Jump to content

Noen som har erfaring med weber 32/36 på volvo penta aq 145-aq 151


emmis

Recommended Posts

Jeg har kjørt veldig lite med 32/36 så sammenlikningsgrunnlaget er litt tynt. 38DGES er litt større og har samme størrelse på begge "kamrene" så båten er kvikkere opp i fart og har litt høyere toppfart med 38DGES. En annen forskjell er at 38DGES har elektrisk choke og 32/36'en til Misab har manuell choke.

 

Det er imidlertid mulig å spare en god del penger på å handle forgasser fra USA hvis du har god tid til å vente på varene. Jeg kjøpte K861 kit'et her: http://www.carburetion.com/Weber/webermarine.asp

Link to post

Jeg har desverre lite kunnskap om forgassere. Hovedgrunnen til at jeg valgte å kjøpe Weber forgasser var at forrige eier av båten opplyste at forgasserne burde overhales. Hadde en Volvo bil med to forgassere i min ungdom og sverget på at jeg aldri mer skulle ha motor med to forgassere igjen. Det var helt håpløst å få synkronisert forgasserne.

 

AQ171 er jo en del sterkere enn AQ151 så det er mulig at Weber 38dges kan bli litt liten?

Ser på netter at Weber 38dges er populær på Jeep sin fireliters motor så kanskje det fungerer med større dyse? Samtidig så går jo en båtmotor med høyere turtall og belastning enn en bilmotor, så jeg vet ikke helt hva som passer.

Link to post

jeg har problemer med att min aq171 ikke vil gå på tomgang når den er kald,

kansje dette kunne vært noe for meg også. har du/dere noe tips til gasser en kan bruke på denne?

Vanlig feil på disse firesylindrede volvomotorene er falsk luft. Det er innsugspakningen som begynner å lekke. Enkel test er å spraye startgass på området du mistenker lekkasje. Ruser motoren opp lekker det. Kan være andre ting også som rusk i flottørkammeret eller feil flottørhøyde.
Link to post

Solexene mine er forsåvit greie de,overtalte og synkronisere dem til sesongen i år. men det jeg vil til livs er kallstarten, solexene er ikke utstyrt med choke og pumpinga med gass samt at motoren må gå litt før jeg legger fra er jeg lei av.Settet jeg bestilte kom på under 3000kr med frakt så kommer vel toll og moms i tillegg.Løser det problemet så er jeg fornøyd.

Link to post

Solexene mine er forsåvit greie de,overtalte og synkronisere dem til sesongen i år. men det jeg vil til livs er kallstarten, solexene er ikke utstyrt med choke og pumpinga med gass samt at motoren må gå litt før jeg legger fra er jeg lei av.Settet jeg bestilte kom på under 3000kr med frakt så kommer vel toll og moms i tillegg.Løser det problemet så er jeg fornøyd.

hehe kjenner meg veldig godt igjen her , har aq 145 selv med doble solex å d er ett sant h.... Å få start på dersom den ikkje kommer med en gang, men når den er varm så starter den umiddelbart... Meget lei da det er et sjansespill hver gang båten skal brukes....hvilke forgassare kjøpte du?
Link to post

Fant et sett på ebay,bestilte og betalte de på fredag og ser på sporinga at de er kommet til Norge alt.

Ebay.com 32 /36 DGEV WEBER CARBURETOR CONVERSION KIT ~~ VOLVO B21 B23 B230

 

` ELECTRIC CHOKE GENUINE WEBER 32/36 DGEV CARBURETOR AS THIS KIT FITS CARS, BOATS, TRUCKS THERE MAYBE SOME FITMENT MODIFICATIONS NECCESARY

 

Så på tollvesenet sine sider at det ikke er toll på dette kun moms og gebyr så da vil totalen for settet komme på ca3500kr ink alt.

img]https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2479/1383137497.jpg[/img]

Redigert av emmis (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...