Jump to content

Ferdatorsk ?

Ficher

Recommended Posts

Lørdag blir det fisketur igjen , (værmeldingen sier 12 grader og vindstille her i Stavanger). :cool::yesnod: . Men............. hvor er Ferdatorsken, hørte de hadde fått noe i byfjorden , men hva men Tungenes/Tananger ,noen som vil "åpne seg" og fortelle om/hvor de har fått noe her ? Og hvor lenge holder fredatorsken seg her på Rogalandskysten?

Har aldri hørt om ferdatorsk, men navnet har jo mistenkelig mye til felles med skrei, som vandrer fra de arktiske strøk og til Lofoten for å gyte. Navnet Skrei kommer fra det gammelnorske ordet skrida, som betyr å vandre eller ferdes.

Etter hva jeg hører, er jeg veldig glad for at skreien stopper ved Lofoten og ikke ferdes helt til Strømstad, for da hadde det vel blitt den siste vandring. :lol:

Skitt fiske :fishing:

Popeye

Dette var ett nytt begrep for meg.

Hva er ferdatorsk ??  Er det Torsk som flytter på seg (ferdes), eller er jeg på villspor?

Hvor ferdes den i så fall fra og til ??

<{POST_SNAPBACK}>

Vett du ikkje ka fera-tosk e for någe ? :confused::nonod:

E du fydde igår å torka bag trappå ? :lol:

Fera-tosken e atlanterhavs/nordsjø tosk så komme inn igjønå fjordane fårr å gjyda i ferbruar-mars kvert år. Han e lysare å kvidare i kjøde enn den vanlege kyst-tosken. Fine fisk og ikkje fodle av makk, så an ofta e den vanlige kyst-tosken. Sånn, nå vett du..... :lol:

Takk,takk. Da vet vi det. :smiley: Hvor langt øst pleier fera torsken å ga da? Går utifra at den muligens ikke trekker østafor Lindensnes ? Forresten,det værste med torsken er at den smaker ikke særlig godt ved høye vanntemperaturer syntes jeg. Sommertorsk kan jeg spare meg for.

Er dette bare i mitt hode eller og det helt feil?

Redigert av thor (see edit history)

Walter fikk mye rogntorsk ved Fredrikstad /Kråkerøy, men vet ikke om det er Ferdatorsk .

Påsken 2005 ?

Fylle opp fiskekassa igjen - selvfølgelig!  :yesnod:  Har du ikke hørt om Påsketorsk? Det er nå den er full av deilig rogn!

:seeya: 

Bilde

Ikke noen "bakglatte planker" på disse beina, nei!  :lol: Ska' man først fryse, så gjør det på sjøen!

Vi ses på Lera -  :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Sommertorsk kan jeg spare meg for. Er dette bare i mitt hode eller og det helt feil?

Hodet ditt er heeelt i orden, thor (vel, egentlig..... :wink: ) Neida! Du er nok ikke allene om dette. Allerede ut i mai / juni synes jeg torsken ikke frister noe særlig. Best i de kalde månedene.

Skal ha lettsalta torsk til middag i morgen, forresten! Da blir det å slippe ut buksebelte noen hakk, gitt! ;o)

:seeya:Bilde

Nam-nam!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Walter fikk mye rogntorsk ved Fredrikstad /Kråkerøy, men vet ikke om det er Ferdatorsk .

Hakk'e peiling på hva den heter. :wink:Æ spørr' han ikkje, æ berre bløgg' han! :lol:

Men nå er det slutt på rogntiden! Fikk 10-12 solide torsker på onsdag - ingen av de hadde rogn igjen! D.v.s - alle, unntatt en med melke :wink: , hadde tomme rognposer!

Yngletiden er over for denne gang, og torsken er på vei ned elven og ut på Lera, for å leke gjemsel, igjen!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Vett du ikkje ka fera-tosk e for någe ? :confused:  :nonod:

E du fydde igår å torka bag trappå ?  :lol:

Fera-tosken e atlanterhavs/nordsjø tosk så komme inn igjønå  fjordane fårr å gjyda i ferbruar-mars kvert år. Han e lysare å kvidare i kjøde enn den vanlege kyst-tosken. Fine fisk og ikkje fodle av makk, så an ofta e den vanlige kyst-tosken. Sånn, nå vett du..... :lol:

Hmm.

Nå vett eg litt merr.

Men bare nok ta at nye spørsmål melde seg :

Siden an flytte på seg, antar eg an ikkje befinne seg heilt på bånn ??

Flyttan på seg heila tiå, eller stoppan på visse plasser ?

Går an i stim?

Går ann ud igjen når an har gjydt?

Fiske du an best med pilk og makk, eller dorge du itt an, eller ??

Dette ble litt lokalt mål, men det virker som dette er ett lokalt fenomen også, så de som kan svare forstår sikkert hva jeg spør om :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 19 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...