Sleipner93 Startet 23.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2013 (redigert) Hvordan vil ett slikt skrog reagere med å montere en krane enten midt på altså rett foran styrhuset. Er det i det hele tatt mulig? Jeg snakker da om rundt 8t/m. Foreksempel lignende den kranen som står på kaien på bilde. Legger ved ett bilde . Redigert 23.Oktober.2013 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Det er mange eksempler på arbeidsbåt om du søker goole, bilder http://www.google.no/search?biw=1280&bih=341&tbm=isch&sa=1&ei=8jRoUo6-D8ao4ASNoICYBQ&q=arbeidsb%C3%A5t&oq=arbeidsb%C3%A5t&gs_l=img.3..0l2j0i24l5.3694.10526.0.13143.10.8.0.2.2.0.281.1606.0j5j3.8.0....0...1c..29.img..0.10.1651.VJXixgQhzVk Men det er jo avgjørende hvilke farvann fartøyet skal traffikere: Dypgående, åpent, is? Et rektangulert tverrsnitt, gir best oppdrift helt ut i borde og derfor best sidestabilitet. oppdriften i fartøyets side skal matche løftet ( vekt ganger arm). og tyngden av fartøyet må match løftet som motvekt. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 23.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2013 Kravene til yrkesbåter under 15m finnes i Nordisk Båt Standard. Det er og noen tilleggskrav som er kommet seinere. Legger ved en link. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Nordisk_batstandard_yrkesbatar_und_15m.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 24.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Hva vil dere tro utifra bildet at denne vil klare å løfte på ca 7m arm fra senter av båten ? Sikkert vanskelig uten å se skrogformen helt men. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Umulig å gi et fornuftig svar på. Noen få hundre kilo kanskje. Til privat bruk kan du jo flytte lastemerke opp til sidelanternebrettet Tar du betalt for jobben (næring) står det litt om slikt her http://www.regelhjelp.com/no/Etatenes-sider/Arbeidstilsynet/Emner/Bater/ Det du kanskje bør tenke på (i næring) er ord som linjetegninger, stabilitetsberegning, krengeprøve, styrkeberegning av kraninnfesting, sertifisering av kran ++ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Både vekt og skrogform på fartøyet vil ha stor betydning for hvordan en båt takler en slik kran. Et tungt katamaranskrog vil være den mest ideelle konstruksjonen for å håndtere en slik kran. For å gjøre en grundig sjekk må man ha vekt, tyngdepunkt og skrogtegninger. Det man da gjør er å utarbeide stabilitetskurver ved forskjellige krengevinkler. Men i ditt tilfelle får du en variabel mer enn man pleier å ha, nemlig en betydelig forflytning av tyngdepunkt ved bruk av kran med last og lang arm. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.