Jump to content

Gula Humpen?

Baltic

Recommended Posts

Jeg har hørt at Gula Humpen er et noe "fryktet" havstykke på svenske vestkysten.

1. Er det grunn for denne "frykten"?

2. Har sittet og studert kartet over svenske vestkysten uten å finne dette området. For meg ser det ut som leia går innaskjærs hele veien. Hvor er denne Gula Humpen?

3. Andre spesielle områder/ting man bør være oppmerksom på langs svenske vestkysten ned til Gøteborg?

4. Spesielle tips ved overfart til Skagen i Danmark?

Vet ikke om det noengang blir til at vi drar dit, men i tilfelle... :rolleyes:

Jeg har hørt at Gula Humpen er et noe "fryktet" havstykke på svenske vestkysten.

Nei, ikke egentlig :wink:

2. Har sittet og studert kartet over svenske vestkysten uten å finne dette området. For meg ser det ut som leia går innaskjærs hele veien. Hvor er denne Gula Humpen?

Rett syd for Havstensund, "Tjurpannan"

3. Andre spesielle områder/ting man bør være oppmerksom på langs svenske vestkysten ned til Gøteborg?

Et par-tre steder til hvor bølgene kommer inn til leia og gjør livet ubehagelig i et par minutter. Diesel er dyrt, for den som trenger den slags. Og i Juli er det veldig mange båter utpå.

Ølet er billigere på "Netto" enn i butikkene nede ved havna...

God og billig mat på "Jerry's".

Geir.

Å kalle det et "havstykke" er vel å ta litt hardt i. Problemet med " Gula Humpen" er at det er grundt der, og at det er kort vei til land. Blåser det S-SØ, blir det litt "humpete".. Med den masjfarten din nye 290 hester Baltic klarer, går du over gula humpen på 5-10 minutter, maks. Hold på hatten, og fres over. Det gjør stort sett alle andre halvplanere, og helplanere. Full guffe er det som gjelder.. :lol:

Det stemmer at leia går innaskjærs. Men ser du skikkelig nøye etter, rett etter Havstensund, der du går ut av den trange "kanalen" før du dreier sørlig mot inn i leden mot Gräbbestad, der ligger "Fula Humpen ". Det ligger en lykt der, Vacker heter den..

Alt for mange båter, spesielt i fellesferien. Ellers er det bra merket, og reine motorveien.

Sørge for å ha nok diesel ? :rolleyes:

Ellers viser bildet under, tatt i slutten av juli 2005, midt på Strule Humpen, at forholdene slett ikke alltid er helt ille på denne beryktede havstrekningen.

Bilde

NB -legger til at jeg er rimelig pysete, spesielt med kvinner og barn ombord... :rolleyes:

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Jeg har ikke tilgang til elektroniske kart så jeg får ikke vist kartutsnitt - men jeg har fått Gule Humpen mange ganger. Jeg skal forsøke å forklare hvor dette strekket er

Om du tar utgangspunkt i Kosterfjorden - omtrent ved Kostersundet (mellom Nord og Syd Koster). Gå så ut Kosterfjorden (Syd) til du kommer til innseilinga til Havstensund mellom Redö og Lindön (Se svensk båtsportkart kart - store typen - nr 934 NE). Ved innseilingen er det et Nord merke som heter Klippegrunnen. Her er det litt trangt ned mot skjæra syd for merket - men ikke noe problem. (jeg har krysset inn der en gang og da var det litt trangt) Posisjonen på Havstensund er ca 58.46, 11.12.

Når du da går gjennom Havstensund (vakkert! og du kan fyle vann, diesel og handle mat der) mot Syd kommer du til Gule Humpen. Strekningen begynner ved Nord merket på innsiden av fyret som heter Väcker og slutter når du går på innsiden av øya som heter Klätten. Dette er en strekning som er åpen mot havet - og der det kan bli en del sjø. Ofte blir det litt gropete sjø her i forbindelse med solgangsbrisen, og det kan være gammel sjø her også. Med seilbåt tar det ca. 15-20 minutter å gå strekningen (6 knop) - med motorbåt tar det max 10 minutter.

Største faren slik jeg ser det er at leia går ganske nære land, og om du får motorstopp kan du ganske fort komme inn på ubehagelig grunt vann. Av denne grunn klargjorde jeg alltid rullegenoaen før vi gikk over her med seilbåt - og om vinden ikke var for sterk motorseilte vi.

