Kaggen Startet 21.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2013 Hei, Jeg tenkte å bytte olje på gearkassen men vet ikke hvilken produsent eller type gearkasse det er i båten, og derfor heller ikke hvilken olje som skal på den. Virker som det er motorolje men vil være sikker. Gearkassen sitter montert på en C-power Ford 2712E fra ca 1980. Er det noen som kjenner igjen gearkassen? Sitér dette innlegget Link to post
Kaggen Svart 24.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Ingen som har ett forslag til type gearkasse? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 (redigert) Gammel Hurth muligens? Gjør rent skiltet på toppen av kassa så lar det seg nok gjøre og finne ut av det Redigert 24.Oktober.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaggen Svart 24.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Skiltet på toppen av kassa mangler dessverre. Hurth har jeg forsøkt å Google men finner ingen kasser som ligner på denne der. Kassa sitter forøvrig i samme type båt som du har, Sagen Båt 30. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 ZF har noen modeller som de kaller C.more..... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Artig med samme båt, men disse var halvfabrikat så her ble det satt innn etter ønske tipper jeg. Sjøj har jeg Perkins med prm kasse. Her er en film hvor det sitter en Hurth 150 kasse, syns den lignet veldig på din. Hvis det er riktig skal den ha f.eks Dexron II (hydraulik olje) Jeg kan ikke gå god for dette, men det finnes vel forhandlere for zf/Hurth i Norge, jeg ville sendt ett bilde til de for og få det bekreftet/avkreftet Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 På tresnekka mi hadde jeg HURTH gir, som du ser så er ikke det ulikt det du viser her, mitt var nok av en kraftigere type, men slående likhet syntes jeg Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Kaggen Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Takker for den filmen M/S Bastard. Ser fra denne at det er Hurth gearkasse. Men jeg tror ikke det er HBW 150, heller ikke den på filmen. All literatur jeg finne på HBW 150 viser en gearkasse som er delt på langs. Min kasse har helt hus med løse endelokk. Dessuten er HBW 150 oppgitt med 4 tommer flens, på min er den 5 tommer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Nei, det er nok ikke en 150, jeg googlet på flere typer hurth men fant ikke din kasse Ikke vet jeg om alle kasser fra hurth bruker hydraulikolje heller desverre Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Jeg har googlet litt. Hvis du ser på vedlagte link vil du se info om oljetyper etc. Oversikten viser mange forskjellige Hurth transmisjoner http://www.foleyengines.com/resources/tech-tips/hurth-marine-transmissions-ins-and-outs-basic-service Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Nå har jeg ikke greie på gearkasser, men om det er motorolje eller hypoidolje (gearolje) på kassen, er vel mulig å finne ut. Hypoidolje har en meget spesiell og ubehagelig lukt, svært forskjellig fra motorolje. Det erfarte jeg da jeg en gang lå under bilen og skulle ta løs kassen og gearoljen rant ned i ansiktet og nedover brystkassen. Det tok tid å bli kvitt den lukten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gudrun Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Her er forslaget på geartype fra Lancing Marine, uk www.lancingmarine.com: Hi, At first glance it looked to me like a Hurth HBW18, but when I dug outthe old book and checked, it isn't.Best guess is that it is a Turkish copy of Hurth, but I can't be sure.Regard the box as in need of replacement, as it isunlikely that any spares are commonly available.Regards,Mike Bellamy,Lancing Marine,51 Victoria Road Redigert 26.Oktober.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.