Jump to content

Oppgradere til hydraulisk styring på DP-G drev

TomErik1972

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny her på forumet og har søkt på temaet men fant ingen ting relatert til det. Så bær over dersom dette har vært diskutert tidligere.

Motoren er en KAD300 med et VP DP-G drev. Det er mye dødgang i rattet. Det er slark i både styresnekke og wire. Problemstillingen er om jeg skal skifte ut Morse 290 wire systemet til et annet mekanisk system som feks TELEFLEX "Xtreme" eller om jeg skal hive alt ut å like gjerne oppgradere til et hydraulisk system. Dersom jeg velger sistnevnte så er spørsmålet om jeg da må ha en servo eller hvordan gjør dere dette? Jeg ser at Teleflex Seastar HC5331 selges i to utgaver, med og uten servo.

Alle anbefalinger, tips og gjerne bilder mottaes med stor takk!

-Tom Erik

Hei, hadde helt vanlig sleipner hydraulisk styring på min SUN 33 med KAD300 og DPG, men synes styringer var veldig tung, så kjøpte ett nesten komplett servoassistert sett på finn.no, så nå er styringen lettere. eneste bakdelen eller fordelen er at jeg bruker kun 2 omdreininger fra styrbord til babord eller motsatt.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Som sun33 skriver så kan den bli tung på styringen, det finnes nemlig flere forskjellige størrelser på både rattpumper og slavesylindere. Utvekslingsforholdet mellom volumene i disse gir rattutvekslingen. Det finnes tabeller for dette. Tre til fire omdreininger lock to lock tipper jeg er passe. Noen har også erfart at hydraulisk styring gir vel mye dynamisk demping, altså det blir tungt å ratte fort. Dette er veldig avhengig av type, lende og dimensjon på slangene.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...