Jump to content

Overgang fra motorbåt til seilbåt..går det ann?

Haraune

Recommended Posts

Dersom man har en motorbåt med et stort grønt uhyre i kjelleren, og dermed muligheten til å komme fort mellom a-b

Men likevel egentlig er skapseiler, og alltid passerer tett opptil seilbåter fordi man egentlig er interessert i hvordan de forflytter seg UTEN motor....

Hvilke aha opplevelser vil man få

dersom man mot formodning skulle våge seg over på en seilbåt?

Fallgruver?

Irritasjon over å aldri komme frem?

Ro i sjelen?

Vase på alle tau og liner?

Uling og klappring i riggen?

Krenging

Bo i kjelleren?

ingen ly for vind og regn?

Kjør popkorn tråd!

(jeg har seilt litt forskjellige joller, og det var jo meget enkelt)

Du kommer frem, og du kommer frem uthvilt, ferdig spist, ferdig ryddet.

Siden man har tid og mulighet, så er det ikke tull med tauene, det er en del av syslet ombord.

Klappring i rigg er dårlig sjømannskap.

Krengning, bare å slippe litt opp på storseilskjøtet det. Riktig trimmet seil, så krenger ikke båten så ille.

Ly for vind og regn?- cockpitkalesje, sprayhood, bimini, gode klær.

Hvis du er den Haraune som jeg tror, og som da har slekt på Sommerøy men båtplass på Homersåk så har vi adresse såpass nært hverandre at jeg vil få lov å invitere deg med på seiltur en gang det passer, så kan du jo vurdere det selv :yesnod:

Jeg gikk selv veien fra rask daycruiser via sakte snekke til Seilbåt, og har kommet litt mer hjem ved hvert bytte.

For oss er det slik at med en rask båt er du kanskje framme ved målet etter kun kort tid underveis, mens i seilbåt er du fremme så fort du er underveis :saint::giggle: .

I sommer var vi i både Danmark og Sverige. Det hadde vi neppe giddet i motorbåt, for å si det sånn.

Men send meg en IM så tar vi oss en tur og tester litt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Gjorde samme byttet for 7 år siden, har ALDRI angret. Det hender seg at jeg savner å forflytte meg i en "trawler" type båt (dvs sitte inne i et tørt og varmt styrhus når man forflytter seg på høst og vår), men det med høy fart og motorbråk er det en befrielse å bli kvitt. Når jeg blir passert av planende store cabincruisere hvor mannskapet sitter inne i en sky av dieselrøyk gjør at jeg føler en viss sympati for stakkarene :-). Og så er det utrolig moro å kunne lære seg noen ferdigheter. Å vri om nøkkelen for å kjøre fra A til B blir jo litt tamt i lengden. Men om man ikke har glede av det seiltekniske finnes det jo bedre valg enn en seilbåt. Dette med "kjelleren" er absolutt ingen showstopper, faktisk er det veldig deilig å ha en privat lun sfære nede under dekk. Slikt har man ikke på samme måten i en båt med salongen over dekk.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har byttet fra 36 fot rask cabincruiser til 42 fot turseiler, storkoser oss! Vi likte oss godt i cabincruiseren også men jeg savner den ikke enda. Kanskje det blir motorbåt igjen når jeg blir gammel og ikke gidder å bli våt lenger. Enn så lenge så synes jeg det bare er moro med vær og vind. Liker at det røsker litt og få kjenne litt på elementene. Etter at vi fikk cockpit kalesje så er kjellerfølelsen forsvunnet, vi sitter nå veldig mye i cockpit.

For 4 år siden sa jeg at jeg skulle aldri ha seilbåt. Er født og oppvokst i motorbåt, men etter hvert som jeg begynte å se på seilbåt ble jeg mer og mer gira.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Dersom man har en motorbåt med et stort grønt uhyre i kjelleren, og dermed muligheten til å komme fort mellom a-b

Men likevel egentlig er skapseiler, og alltid passerer tett opptil seilbåter fordi man egentlig er interessert i hvordan de forflytter seg UTEN motor....

Hvilke aha opplevelser vil man få

dersom man mot formodning skulle våge seg over på en seilbåt?

Fallgruver? Ingen jeg vet om.

Irritasjon over å aldri komme frem? Du er fremme når seilene er oppe og motoren er stoppet.

Ro i sjelen? Absolutt.

Vase på alle tau og liner? Nei, ikke med litt disiplin.

Uling og klappring i riggen? Uling? Ja litt hvis det blåser mye. Klapring? Aldri.

Krenging. Ikke hvis du seiler riktig. Og du slipper slingring.

Bo i kjelleren? Hvor er denne kjelleren?

ingen ly for vind og regn? Sist jeg så etter var seiling en utendørsidrett.

Kjør popkorn tråd!

