nor star 290.. Startet 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2013 Hei Har et 5kw generator type onan mdkub. Det gir ikke strøm lenger og har gått 180 timer, lurer på om det kan være spenningsregulatoren som er gåen, noen som vet hvordan man kan måle dette? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Hadde tilsvarende problemer med eget Onan aggregat. https://baatplassen.no/i/topic/62910-onan-aggregat-50-mdkub-feltsikring-slaar-ut-ved-oppstart/ Hos meg så røyk spenningsregulatoren som følge av brudd i kabel til regulatorens potmeter slik at kabelen sporadisk fikk kontakt med gods. Sikringen til feltspenningen ble da trigget og spratt da ut. Du kan lese mere i linken over ! PS! Brudd i potmeter-tilkobling medfører at spenningen faller til 160-180 V. Om feltsikringen er utløst så sjekk potmeter-tilkoblingene FØR du starter opp. Hos meg så var det utmatningsbrudd på den ene potmeterets flatstift-tilkobling. Innslag av feltsikring, når den ene av potmeterets ledere ligger mot gods, vil kunne medføre kollaps av spenningsregulatoren ! Lykke til! Bjørn Redigert 23.Oktober.2013 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nor star 290.. Svart 23.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Kan ikke se noe brudd noen plass, har sjekket børster og målt motstand i rotor. Alt er ok, så lurer på om det er mulig å måle spennings regulatoren. Denne skulle de ha 7500kr for i sandes og 5200kr i usa. Litt kjipt å kjøpe denne visst det ikke er den som er gåen? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Dette er en selvmagnetisert generator. Dvs. regulatoren tar strøm fra stator, likeretter den, og sender den som magnetiseringsstrøm til rotoren i kontrollert form slik at du får riktig spenning ut fra generatoren. Hvis den er helt død, og felt-sikringen er OK, så kan årsaken være at rotoren ikke har nok restmagnetisme til å få startet. (Og er den helt død så er det også dårlig med måleverdier å hente ut) Isåfall så kan du forsøke å "hjelpe"-starte magnetiseringen med et lite batteri med noen kabelstumper til pluss og minus. Finn terminalene som fører til feltet (Mener terminal #1 er pluss og #2 er minus på spenningsregulatoren). Start motoren og strømsett terminalene med kabelstumpene fra batteriet (Husk pluss på plussterminal og minus på minusterminal). Bruk isolerende hansker eller lignende slik at du unngår å få deg en "karamell" om den plutselig starter og magnetiserer for fullt! PS! Du skal IKKE skru fast kabelstumpene fra batteriet til terminalene ! De holdes bare mot kontaktpunkt inntil evt. magnetiserngen starter og fjernes så raskt !! Lykke til ! Bjørn Redigert 23.Oktober.2013 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nor star 290.. Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Byttet voltageregulator men virker fremdeles ikke. Måler 0,5 volt på field. Kan det være at den har mistet magnetiseringen? Har stått i et par år nå. Hvordan re magnitisere denne? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Heisann Da er ny spenningsregulator montert og viklet om spolene til 230v da det var brudd i den ene. Men nå virker den kun når jeg hjelper den i gang med en drill i koblet og snurrer motoren i drillen slik jeg får i gang magnetiseringen i gang. Når det er gjort kan jeg starte å stoppe generatoren og få strøm uten å påvirke magnetiseringen . Men står den over lengre tid (noen timer) så må jeg til igjen med drill trikset?. Hvorfor er det slik? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.