Jump to content

Frostvæske på Volvos motorer - Må det være Volvos egen frostvæske?


origo

Recommended Posts

Lurer på følgende: Må man på Volvos motorer benytte deres egen frostvæske - VP "Coolant" ? Har grønn frostvæske på min VP 44 motor, og ser man kan også kjøpe annen grønn frostvæske til langt lavere pris :confused: Min V Penta forhandler sa jeg MÅTTE benytte volvos egen frostvæske.....må man det? Noen som har erfaringer rundt dette? :pray:

Link to post
Share on other sites

Om det jeg har hørt/sett stemmer vet jeg ikke, men jeg ønsker ikke å finne ut av det. Det kan bli kostbart. Så en gang en sylinderforing tatt ut fra en VP KAD motor,denne sylinderforingen hadde dype korrosjonsmerker, eller det vil si at det så ut som korrosjon men uten rust. Dette fikk jeg forklart at var feil tenning/tenningslyden i sylinderen som var så høy at ved bruk av feil kjølevæske kunne rett og slett kjølevæsken "implodere" rundt sylinderforingen i ekstreme tilfeller. Etter dette har jeg kun brukt Volvo sin egen frostvæske på dieselmotorene. Dumt eller ikke, ikke vet jeg. Billig "forsikring" om det å spare noen hundrelapper kan føre til slike utgifter.

Link to post
Share on other sites

Det er slik FUD produsentene setter ut for å presse mer penger ut av intetanene kunder. Slikt er på grensen til tyveri. På den annen side må du velge frostvæske som faktisk er bereget for motorer. Kort forklart er frostvæske etylenglykol, eller Etandiol, men det slutter ikke her. For å motvirke korrosjon tilsetter produsentene av frostvæske til motorer forskjellige korrosjonsinhibitorer. Dette kan være mye rart, ikke alle helt uskyldige. Noen ganske så allergifremkallende så gummihansker kan være en god ide. Etylenglykol er et helt normalt industrikjemikalie som smaker søtt, men er giftig. Har vært misbrukt som søtningsstoff i både vin og iskrem med fatale resultat, så ikke bruk den i ferskvannsystemet.

 

Implosjon i sylinderveggen (utenpå) høres ut som kavitasjon. En blanding av vann og etylenglykol kan selvsagt koke og med dertil dampbobler som kan implodere, men det virker nesten som om det var noe annet galt med motoren.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Implosjon på sylindervegger er en reell sak. Det er ikke kavitasjon, men mekanismen er for så vidt den samme. Det er ikke bare Volvo som kan få den feilen. Ellers, Volvo lager neppe sin egen frostvæske. Den jeg bruker (Volvo) er beregnet for motorer med blanding av aluminium og jern. Frostvæsken er grønn av farge. Til konservering har jeg brukt en silikatfri, fargeløs frostvæske, også anbefalt av Volvo.

Link to post
Share on other sites

Det som man skal være obs på er å ikke blande ulike typer frostvæsker,men om det står Volvo eller ikke på kanna har ingeting å si.

 

Det er spesifikasjonene på væsken som sier om den kan brukes eller ikke.

 

At VP forhandleren,eller hvilken som helst annen merkeforhandler sier noe annet er det to grunner til:

 

 

1.De vil selge sine produkter for å tjener penger.(lettlurte "reddharer uten greie på motorer" sluker dette rått,man vil jo selvfølgelig det beste for "barnet sitt")

 

2.De vil ikke risikere å komme opp i en eventuell erstatningssak hvis de kommer med andre anbefalinger.

 

Har selv jobbet på merkeverksted,og vi brukte frostvæske med riktig spec,men "feil" logo på kanna.

 

Vi hadde service på 100-vis av store dieselmotorer,ingen feil som kunne spores tilbake til at det stod feil logo på kanna.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...