origo Startet 23.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2013 Lurer på følgende: Må man på Volvos motorer benytte deres egen frostvæske - VP "Coolant" ? Har grønn frostvæske på min VP 44 motor, og ser man kan også kjøpe annen grønn frostvæske til langt lavere pris Min V Penta forhandler sa jeg MÅTTE benytte volvos egen frostvæske.....må man det? Noen som har erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Om det jeg har hørt/sett stemmer vet jeg ikke, men jeg ønsker ikke å finne ut av det. Det kan bli kostbart. Så en gang en sylinderforing tatt ut fra en VP KAD motor,denne sylinderforingen hadde dype korrosjonsmerker, eller det vil si at det så ut som korrosjon men uten rust. Dette fikk jeg forklart at var feil tenning/tenningslyden i sylinderen som var så høy at ved bruk av feil kjølevæske kunne rett og slett kjølevæsken "implodere" rundt sylinderforingen i ekstreme tilfeller. Etter dette har jeg kun brukt Volvo sin egen frostvæske på dieselmotorene. Dumt eller ikke, ikke vet jeg. Billig "forsikring" om det å spare noen hundrelapper kan føre til slike utgifter. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Det er slik FUD produsentene setter ut for å presse mer penger ut av intetanene kunder. Slikt er på grensen til tyveri. På den annen side må du velge frostvæske som faktisk er bereget for motorer. Kort forklart er frostvæske etylenglykol, eller Etandiol, men det slutter ikke her. For å motvirke korrosjon tilsetter produsentene av frostvæske til motorer forskjellige korrosjonsinhibitorer. Dette kan være mye rart, ikke alle helt uskyldige. Noen ganske så allergifremkallende så gummihansker kan være en god ide. Etylenglykol er et helt normalt industrikjemikalie som smaker søtt, men er giftig. Har vært misbrukt som søtningsstoff i både vin og iskrem med fatale resultat, så ikke bruk den i ferskvannsystemet. Implosjon i sylinderveggen (utenpå) høres ut som kavitasjon. En blanding av vann og etylenglykol kan selvsagt koke og med dertil dampbobler som kan implodere, men det virker nesten som om det var noe annet galt med motoren. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
hanto1 Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Volvo kjølevæske er standard kjøleveske med VP logo på , samme som smøreoljen. Med rett speck kan hvilken som helt annen kjølevæske brukes. Hvis placeboeffekten over og bruke "orginale" Volvo produkter er god, er det bare og fortsette og bruke disse. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Jeg husker for mange år siden var det noe som het Volvo bilradio og Volvo tennplugger. Det var helt sikker det eneste av sitt slag som var trygt å bruke i Volvo biler. Jaja - verden vil bedrages. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Implosjon på sylindervegger er en reell sak. Det er ikke kavitasjon, men mekanismen er for så vidt den samme. Det er ikke bare Volvo som kan få den feilen. Ellers, Volvo lager neppe sin egen frostvæske. Den jeg bruker (Volvo) er beregnet for motorer med blanding av aluminium og jern. Frostvæsken er grønn av farge. Til konservering har jeg brukt en silikatfri, fargeløs frostvæske, også anbefalt av Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Det som man skal være obs på er å ikke blande ulike typer frostvæsker,men om det står Volvo eller ikke på kanna har ingeting å si. Det er spesifikasjonene på væsken som sier om den kan brukes eller ikke. At VP forhandleren,eller hvilken som helst annen merkeforhandler sier noe annet er det to grunner til: 1.De vil selge sine produkter for å tjener penger.(lettlurte "reddharer uten greie på motorer" sluker dette rått,man vil jo selvfølgelig det beste for "barnet sitt") 2.De vil ikke risikere å komme opp i en eventuell erstatningssak hvis de kommer med andre anbefalinger. Har selv jobbet på merkeverksted,og vi brukte frostvæske med riktig spec,men "feil" logo på kanna. Vi hadde service på 100-vis av store dieselmotorer,ingen feil som kunne spores tilbake til at det stod feil logo på kanna. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nordan family 27 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Skal det ikke bli litt mindre silikat (?) avleiringer med den grønne enn de billige blå? Har også hatt båt på service hos VP sted hvor de brukte annen olje men riktig spec, men de ville ikke ha på noe annet enn original frostvæske. Begge deler var prutbart :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.