(jeg har seilt litt forskjellige joller, og det var jo meget enkelt)

Jeg vil nok prøve det ut noe før jeg går til det skrittet. Bli med noen som har seilbåt, eller leie en seilbåt i varmere strøk. En seilbåt for motor er i prinsippet en motorbåt så det er ingen kunst å bruke dersom en er alminnelig båtvant. Å ha seilbåt er egentlig en annen måte å tenke båtliv på. En må gi avkall på noe kontra en motorbåt, men mange som går over til seil vil nok mene at de for mye mer igjen. Men smaken er som baken...det vil i alle fall være lurt å teste det ut først.

En vesentlig forskjell er også at en god seilbåt er et havgående fartøy og med en helt annen aksjonsradius enn en vanlig motorbåt.

Og selvfølgelig ligger miljøperspektivet der også, selv om det neppe er det meste populære samtaleemnet her. :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)

Jeg har gått fra 46 til 8 knop. For vår del handlet det om å enten komme langt på kort tid (dvs ikke være så lenge i båten) eller dra kort, men være lenger i båten. Vi fikk utrolig mye mer plass for pengene, og har benyttet båten veldig mye mer. Men da gikk vi fra en daycruiser til seilbåt - så om du har en stor båt fra før har du gjerne god plass allerede.

Det er en avvending å ikke fokusere på hvor vi skal, men at det er artig å være på tur. De andre i familien er opptatt av når vi kommer frem, så jeg kan ikke legge opp til mer en 3-4 timers etapper før de små begynner å bli utålmodig. Det gjelder at alle har det bra, så jeg må legge opp båtlivet etter dette slik at det blir båtliv i det hele tatt.

Når det gjelder krenging, er konemor redd for dette, men om man er forsiktig så går det bra, dvs at man også gjør dette på alle sine premisser. De gangene jeg er alene med ungene og det er en del krenging, synes de det er kjempe gøy, så det går nok bra for hele familien etterhvert!

Bruk vest!

Katamaran har tre fordeler i forhold til trådstarters punkter.

Krenging - Ikke et tema.

Bo i kjelleren - Ikke et tema

Ingen ly for vin og regn - Jo, du kan styre innenfra med fjernkontroll. Men når man skal manøvrere til kai og få i land fortøyning må man jo ut i regnet. Men har hørt at også gjelder motorbåtfolk.....ikke vet jeg, har aldri hatt motorbåt ;)

Forøvrig ikke helt uenig i at det kan være lettere å lære seg å seile i en enskrogsbåt. Men det beste er jo å lære å seile i jolle og det har allerede trådstarter gjort.

Ulempen med kat er at inngangsprisen er ganske høy.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har seilt endel,særlig mindre båter og tradisjonsbåter. Nå har jeg snekke, og har hatt det de siste 10 årene.

Samtidig er jeg gjerne mannskap hos kamerater som seiler, og synes det er toppers.

Grunnen til at jeg ikke har seilbåt er rett og slett at jeg opplever at kravene til kompetanse er høyere. Snekka mi er 23 fot, seilbåter er gjerne større, mye større, og alle praktiske problem øker med kvadratet av antall fot. Jeg har en enkel plotter, uten autopilot, for jeg drar sjeldent svært lange strekk. Kopling av plotter mot annen elektronikk er ikke noe for pyser. Jeg har nettopp skifta motor, og trengte en fagmann til det. Skulle noe skje er motor og aksler lett tilgjengelig, jeg slipper å grave meg inn bak trapper eller inn fra køyer til et rom som er rimelig tettpakka.

Og i tillegg trenger jeg ikke vite noe om mast og rigg, og vedlikehold av dem.

Men at det er flotte opplevelser jeg fr som fokkeslask der vi kan trosse kuling, eller ligge i dagevis i skjærgården, jøss ja. Men for en som er middels upraktisk blir det som gjest. Jeg elsker min skjebne, og det enklere opplegget snekka gir.

Hva som er "enklest" å lære å seile i - flerskrog eller kjølbåt - se det kan diskuteres... Selv lærte jeg det meste i en trimaran som glatt gjorde 20+ knop. Det var heftig det, men det beste var for meg at alt vi gjorde, rett eller galt, med trimming ga oss umiddelbar respons. Ikke med 0,2 knop som i en kjølbåt, men 2-4 knop!! Da lærer man trimming og justering av seil fort. Det samme oppnår man i en seiljolle. De som starter rett på en tyngre kjølbåt vil nok slite litt mer med å forstå noe mer enn de grunnleggende prinsipper for seiling. En tung turcatamaran kommer ikke noe bedre ut enn en kjølbåt i respons på trimming. Så alt etter ambisjoner, det enkleste er å skaffe seg en seiljolle, helst med fokk, i tillegg til "Nybåten". Da lærer man fort og riktig! :D

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hva som er "enklest" å lære å seile i - flerskrog eller kjølbåt - se det kan diskuteres... Selv lærte jeg det meste i en trimaran som glatt gjorde 20+ knop. Det var heftig det, men det beste var for meg at alt vi gjorde, rett eller galt, med trimming ga oss umiddelbar respons. Ikke med 0,2 knop som i en kjølbåt, men 2-4 knop!! Da lærer man trimming og justering av seil fort.

