Jump to content

Anbefalt firma for båtleie i kroatia

Haraune

Recommended Posts

Har planer om å leie en seil katamaran i Kroatia til sommeren/høsten 2014

Aller helst vil jeg ha en Lipari 41 da dette er en båt jeg kan tenke meg å kjøpe på et senere tidspunkt.

Er det noen som sitter på erfaringer om det å leie båt i Kroatia?

Hvor bør man reise ut?

Skjulte kostnader?

Svindel?

Severdigheter?

Ruteforslag?

Priser?

Leie privat eller firma?

formelle kunskaper/båtførerbevis/src?

Jeg har alltid leid via latesail i UK, de lover laveste pris or er veldig ryddige. De fikser alt, admin mannskapslister, sertifikater etc, du må ha SRC, men de kan innføre ICC, men dette er usikkert. Latesail har koll på slikt. Latesail er en broker så du leier fra et annet firma, men latesail tar penger etc og det er UK regler som gjelder. Vil du ha en bestemt båt eller starte fra et bestemt sted så fikser de det for dere.

Har aldri opplevd eller hørt om svindel. Kroatia er et ryddig land, der de tar vare på turistene. Korrupsjonen er på politiker og admin nivå.

Jeg har seilt ut fra Zadar og Sokosan, det er myriader av øyer. Vi pleier å ligge på bøyer eller på svai, særlig øya Ist er vår favoritt.

Har et album på nett, Kroatia kan anbefales på det varmeste.

.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Hei !

Jeg har leid seilbåt 2 ganger i Kroatia, begge ganger med Croatia Yacht Club og med seilingsstart fra Kremik marina ved Primosten.

Begge ganger har det vist seg at CYC ikke har hatt båten selv, men formidler den fra et annet selskap, for så vidt greit nok, men har begge ganger opplevd at den som administrer båtene for det andre firmaet, er en lite kundevennlig person. Bestemte meg nå i sommer for å ikke leie hos de mer, da jeg rette og slett ikke gidder å ha med ubehagelige personer å gjøre og vertfall ikke i ferien min. Dette firma heter yacht 202.

Ellers er Kroatia et flott land å feriere i, de har orndings på ting og er relativt rimelige.

Å seile ut fra området rundt Primosten, synes jeg er flott, drar man nordover er det områder med litt mindre byer, fine ankringsbukter hvor du kan risikere å være alene, iallefall i juli når jeg har seilt der. Utover øyene på Kornati og er kjempeflott, men med familien med, mye bading med påfølgende dusjing, klarer vi max 3 døgn i uthavn, før vi må til en marina for å bunkre vann, også greit med ferskt brød innimellom.

Etter 1 uke rundt kornati øyene i sommer, dro vi sørover mot byen Trogir og etterpå ut på øyene Hvar, Solta og Brac. Flotte områder, men betydelig mere båter, folk og liv. Litt trangt i havnene og man må være tidlig ute for å få ankringsplass eller plass i Marina. Vi opplevde det ikke selv, men min frue snakket med noen andre nordmenn i chartret båt som flere ganger var blitt avvist i marinaer i dette området, de hadde oppfattet at båten var for liten (+40, fot) og de marinaansatte ville ha inn større båter. Jeg har leid båt på 32 og 36 fot og ligget både på bykaier, små marinaer, samt Aci marina, som er den største operatøren, og aldri opplevd noe slikt. men men, man vet aldri.

Jeg har ikke opplevd noen skjulte kostnader ved båt leie, annet at det du velger ekstra, er dritdyrt, for eksempel 30 euro for 4 ekstra håndklær. 100 euro pr. uke for en sliten påhenger til gummibåten osv. dette bruker jeg å drite i, trenger ikke påhenger og håndklær er tydelig billigere å kjøpe enn å leie osv. Kroatia er som sagt et ryddig land, har ikke opplevd å bli svindlet, ei heller hørt om noen som har blitt det.

Til utarbeidelse av seilingsrute må jeg anbefale 777 harbours and Anchorages in Croatia, Slovenia og et land til, muligens Albania, denne er veldig grundig, oversiktlig og oppdateres jevnlig. Vel verdt de 100 lappene den koster.

Når det gjelder formelle kunnskaper, kreves det vel src/vhf og båtførerbevis, men jeg har ikke behøvd å legge fram dette for noen, ellers er andelen "amatørseilere" rimelig høy og jeg har stadig sett at båter mister ankerfeste om vinden tar seg opp og det er ofte trangt i havnene, slik at båter som skal legge til, dunker relativt kraftig borti andre osv. Jeg har til og med sett at det sto en person på kaia og skulle ta imot tampen og når mannskapet kastet tauet fra båten, så var ikke dette festet i båten, ha ha, ja å legge til en full havn, kan være stressende og da kan folk gjøre de utroligste ting !

Til slutt vil jeg gjøre oppmerksom på at det finnes noen "party" båter som seiler i/på noe jeg tror heter "Flotilla" sailing, om jeg har forstått det riktig er det slik at ungdom kjøper seg en plass/seng om bord, samt at det finnes en ansvarlig skipper om bord, disse båtene seiler så i følge, gjerne 7-8 båter sammen, med høy musikk og partyfaktor, om du er 22 år så er det sikkert kjempegøy å være med, men om du er på familieferie med barn, er det sikkert ikke så moro å tilbringe natta i samme havn eller ankringsbukt som disse. jeg vil tro at ved et lettvint søk på nettet vil man finne seilingsplanen til disse og dermed enkelt kan unngå de, om man vil.

Bortsett fra disse tingene, kan jeg absolutt anbefale Kroatia, relativt billig, enkelt å seile, rent farvann og lite strøm og tidevann.

Fantastiske ankringsbukter, med utrolig klart vann, mye liv under båten, med stimer av "akvariefisk" i forskjellige farger, til og med delfiner har vi sett.

Jeg har seilt mange steder og Kroatia er absolutt min favoritt og jeg vil absolutt leie båt der flere ganger.

Vi leide via Nautic Sailing i Bergen, båten tilhørte Euromarina (eller noe slikt). Fordelen med å leie via en agent her hjemme er at du har et norsk kontaktpunkt både i forkant og i ferien om det skulle dukke opp noe. Det sies at prisen er den samme, men jeg undersøkte ikke dette inngående. Vi leide ut i fra Split. Generelt er Kroatia et lett land å være båtturist i. Anbefales :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...