Det går også en led rett ut på havet på utsiden av Gule Humpen. Det er sjelden jeg har sett noen gå der så sant ikke de skal til Danmark. De fleste går Gule Humpen på vei mot Grebbestad/Fjällbakka. Leden videre etter Gule Humpen går innaskjærs og er vakker.

Jeg har ambisjoner om å gå her igjen til sommeren når vi tar norskekysten ned og svenskekysten opp i sommer. Har ingen kvaler med det - men det er ett av de få strekkene som krever litt ekstra oppmerksomhet/planlegging - omtrent som Rakkabåane og Sekken i Norge og Humparna på vei mot Hunnebostrand (rett før Soten kanalen)

Som du ser Baltic, så går man rimelig nære land. Grunner på utsiden og grunner på innsiden...

Stopper maskina, i skikkkelig pålandsvind, har du kjapt problemer.

( Og til dere som mener gamle båter ikke kan seile i det hele tatt, her er beviset. Observerer dere jolla, ser dere at båten faktisk beveger seg fremover....

Bilde

Suzuki

No boat needed..

Ååååhhhh........Sommmer.........

Jeg blir helt sjuk av de fine sommerbildene dine Suzuki.

Men Baltic, du kan ta det helt med ro med tanke på Gula Humpen.

Jovist kan det være ubehagelig, svært ubehagelig, under kryssing av Gula Humpen, men ved å høre på værmeldinger slik at en unngår å krysse G.H. ved sterk S, og SW vind, så s¨kulle ikke det by på problemer. Jeg har selv krysset G.H. i en 10 fots Zodiac med en sliten 8hk. Vi ble våte men ikke noe problem. Jeg har også krysset der med en 32 fots tresnekke og da holdt det på å gå galt. Så G.H. er ingen fare dersom en tar hensyn til vinden. MEN FØLG MED PÅ KARTET. Det er "ureint" der....

Lykke til !

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Vet ikke om det noengang blir til at vi drar dit, men i tilfelle...   :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Baltic !

för det förste så heter det 'Gule Humpen' og ikke 'Gula Humpen' ! :smiley:

I Bohuslän så snakker man halvnorsk! :lol: vi har alltid kallet det Gule Humpen!

o 'berg' i Bohuslän det heter 'fjell' exempelvis Fjällbacka eller Kynnefjäll!

men du behöver ikke vara redd för Gule Humpen !

Det finns 3-4 områden fra Strömstad ned til Göteborg som er litt mer utsatt för 'väder o vind'

Gule Humpen (straks syd Havstensund)

Humperne o Bina (syd Hamburgsund)

Islandsberg (syd Grundsund)

Kråkesunds gap (nord Mollösund)

dessa 4 områden tar ca 20 minuter o passera med din båt !

legger du dessa 4 områden tilsammen så motsvarar dom Rakkeböerne !!!! :wink:

Vid Islandsberg o Kråkesund så finns det en inomskärsled! men du behöver ikke oroa dig

för något av dom her ställena! Blåser det kuling eller mer fra 'feil håll' så kan du ju vente

ett dygn eller to!

Skall du gå över till Skagen då går du fra Marstrand eller Vinga ca 30 M !!!

men då bör du ha litt 'bedre väder' !!! :wink:

annars kan du ju gå på Liseberg istellet :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Om du går der de fleste pleier, dvs. nærme land for å gjøre "havstrekket" kortest mulig, vil du havne på innersiden av en del grunner. I tillegg er du nærme land. Dette gir bølger fra "alle kanter" om vindretningen er ugunstig. Dermed kan du oppleve noen få minutter med mye ubehaglig sjø. Tjor fast kopper, kar og familien. (og start med nedlukket kalesje)

Om ikke været er for ille, er det nesten like utfordrende at det er mye båter. Ingen klarer å holde stø kurs, man blir lett "skjøvet ad sted". Hold så god avstand som mulig er!

Alternativet er å gå "ytterleden". Der er sjøen roligere, men seilasen lengre. Om et motorproblem skulle oppstå, ligger man tryggere an enn helt inne ved land.