Det med trimming er et veldig godt poeng. Jeg merker at det er noe som jeg har veldig vanskelig for å gjøre bra. Sidespor, men vurderer å kjøpe en formula 18 katamaran i tillegg, den er vel relativt lærerik :-)

Bruk vest!

Seiltrim er vel noe av det største ankepunktet for meg.

Heise seil for å få det til å gå fremover er vel enkelt..... men så kommer det en tilsvarende båt opp på siden og seiler fra deg! hvorfor!!!!

Seiljollene reagerer godt på riktig trim, det er lett å merke men hvordan blir det i en tung turbåt?

Har seilt i følgende rekkefølge: Walker bay,A-jolle,oslojolle med fokk ,nesher,og yngling.

Så har jeg muligheten til å avansere på gib sea 262 og 77. og en oceanis393 og en 42 fot colin Archer.

Pluss at jeg har en gaffelrigget nordlandsbåt med fokk på 18 fot. Og den liker jeg best.

Men fremdeles har jeg best kontroll om bord i min 32 fots halvplaner med 350hk under dørken,strak aksel og ror.

Redigert av Haraune (see edit history)
Guest Avmønstret#

Som lite barn ferierte vi i snekke frem til jeg var 8-9 år gammel da det ble seilbåt i stedet. Fra snekkelivet som barn husker jeg kun ting som skjedde når vi var på land, med unntak av den/de gangene vi måtte taues fordi motoren streiket, eller vi måtte gå til nødhavn og ikke kom oss videre pga for mye vind.

Fra "seilbåttiden" som unge husker jeg mest opplevelser på sjøen, seilopplevelser. De gangene vi broachet med spinnaker, de gangene vi fikk ordentlig surf og satt ny rekord i antall knop, den gangen vinden kom som ei kule og vi måtte heise stormseil og all virraken før vi fikk gjort det, de gangene vi klarte å få 0.01 knop mer i båtfart enn den andre seilbåten og gled sakte forbi i en slags stille duell hvor vi latet som ingenting mens vi gjorde alt for å få båten til å gå ørlite raskere osv.

Det handler ikke om knop i seg selv, det handler om opplevelsen.

-----------

I sommer vi vår første lange båtferie, i snekke. 5 uker på sjøen. Det var jo rett og slett fantastisk fint. Var i Hvaler skjærgården, Tjøme, nedover Vestfold og Sørlandet og tilbake til Østfold. Helt fantastisk. Men noen ankepunkter mtp å feriere i motorbåt.

1. Føler meg utrygg i forhold til båtens evne til å takle virkelig dårlig vær, redd for å gå utenskjærs

2. Føler meg utrygg når en må stole på 1. stk motor som eneste fremkomstmiddel. Hva når en får stopp på feil sted og feil tidspunkt? Å ikke ha en eneste alternativ fremdriftsløsning virker skummelt, virkelig skummelt.

3. Komforten når det først var litt sjø og vind og en måtte gå uansett var elendig ifht seilbåt, heldigvis var kona tøffere enn gubben så det gikk fint de 2-3 gangene vi måtte trø til i løpet av ferien.

4. En mister all form for "flyt" når man går med motor som støyer og vibrerer. Man mister hele poenget og følelsen med å være på sjøen i stillhet

5. Noe dritt å komme seg på dekk når en må ut av sete, gjennom kalesjer og masse greier. I seilbåt er det ett steg så er du på plass.

6. Mye enklere å føre seilbåt for motor alene til og fra kai enn motorbåt. Dekket til seilbåt er spesialtilpasset for at en kan bevege seg kjapt, motorbåter har som regel et stort styrhus på midten som gjerne står i veien om en skal kjappe seg :-)

Men også noen fordeler:

1. Lavere terskel for å legge fra kai i regn og surt vær, blir bare litt våt på t-skjorta når en hiver fortøyningene før en setter seg i varmen med kaffekoppen.

2. Utrolig deilig med stor cockpit som også inneholder "kjøkken". Cockpit ble et veldig sosialt "allrom" hvor man koste seg i sammen når man laget mat, spiste og utover kveldene. Byssa nedi seilbåt er asosial om de andre sitter i cockpit.

3. Morsomt å kunne gå inn der det er støvlevann

4. Kjekt med litt motor når en først må gå for motor

Seint i sommer fikk vi mulighet til å bytte til seilbåt og har kun hatt noen helgeturer. Savner uten tvil den store og lyse cockpiten i snekka, samt den store og adskilte aktercabinen. Seilbåt med ac og cockpittelt hadde vært det perfekte bytte, men gleden av å rett å slett ta seg en seiltur er stor. Har vært ute en del ettermiddag og rett og slett seilt, både alene og også med venner. En time eller to med seiling er fint som snus. Slike turer hadde vi aldri med snekka.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...