Ronald Startet 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2013 Kunne tenke meg å høre synspunkter... Båten er klargjort for opptak, inkl. det å tappe tanker for ferskvann. Så ble opptaket utsatt ca en uke, og en siste båttur ble derfor mulig i helgen. Da skjedde det at motor gikk varm (for lite kjøleveske, hadde ikke sjekket på (altfor) lenge), og med motortypen jeg har (VP MD21B) så stoppet jeg umiddelbart når akustisk alarm gikk. Gode råd var dyre der jeg lå i skumringen (og blant masse hummer-vøler som jeg snart ikke ville se) et godt stykke fra land. Enkelt sagt stod valget mellom sjøvann til ferskvannsdelen, eller ca 1,5 liter fedigblandet saft jeg hadde på ei flaske. Saltvann i den kretsen vil jeg helst ikke ha, og jeg gikk for sistnevnte. Det fungerte - som ventet - helt utmerket. Så kommer da spørsmålet: Er det noen særlig grunn til bekymring for 1,5 liter saft i ferskvannskretsen - som sagt utblandet (men ikke sukkerfri, tror jeg). Mange vil sikkert hevde at den bør ut, det ville nok også jeg mene om jeg skulle gi et råd til andre. Men tid etc. gjør det vanskelig for meg å få dette smidig til før vinteropplaget. Og strengt tatt - det kan da umulig være noen risikosport å la det ligge i systemet? Eller...? Det hører med til historien at det ble ytterligere utvannet ved at jeg tømte ut ca en liter atter ankomst til land, og erstattet den literen med ren frostveske. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Om kroppen ikke tar skade, gjør vel neppe sjøvannskretsen det, mener jeg.. Du skyller sikkert et par ganger når du får muligheten allikevel, så jeg ville ikke tenkt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Det er sikkert bedre enn melk :) jeg ville uansett kontrollert frostvæsketemperaturen på det du har på, før kulda kommer. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Jeg opplevde noe lignende på motorveien i Tyskland for snart 50 år siden. Valget sto mellom å helle på øl vi hadde i bagasjen eller å pisse i radiatoren. Vi valgte varianten som grenser til alkoholmisbruk. Men slikt fludium var jo ikke så dyrt der nede. Det gikk fint. Ingen skade ble konstatert senere. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 (redigert) Øl inneholder normalt ikke sukker ;-) Ferdigblandet saft har en tendens til å bli begrodd med mugg. Vet dog ikke hvor relevant det er når den er godt utblandet med vann og kjølevæske. Redigert 22.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Føler litt skepsis. Eg hadde nok valgt å blande saltvann oppi i stedet for noko som inneheldt sukker, så eg iikje risikerte å få knekk noko plass i systemet. For det måtte uansett tappes og renses. Salt ville blitt rensa av systemrens. Det er sikkert så tynn saftblanding at det går fint. Men eg hadde tappa av og kjørt systemrens og fått på riktig kjøleveske. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tobixen Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Salt korroderer men er ellers biologisk "inert", sukker mugner, gjærer og klisser - og siden saft er litt syrlig vil det vel også virke lettere korroderende? Begge deler er vannløselig og skal teoretisk sett enkelt kunne skylles ut. Jeg antar kjølekretsen har overtrykksvern slik at eventuelt overtrykk fra gjæringsprossesser kan slippe ut (man skal ikke undervurdere trykket man kan få fra en gjæringsprossess - men i dette tilfellet er det nok marginalt. Moderne butikksaft inneholder normalt såpass med konserveringsstoffer at det er vanskelig å lage fruktvin av slikt). Kjølevannskretsen inneholder trange kanaler med store overflater, hvor sukker kanskje kan sette seg fast, samt impeller(e). Alt i alt, mye man kan være bekymret for, men antageligvis går det bra ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Det hører med til historien at det ble ytterligere utvannet ved at jeg tømte ut ca en liter atter ankomst til land, og erstattet den literen med ren frostveske. Synspunkter? Moralen må bli kjøp sukker fri saft.( uten kunstig søtningsmiddel er det vell) Er mer spent på om du har sirkulert godt etterpå, og tatt en prøve så ingen ting fryser i stykker. Lenge siden du har byttet frostveske? Intervall på skifte av frostveske er 3 til 6 år 15000 til 75000km (dieselbil) kommer an på merke på frostvesken. Hva sier manualen til din motor om det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
paxo Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Hvis det er mye saft, vil nok første problem bli skumming i vannpumpa. Fylte ved en feil spylerveske på en Mini engang, og vannpumpa ble lite effektiv. Dette ville du sannsynligvis allerede ha merket. Ellers er lav pH vanlig på saft. Mye saft vil gi tæring, men frostvæske gir beskyttelse. Den beskytter også mot mugg/groing. Sukkeret vil helt sikkert gi noe belegg, fremdeles avhengig av mengden saft. Tror du trygt kan kjøre frem til opptak. Saft og sukker er lett å skylle vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.