Ficher Startet 23.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2005 Lørdag blir det fisketur igjen , (værmeldingen sier 12 grader og vindstille her i Stavanger). . Men............. hvor er Ferdatorsken, hørte de hadde fått noe i byfjorden , men hva men Tungenes/Tananger ,noen som vil "åpne seg" og fortelle om/hvor de har fått noe her ? Og hvor lenge holder fredatorsken seg her på Rogalandskysten? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2005 Dette var ett nytt begrep for meg. Hva er ferdatorsk ?? Er det Torsk som flytter på seg (ferdes), eller er jeg på villspor? Hvor ferdes den i så fall fra og til ?? Erik Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
GeirKS Svart 23.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2005 Den er på vei til Systembolaget i Strömstad, og den reiser tidlig - for å unngå køen. Geir PS! Ingen anelse, ovenstående er humoristisk ment Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 23.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2005 ............. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Den er på vei til Systembolaget i Strömstad, og den reiser tidlig - for å unngå køen. Geir <{POST_SNAPBACK}> Ingen norsk torsk kommer i live fram til Strømstad Geir! Torskedrepærn Walter ligger utpå med alskens utstyr i vannet og tar dem en etter en. Det er ikke lett å være torsk med utferdstrang. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Har aldri hørt om ferdatorsk, men navnet har jo mistenkelig mye til felles med skrei, som vandrer fra de arktiske strøk og til Lofoten for å gyte. Navnet Skrei kommer fra det gammelnorske ordet skrida, som betyr å vandre eller ferdes. Etter hva jeg hører, er jeg veldig glad for at skreien stopper ved Lofoten og ikke ferdes helt til Strømstad, for da hadde det vel blitt den siste vandring. Skitt fiske Popeye Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Dette var ett nytt begrep for meg. Hva er ferdatorsk ?? Er det Torsk som flytter på seg (ferdes), eller er jeg på villspor? Hvor ferdes den i så fall fra og til ?? <{POST_SNAPBACK}> Vett du ikkje ka fera-tosk e for någe ? E du fydde igår å torka bag trappå ? Fera-tosken e atlanterhavs/nordsjø tosk så komme inn igjønå fjordane fårr å gjyda i ferbruar-mars kvert år. Han e lysare å kvidare i kjøde enn den vanlege kyst-tosken. Fine fisk og ikkje fodle av makk, så an ofta e den vanlige kyst-tosken. Sånn, nå vett du..... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 (redigert) Takk,takk. Da vet vi det. Hvor langt øst pleier fera torsken å ga da? Går utifra at den muligens ikke trekker østafor Lindensnes ? Forresten,det værste med torsken er at den smaker ikke særlig godt ved høye vanntemperaturer syntes jeg. Sommertorsk kan jeg spare meg for. Er dette bare i mitt hode eller og det helt feil? Redigert 24.Mars.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 En utgave av "ferdatorsk" er vel Borgundfjordtorsken. Se her for en fyldig utgave av sorten: Fikk torsk på 30 kilo Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Walter fikk mye rogntorsk ved Fredrikstad /Kråkerøy, men vet ikke om det er Ferdatorsk . Påsken 2005 ? Fylle opp fiskekassa igjen - selvfølgelig! Har du ikke hørt om Påsketorsk? Det er nå den er full av deilig rogn! Ikke noen "bakglatte planker" på disse beina, nei! Ska' man først fryse, så gjør det på sjøen! Vi ses på Lera - <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 En utgave av "ferdatorsk" er vel Borgundfjordtorsken. Se her for en fyldig utgave av sorten: Fikk torsk på 30 kilo <{POST_SNAPBACK}> Woowwwww ,dette må jo være kjekt og få opp i båten..... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Sommertorsk kan jeg spare meg for. Er dette bare i mitt hode eller og det helt feil?Hodet ditt er heeelt i orden, thor (vel, egentlig..... ) Neida! Du er nok ikke allene om dette. Allerede ut i mai / juni synes jeg torsken ikke frister noe særlig. Best i de kalde månedene. Skal ha lettsalta torsk til middag i morgen, forresten! Da blir det å slippe ut buksebelte noen hakk, gitt! ;o) Nam-nam! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 (redigert) Walter fikk mye rogntorsk ved Fredrikstad /Kråkerøy, men vet ikke om det er Ferdatorsk .Hakk'e peiling på hva den heter. Æ spørr' han ikkje, æ berre bløgg' han! Men nå er det slutt på rogntiden! Fikk 10-12 solide torsker på onsdag - ingen av de hadde rogn igjen! D.v.s - alle, unntatt en med melke , hadde tomme rognposer! Yngletiden er over for denne gang, og torsken er på vei ned elven og ut på Lera, for å leke gjemsel, igjen! Redigert 24.Mars.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Erik Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Vett du ikkje ka fera-tosk e for någe ? E du fydde igår å torka bag trappå ? Fera-tosken e atlanterhavs/nordsjø tosk så komme inn igjønå fjordane fårr å gjyda i ferbruar-mars kvert år. Han e lysare å kvidare i kjøde enn den vanlege kyst-tosken. Fine fisk og ikkje fodle av makk, så an ofta e den vanlige kyst-tosken. Sånn, nå vett du..... Hmm. Nå vett eg litt merr. Men bare nok ta at nye spørsmål melde seg : Siden an flytte på seg, antar eg an ikkje befinne seg heilt på bånn ?? Flyttan på seg heila tiå, eller stoppan på visse plasser ? Går an i stim? Går ann ud igjen når an har gjydt? Fiske du an best med pilk og makk, eller dorge du itt an, eller ?? Dette ble litt lokalt mål, men det virker som dette er ett lokalt fenomen også, så de som kan svare forstår sikkert hva jeg spør om Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Arnstein Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Var utpå på mandag og fikk 5 torsk utfor Mekkjarvik-kaien og moloen. På ca. 50 m. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Erik Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Denne tråden har 20 års jubileum i år, og nå er det den tiden på året igjen, og ypperlige forhold utpå til å pilke om dagen. Noen som har sett sorten så langt i år ? Hørte noen hadde fått i Karmsundet, men er det noe i ryfylke og byfjorden enda ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pipe Svart 15.Februar Link til dette innlegget Svart 15.Februar Fordelen med Vestfold er att bruke tid på å fiske Torsk var noe vi drev med før i tiden Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar pipe skrev On 15.2.2025 at 13.54: Fordelen med Vestfold er att bruke tid på å fiske Torsk var noe vi drev med før i tiden Det er ikke i nærheten av hva det var her heller Men for å svare på mitt eget spørsmål, det finnes sorten, selv om det er i små drypp. Disse to bet på samtidig på samme snøre : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tacan Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Erik skrev 4 minutter siden: Disse to bet på samtidig på samme snøre Fin torsk, vil du si hvor du fikk dem? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Det var i Byfjorden Stavanger. Dette er resultatet av 2 turer * 4 timer, så det kan ikke sies å florere av sorten slik som i gamle dager, men de finnes nå fortsatt om man er tålmodig, og når de plutselig er der så er det veldig kjekt . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tacan Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Takker Alltid kjekkere å fiske etter torsk når man vet at muligheten er til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.