TomErik1972 Startet 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2013 Hei Jeg er ny her på forumet og har søkt på temaet men fant ingen ting relatert til det. Så bær over dersom dette har vært diskutert tidligere. Motoren er en KAD300 med et VP DP-G drev. Det er mye dødgang i rattet. Det er slark i både styresnekke og wire. Problemstillingen er om jeg skal skifte ut Morse 290 wire systemet til et annet mekanisk system som feks TELEFLEX "Xtreme" eller om jeg skal hive alt ut å like gjerne oppgradere til et hydraulisk system. Dersom jeg velger sistnevnte så er spørsmålet om jeg da må ha en servo eller hvordan gjør dere dette? Jeg ser at Teleflex Seastar HC5331 selges i to utgaver, med og uten servo. Alle anbefalinger, tips og gjerne bilder mottaes med stor takk! -Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Hei, hadde helt vanlig sleipner hydraulisk styring på min SUN 33 med KAD300 og DPG, men synes styringer var veldig tung, så kjøpte ett nesten komplett servoassistert sett på finn.no, så nå er styringen lettere. eneste bakdelen eller fordelen er at jeg bruker kun 2 omdreininger fra styrbord til babord eller motsatt. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
junior 1 Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Har DPG drev med Hydraulisk styring, denne er koblet opp med servo hjelp i fra motoren, dette funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Som sun33 skriver så kan den bli tung på styringen, det finnes nemlig flere forskjellige størrelser på både rattpumper og slavesylindere. Utvekslingsforholdet mellom volumene i disse gir rattutvekslingen. Det finnes tabeller for dette. Tre til fire omdreininger lock to lock tipper jeg er passe. Noen har også erfart at hydraulisk styring gir vel mye dynamisk demping, altså det blir tungt å ratte fort. Dette er veldig avhengig av type, lende og dimensjon på slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Har hatt 26 fots båt m KAD43 og DP/E drev og hydraulisk styring uten servopumpe, og 25fots båt med samme drev med servopumpe og teleflex fra ratt til drev. Sistnevnte var adskillig bedre og myyye lettere på rattet! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Det er endel forskjeller fra båt til båt hvor mye du trenger servo. Men nå sitter det kanskje servo på båten allerede? Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 (redigert) DieselDahl, ja det sitter servo i båten nå. Ellers takker jeg for erfaringene deres. Nyttig info å ha med seg videre Redigert 25.Oktober.2013 av TomErik1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ariann Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hei Tom Erik har en servo styresylinder til DP-G drev til salgs ligger på Finn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.