Jump to content

Hacket AIS.


Mulligan

Recommended Posts

Man har samme problem i flytrafikken, se bl.a her:

http://www.cnbc.com/id/100784103

http://www.airport-technology.com/features/featureair-traffic-control-easy-target-hackers

 

Problemet er at man har et system, som sender ut informasjon om hvor (GPS koordinater) en båt, eller et fly, er.

Man stoler på at avsender er den avsender påstår å være, uten noen sjekk.

Man stoler også på at posisjonsangivelsen er riktig, uten noen sjekk.

 

Det blir som at jeg skulle kunne gå i (nett)banken og påstå at jeg er Røkke, uten å vise legitimasjon eller oppgi noe passord.

Link to post
Share on other sites

Det blir som at jeg skulle kunne gå i (nett)banken og påstå at jeg er Røkke, uten å vise legitimasjon eller oppgi noe passord.

 

Du KAN gå i banken og påstå du er Røkke, ikke vise legitimasjon, og ikke oppgi noe passord. Men ingen vil tro deg og du vil jo ikke komme noen vei. Sammenlikningen er merkelig.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Mulligan: det er helt rett. Men andre fartøyer kan manipulere eget signal til å sende ut annen identifikasjon, kurs, fart og posisjon.

 

Feks er det en smal sak for et piratfartøy å endre Egen AIS informasjon til å opptre som et vennligsinnet vaktfartøy.

 

Sjøforsvaret har utstyr som genererer feilaktige AIS signaler, og det har jeg sett ved flere anledninger i området rundt HOS. I prinsippet trenger man bare en pc med programvare for å simulere en seilas, og koble dette mot en AIS transponder.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Dette er svært enkelt naturligvis, noe alle innenfor bransjen har visst siden dag en. Har forsøkt dette selv også når jeg skulle teste en boks. Men at det skulle overraske noen, tja, det må bli papirflyttere eller i verste fall noen som papirflytter innenfor sikkerhet. Men jeg ser ikke at dette faktisk skulle være noe nytte for så mang, kanskje Paul Watson kunne lekt med dette, han får vel tak i en "ais-hacker" snart. I en krigssone kan de kanskje benytte slike midler, det finnes jo allerede krypterte versjoner av ais for de som har tilgang til kodene.

Nei nok ett agurk oppslag som ikke har roten i virkeligheten.

 

Husker jeg hadde ett dataprogram som kunne simulere ais mål, og det var jo alltid morro å se på styrmennene når de ble forbikjørt av en 500m lang cruisebåt i 50 knop, selvsagt så langt unna at den var vanskelig å se i kikkerten.

Link to post
Share on other sites

Litt irriterende når en har fulgt en båt på Marinetraffic til en havn, og så fortsetter tracket over land til helt hjem der han bor. Han hadde glemt å slå av appen på smarttelefonen og fortsatte å rapportere posisjon i bilen og hjem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Marinetraffic er en ting, der kan jo hjem som helst med smarttelefon opprette en profil og sende AIS-data til serveren av hjertets lyst. Men dette får ikke skipene opp på sine AIS-mottakere.

AIS er vel uansett bare et hjelpemiddel. Er det egentlig noen som navigerer blindt etter AIS?

Link to post
Share on other sites

 

 

AIS er vel uansett bare et hjelpemiddel. Er det egentlig noen som navigerer blindt etter AIS?

 

Nei, det er et hjelpemiddel som GPS, men jeg har en 2-3 tilfeller hvert år (av100 dager) at GPS og AIS signalet skiller lag i 10 til 50 min og i følger, øyer, bøyer og staker og papirkart er AIS rett hver gang.

 

PS. det trodde jeg og. Det er hent med to forskelig GPS motakere, AIS har sin egen GPS.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var sjokkerende. Nesten like alvorlig som at ingen kontrollerer at lanternene jeg viser faktisk gjennspeil hva jeg er... Her kan jeg vise både hvite og røde lanterner akkurat som jeg ønsker uten at noen vet om jeg faktisk er losbåt, eller over 50m eller på grunn eller driver fiske eller hva jeg nå utgir meg for. Og alt dette med kun lyspærer i ulike farger fra biltema!!!

Jeg slår alarm! ALARM! på veiene av vannvittig mange :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...