Jump to content

Kan noen finne type gearkasse ut fra bilder?

Kaggen

Recommended Posts

Artig med samme båt, men disse var halvfabrikat så her ble det satt innn etter ønske tipper jeg.

Sjøj har jeg Perkins med prm kasse.

Her er en film hvor det sitter en Hurth 150 kasse, syns den lignet veldig på din. Hvis det er riktig skal den ha f.eks Dexron II (hydraulik olje)

Jeg kan ikke gå god for dette, men det finnes vel forhandlere for zf/Hurth i Norge, jeg ville sendt ett bilde til de for og få det bekreftet/avkreftet

Takker for den filmen M/S Bastard. Ser fra denne at det er Hurth gearkasse.

Men jeg tror ikke det er HBW 150, heller ikke den på filmen. All literatur jeg finne på HBW 150 viser en gearkasse som er delt på langs. Min kasse har helt hus med løse endelokk. Dessuten er HBW 150 oppgitt med 4 tommer flens, på min er den 5 tommer.

Nå har jeg ikke greie på gearkasser, men om det er motorolje eller hypoidolje (gearolje) på kassen, er vel mulig å finne ut. Hypoidolje har en meget spesiell og ubehagelig lukt, svært forskjellig fra motorolje. Det erfarte jeg da jeg en gang lå under bilen og skulle ta løs kassen og gearoljen rant ned i ansiktet og nedover brystkassen. Det tok tid å bli kvitt den lukten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er forslaget på geartype fra Lancing Marine, uk www.lancingmarine.com:

Hi,

At first glance it looked to me like a Hurth HBW18, but when I dug out
the old book and checked, it isn't.

Best guess is that it is a Turkish copy of Hurth, but I can't be sure.

Regard the box as in need of replacement, as it is
unlikely that any spares are commonly available.

Regards,

Mike Bellamy,
Lancing Marine,
51 Victoria Road

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...