Jump to content

Overgang fra motorbåt til seilbåt..går det ann?

Haraune

Recommended Posts

Jeg møtte på en i helga som kjøpte seg en 40 fots seilbåt for et par sesonger siden. Regattarigget Bennetau?.

Dette var første båten han hadde i det hele tatt.

Jeg spurte hvordan han lærte å seile. Svaret var kortfattet "Youtube"!!!

Han seiler åpenbart fortsatt med godt mot i skjærgården utenfor midtnorge.

Har ikke behov for mannskap, men kona var nå med ihvertfall.

Riktignok hadde han spjæret en spinakker ved en anledning, men det gikk på ordinært vedlikehold.

Kan da ikke være så forferdelig vanskelig da?

Redigert av kodalse (see edit history)

Jeg byttet for 9 år siden fra 35 fots cruser med 400 HK i kjelleren til 40 fots seilbåt. Angret aldri et sekund på det. Mens vi hadde motorbåten var det alltid et spørsmål om hvordan været ble bare vi skulle krysse Vestfjoren etter at vi fikk seilbåt var været aldri noe tema med unntak av når det ble mye frost og ising. Nå har jeg solgt den tradisjonelle seilbåten vi hadde for øvrig en Bavaria og er på utkikk etter en ny men nå en med dekssalong. Nordskip 43 er jo drømmen men den er nå fryktelig dyr.

Jeg spurte hvordan han lærte å seile. Svaret var kortfattet "Youtube"!!!

Kan da ikke være så forferdelig vanskelig da?

Det er ikke så vanskelig heller.

Jeg lærte meg å seile via bøker og prøv og feil metoden.

Seiling er lettere enn man skulle tro bare mann bruker hodet (men ikke til å stoppe bommen med når mann jibber :rolleyes:)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg tenkte å kjøpe snekke, men første båten som tilfredstilte søkekriteriene mine på finn viste seg å være en seilbåt. Jeg slo til, og har aldri angret på dét - hva er vitsen med å kjøpe motorbåt når man kan kjøpe seilbåt? :-)

Opplæringen var gjort på henteturen - heldigvis hadde vi én time med vind. Jeg har fortsatt aldri brukt spinnaker - fordi jeg ikke har hatt noen ombord til å vise meg hvordan det gjøres, mon tro om youtube kunne vært en løsning? ;-)

Førstebåten var veldig billig, og godt var det - for jeg gjorde omtrent alt jeg kunne gjøre av tabber i løpet av et par sesonger, og da synker verdien på båten fort. Jeg er fortsatt ikke ferdig med å gjøre tabber, men jeg har lært veldig mye i løpet av de årene det har blitt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vi kjøpte seilbåt for noen år siden da kona krevde båt etter at motorbåten ble kondemnert. Grunnen til at den ble kjøpt var at den var billig og tilgjengelig.

Jeg tror jeg virkelig skjønte det på tredje turen vår. Da sank det inn, og det satte seg fast. Seilbåt, det er seilbåt jeg skal ha, så lenge jeg kan skal jeg ha seilbåt. Jeg takker kona hver gang vi er på havet for at hun klarte å overtale meg, det er det beste som noen gang har skjedd på båtfronten her i gården.

Å lære seg å seile er et evighetsprosjekt, man lærer hele tiden, men det er lett å komme i gang. Etter som man lærer mer blir det gøyere, behageligere og mindre krenging. Farten øker også som et resultat av bedre seilføring. Vi har lært å seile via Youtube. Titte på youtube, teste neste seiltur, så er man klar til neste steg, repeat.

Komforten ved oppankring er også et stort pluss. Når det kommer bølger nå så duver båten rolig og legger seg til ro igjen. Før stod vi og holdt oss fast i det som virket som en evighet hver gang det kom bølger. Nå har vi masse stål hengende under oss og en mast som demper over oss.

Resultatet av å kjøpe seilbåt er at vi er mye mer på tur nå enn før. Nå bruker vi båten hele året, sommer som vinter og vi bor i Nordnorge. Vi går ut i mye dårligere vær enn før da seilbåten faktisk liker vind. Vi har kalesje over cockpit og er mere turseilere enn regattaseilere, vi blir ikke våte. Det er varmt og godt selv på vinteren.

Vi kjøpte seilbåt for noen år siden da kona krevde båt etter at motorbåten ble kondemnert. Grunnen til at den ble kjøpt var at den var billig og tilgjengelig.

Jeg tror jeg virkelig skjønte det på tredje turen vår. Da sank det inn, og det satte seg fast. Seilbåt, det er seilbåt jeg skal ha, så lenge jeg kan skal jeg ha seilbåt. Jeg takker kona hver gang vi er på havet for at hun klarte å overtale meg, det er det beste som noen gang har skjedd på båtfronten her i gården.

Å lære seg å seile er et evighetsprosjekt, man lærer hele tiden, men det er lett å komme i gang. Etter som man lærer mer blir det gøyere, behageligere og mindre krenging. Farten øker også som et resultat av bedre seilføring. Vi har lært å seile via Youtube. Titte på youtube, teste neste seiltur, så er man klar til neste steg, repeat.

Komforten ved oppankring er også et stort pluss. Når det kommer bølger nå så duver båten rolig og legger seg til ro igjen. Før stod vi og holdt oss fast i det som virket som en evighet hver gang det kom bølger. Nå har vi masse stål hengende under oss og en mast som demper over oss.

Resultatet av å kjøpe seilbåt er at vi er mye mer på tur nå enn før. Nå bruker vi båten hele året, sommer som vinter og vi bor i Nordnorge. Vi går ut i mye dårligere vær enn før da seilbåten faktisk liker vind. Vi har kalesje over cockpit og er mere turseilere enn regattaseilere, vi blir ikke våte. Det er varmt og godt selv på vinteren.

Har dere linken til disse fine videoene?

Har en lært det grunnleggende kom mye av seg selv. Det som er moro er at en blir ikke helt ulært eller perfeksjonist uten videre, og har alltid noe å gå på. "Skal ikke konkurranse på sjøen", sa en her! Når to relativt like seilbåter seiler samme vei heter det "regatta", og oppfatter en ikke det så trenger en litt skjerpings ;-)

Jeg vil gjerne ha en seilbåt, men med småbarn, lite tid, osv så passer motorbåt bedre for oss nå. Vi kommer oss raskt ut og raskt tilbake. Vi sover sjelden i båten så trenger ikke mere plass heller ennå. Men en gang skal jeg nok ha seilbåt.. Men jeg er fortsatt for gla i å kjøre vannski;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...