Skiboy Startet 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2013 Har planer om å bygge en flytebrygge på ca 3m x 15m, dette ser jeg for meg er relativt greit da vi har en brygge i dag som vi i praksis skal lage litt større da den er for smal og er veldig "vippete". Derimot tenkte jeg å lage ett par utriggere. Dette er en litt større utfordring da jeg ikke helt har selve innfestingen mot flytebrygge klar, også har jeg tenkt å bygge i trykkimpregnert tre. Har i dag en 18" båt på ca 1200-1300kg, men kunne tenkt meg å laget noe som tåler opp mott 2000kg. Dette er inne i en fjord og det vil ikke være dønninger, men små krappe bølger opp mot ca 1meter på det værste vil jeg anslå. Den er kun i bruk om sommeren. Spørsmål:1 - Vil tre være sterkt nok (48x148?)2 - Hvordan lager jeg innfestingen, eller hvor får man kjøpt slikt ferdig3 - Andre innspill Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 En utrigger får ganske stort moment, dvs ganske store krefter som skal takles. Det er nok en grunn til at de fleste (alle) utriggerne rundt om er av stål. Det kommer av og til brukte på markedet. Konsekvensen ved en utrigger som brekker, er litt for stor til at jeg ville tatt sjansen på å prøve med fram med en av tre... Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Glem utrigger av tre.Den blir så vinglete at du må krype ut hvis du ikke har en båt å holde i.Har prøvd,endte med å kjøpe av stål. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Vi har hatt brygger og utriggere i tre i havna. Der ble utriggerene laget slik at de lå på tvers under brygga slik at brygga var midt på en lang utrigger. Problemet med vingling ble eliminert ved at man laget en bøyle i rustfri rør som lå i sjøen under båtplass fra utrigger til utrigger... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
abella Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 prøv å gå inn på off topic skriv i søkefeltet oppe til høgre: 54227-tegning flytebrygge kun ramme, det er tegning som er sett inn av "TANNLEGEN". har bygget en etter den tegningen, veldig stødig brygge, men eg la fatene i gamle bilbelter som eg fikk på en bilopphugger, skrudde dei fast sånn at når eg snudde brygga så var det beltene (2 på hvert fat) som holt fatene på plass, ikke noe press på dekket. som utriggere fikk eg fatt i brukte fra en båthavn, to gangbare, og to med bare fortøyning, men med flotører på alle , festet dei i land:bårte ned øyebolter i fjellet og festet dei der, siden det er grunt inne ved land så (utriggerene er 8 m.) festet eg brygga i dei. så nå ligger båter fint, skal se om eg kan få lagt et foto, Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Hei Takk for gode svar. Sofaseileren og Gunped: Jeg er også skeptisk til tre på utrigger, og derfor spørsmål her. Ser ut som dere har forsterket denne tanken. Alternativet vil være å kun benytte utrigger når man er på hytta for helgen også legger man båten annerledes når man ikke er der (bøye, langs flytebrygge og ikke benytte utrigger). Kjetil1: Stålrør i mellom og landgang "under" flytebryggen hadde jeg ikke tenkt på! Benytter du da noen ekstra bredde på utrigger under selve bryggen, eller er det samme bredde på utrigger hele veien? Abella: Skjønner hva du mener, men alltid fint å se bilder. Kanskje man plukker opp noen tips selv om man selv ikke har berg på denne måten. Vet dere om noen sider som selger beslag for bygging av brygger. Vår blir så lang at man må la to enheter, evt tre enheter bli skjøtet sammen. Ser for meg at det ikke er optimalt å skjøte 2"x8"?! Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 prøver meg på noen bilder, håper det er til oe hjelp, beslag er det vel å få på jernvarebutikker, Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Jepp til god hjelp. Bekrefter mine egne tanker til design. Ikke dumt å låse brygga med utriggere på denne måten. Tåler dette mye sjø eller ligger du inne i en rolig havn? Redigert 29.Oktober.2013 av Skiboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 plassen hos meg er ganske rolig, men fortøyningen,boltene i fjellet tåler ganske mye vridning,flo og fjære er det over m. forskjell her,samt en del strøm inn og ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Slik er ei kjøpebrygge 50mm T med påsveiste ører, for å ha noe å feste utligerene i, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Otto R Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Ta kontakt med en litt større båthavn. Mange havner bytter ut gamle tre brygger og de fås da kjøpt rimelig som regel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.