Jump to content

Biltemas kabelsko vs. f.eks. Maritim..


Fjord21DC

Recommended Posts

Men siden vaselin er en bedre isolator enn leder, så vil vel vaselin være ugunstig med tanke på ledningsevne.. Da må det vel være bedre å smøre vaselin rundt forbindelsen for på hindre fukt å trenge inn i forbindelsen.. Ved stor motstand i en kobling, så vil det dannes varme og hva hender da med vaselinen?? og deretter med ledningsevnen ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen vitenskapelig dokumentasjon underbygger påstanden om at vaselin forbedrer ledningsevne gjennom forbindelsen..Det er mange som tror og sysner, men gammel overtro er ikke nødvendigvis vitenskapelig forankret noen steder.. Dermed kunne det jo være greit med noe vitenskapelig dokumentasjon, og ikke bare at far og bestefar alltid gjorde det slik. Det at vaselin utenpå en polsko/kabelsko reduserer korrosjon er en annen sak..

 

Det er vel ingen her som påstår at vaselin forbedrer ledningsevnen gjennom forbindelsen, så en vitenskapelig dokumentasjon for å underbygge en påstand ingen påstår er vel unødvendig. Vaselin blir vel brukt for å hindre fuktighet og korrosjon. En annen ting er vel at over tid vil vaselin samle opp urenheter som videre vil føre til krypstrøm.

 

Jeg har i over førti år brukt kabelsko og hylser fra bilstandard i båt . På utsatte steder bruker jeg loddebolten med litt tinn i overgangen mellom kabelsko og kordellene. Klemverktøy er nok i mange tilfeller å foretrekke, men det er ikke alle oss amatører som har tilgang på avansert klemverktøy og tilhørende kabelsko med hylser. En loddebolt har de fleste amatører. Man må selvfølgelig ikke fylle på så mye tinn at kabelen blir stiv bak skoen. Jeg bruker fra 1,5 mm2 og oppover i båten. Har aldri opplevd at kabelen brekker bak skoen av den grunn.

 

bilde

 

Bruk av lodding i elektriske og elektroniske systemer og komponenter er velkjent og har fungert godt i mange år. Denne måten jeg gjør det på er nok ikke i henhold til NASA`s standard, men den fungerer veldig bra for meg og da er jeg fornøyd.

 

Ellers vil jeg henvise til JRK sitt innlegg # 19, der han henviser til de gamle trådene om lodding. I den gamle tråden innlegg # 7 har samme JRK noen viktige kjøreregler for lodding. Lykke til.......... :wink:

Link to post
Share on other sites

...... Biltema har mangetrådet ledning som egner seg godt i bil og båt. Riktignok ikke fortinnet, men det er heller ikke veldig vanlig. Tror knapt jeg har vært borti en båt der det har blitt brukt kun fortinnet ledning, selv om det helt klart er bedre. Ganske sikkert et prisspørsmål. Og et spørsmål om hva som er "godt nok"...

 

Fortinnet lednig var grisedyr og vanskelig å få tak i inntil for et par år siden. Nå kjøper jeg kun fortinnet ledning i båtbutikken til en meget overkommelig pris. Handler ikke ufortinnet ledning til båten mer.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

God kveld.

Jeg tenker at kvaliteten på kabelsko er mye avhengig av at plastdelen som skal klemmes over isolasjonen på kabelen er avgjørende. Den hindrer fysiske belastninger på koblingen.

Videre liker jeg å feste kabelen nokså nært kabelskoen/koblingpunktet for å unngå strekk i koblingspunktet eller bevegelse.

Vaselin fås i pentrerende form på sprayflaske.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...