums/f55/challenge-warp-drive-sail-cloth-41303.html

eller her:

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=100629

Etter det jeg har lest så virker Far East gode, samme med Lee Sails (faktisk litt billigere i mitt tilbud). Men en må vel være sikker på at målene du gjør selv er 100% riktige, for klaging og fiksing i etterkant kan sikkert bli vanlig.

Jeg grubler for såvidt på Dacron vs Cruising Laminate for min Comfortina 32. Er også veldig i tvil på hva jeg skal gå for..

Jeg hjalp en kompis med bestilling av en asymetrisk spinnaker fra Far East for noen år siden. Den ble billig (rundt 10000.-) og har fungert knallbra, og er mye brukt de siste årene. et knallfint seil.

Under prosessen så var det derimot litt kluss, husker ikke hva det var men det var noe slik at de ikke sa fra når ting var klare, om de manglet et mål osv, ett eller annet var det ihvertfall som forsinket leveransen som jeg irriterte meg over men husker ikke hva.

Storseil har høyeste kvadratmeterpris da det er mange ekstra detaljer der. rev, toppflyndre, spilelommer, cunningham, evt seilnummer++++

En genoa som ikke er sydd for rulle har ofte lavest. en rullegenoa har UV duk og revekompensator som kommer i tilegg. Tafetta (dacron på en eller begge sider) av membranduk koster mere en seil med film/film. osv.

Min erfaring er at seil ikke har så enormt stor spredning i pris hvis de er specet likt. Men spesielt på crosscut dacronseil er det i tilbud stor forskjell i pris. Men her er det også størst forskjell i dukkvalitet, tykkelse og antall panel i seilet+++++.

De aller fleste norske syr seilene i et lavkostland eller et annet europeisk seiloft. Noen bruker egne kjedeloft som kjeden har bygget opp og noen bruker frittstående seiloft som de har avtale med. Seilene blir designet og "laget" av kjedens designer. Men produsert ute. Av og til blir seilene sluttført i Norge. Spesielt på vinterstid når det er lavere aktivitet her. Gjelder ofte membranseil til regattabruk.

Den verste genoaen jeg har seilt med var laget i 3 panel. (29m3) Eier var imidlertid strålende fornøyd og anbefalte levrandøren til alle og skrøt at han hadde spart 3000,- Skal man først kjøpe seil mener jeg det er greit med en viss forsikring om at kvalitet er OK. Ikke bare pris. Selv om enkelte ikke eier skam når de sender tilbud..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...