Personlig synes jeg "Humparna" på sydsyden av Dannemark/Hamburgsund er mer utfordrende. Man får bølgene inn fra siden under hele overfarten. Der er sjøen normalt ennå mer rotete + at leden er smalere. Vet at dette er å banne i kjerka, men det betyr at du har spesielt seilbåter overalt. "Til høyre i leden" synes å være et ukjent begrep hos alt for mange. (Ingen må fortelle meg at det er "umulig" på 90 grader sidevind).

Ellers er svenskekysten bare å anbefale. Mange flotte naturhavner. "3 väckor i Bohuslän" er absolutt å anbefale. Kjøpte den i sommer, og oppdaget at jeg har kjørt forbi mange pærler gjennom årene.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg har ambisjoner om å gå her igjen til sommeren når vi tar norskekysten ned og svenskekysten opp i sommer. Har ingen kvaler med det - men det er ett av de få strekkene som krever litt ekstra oppmerksomhet/planlegging - omtrent som Rakkabåane og Sekken i Norge og Humparna på vei mot Hunnebostrand (rett før Soten kanalen)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor er Sekken i Norge?

Flotte bilder, Suzuki!

Ellers vil jeg takke alle som har svart meg for glimrende innlegg! Jeg har merket meg de gode rådene og stedene, du "Gunga Din" som 'ekte kjentmann', og dere andre nevner! Takk skal dere ha :seeya::sailing:

Hvor er Sekken i Norge?

Sekken er både i Norge og Sverige. Grensa går midt i. Du krysser den om du går ut Hærføll-renna og rett over til innerleia ned til Strømstad. Kan være litt smålurvete på SW og på en god ettermiddags solgangsbris. Du sveiver over på 5 minutter.

Redigert av Sigurd (see edit history)

Personlig synes jeg "Humparna". Man får bølgene inn fra siden under hele overfarten.  Der er sjøen normalt ennå mer rotete + at leden er smalere.

Ellers er svenskekysten bare å anbefale. Mange flotte naturhavner. "3 väckor i Bohuslän" er absolutt å anbefale. Kjøpte den i sommer, og oppdaget at jeg har kjørt forbi mange pærler gjennom årene.

Mvh. BEG

Hulda har traffikert området siden tidlig på 70-tallet. Kan bare slutte meg helhjertet til lovprisingen av kysten. Også når det gjelder "Humparna". Vi kom der med gamle Caroline, ombygget vadbåt, klinkbygget på 32 fot. Sjøene var rotete, men ikke mer enn 3 meter bølgehøyde. Det er den eneste gangen i mitt liv jeg har ramlet ut av en bølgetopp og landet med et plask i bølgedalen. Admiralen skreik "MAMMA" så det ljoma.

"3 väckor i Bohuslän" er absolutt å anbefale. Kjøpte den i sommer, og oppdaget at jeg har kjørt forbi mange pærler gjennom årene.

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Har du lest oppfølgeren "Ankarplatser i Båhuslen" Den beskriver ytterligere 32 uthavner med samme detaljeringsgrad som i "3 vackor". Anbefales :yesnod:

Ellers må jeg si at disse utmerkede havnebeskrivelsene er utarbeidet i første omgang for seilbåter. Har du motorbåt og ikke våger å gå andre steder enn hva som er beskrevet av SXK går du glipp av de aller fineste perlene langs kysten av Båhuslan.

En bieffekt av å våge å fravike "3 vackor" er at du slipper lyden av uling i mastetopper akkompagnert av løst tauverk som slår mot aluminiumsmaster. Akkurat det kan jeg godt være foruten om natta når jeg vil sove. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hej Baltic !

för det förste så heter det 'Gule Humpen' og ikke 'Gula Humpen' !  :smiley:

I Bohuslän så snakker man halvnorsk!  :lol: vi har alltid kallet det Gule Humpen!

o 'berg' i Bohuslän det heter 'fjell'  exempelvis Fjällbacka eller Kynnefjäll!

Skall du gå över till Skagen då går du fra Marstrand eller Vinga ca 30 M !!!

men då bör du ha litt 'bedre väder'  !!!  :wink:

annars kan du ju gå på Liseberg istellet  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager feilstavelsen, 'Gunga Din', det skal være Gule Humpen!

Hva mener du med Vinga ca 30 M? :confused:

Som andre skriver er diesel dyrt i Svergie, men har du noe som trenger lampeolje ta det med.Det er nemelig veldig dyrt!!!!! Hvis jeg ikke husker feil, var prisen ca.4 ganger så dyr! :headbang::headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...