Golden Gate 37 Startet 25.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2013 http://m.bbc.co.uk/news/uk-england-hampshire-24670515Skyldspørsmål bevist?eller syns seilfolket de fremdeles har alle rettigheter vs nyttetrafikk? Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
tb55 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Det er vel ingen med sine fulle fem som mener at tankskipet skulle vike for bygdehelten i pinnebåten ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Her er litt mer: http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/diverse/20158-sejlet-ned-af-tankskib-haendelsen-klarlagt-i-retssag/page Seilbåt eller motorbåt, den type kjøring\/navigering som her er gjort av fritidsbåten er under enhver kritikk i mine øyne. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Golden Gate 37 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Dessverre skal du ikke lete lenge på dette forum før du finner bevis på at mange mener tankeren skal vike for seil.... Redigert 25.Oktober.2013 av Golden Gate 37 (see edit history) Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Hva er det egentlig du vil fram til? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) ved kollisjon mellom to fartøy blir det alltid deling av skylden.. så det nytter ikke å komme seg unna uansett :) Men selvfølgelig burde seilbåten vike .. Redigert 25.Oktober.2013 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) m.bbc.co.uk/news/uk-england-hampshire-24670515 Skyldspørsmål bevist? eller syns seilfolket de fremdeles har alle rettigheter vs nyttetrafikk? Er du edru? Hvor er seilfolket du snakker om? Vet ikke om noen som mener regattabåten ikke hadde vikeplikt i dette tilfellet. Redigert 25.Oktober.2013 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Artekno Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Er du edru? Thank you!! :D Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Golden Gate 37 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Det har vært drøssevis av debatter her på forumet hvor seilfolket krever sin rett, uansett , overfor motorisert trafikk. Dette er et eksempel på rettspraksis. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
S/Y Emma Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 De eneste som "krever sin rett" overfor et 260 meter langt tankskip er de som får gravsteiner med inskripsjonen "... men han hadde retten på sin side!" Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sun Flyer Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 GG: Vås, gi et eksempel da? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilaren Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Uhell skjer på sjøen som på veien. Hva er problemet? Ingen ble skadet. Det er jeg glad for Redigert 25.Oktober.2013 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Golden Gate 37 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 GG: Vås, gi et eksempel da? VÅS????? Har du fulgt noen av debattene om seil kontra motordrevet fartøy? I hver eneste en hevder mange seilfolk sin "rett", og Steinsvik har helt rett i sin beskrivelse av dem! Hva jeg vil med dette, Mulligan? Jeg vil vise rettspraksis. Jepp du har seil, men du var den som kunne gjøre noe med situasjonen - dermed overføres skyld til deg uansett hva sjøveisreglene sier om seil kontra motorbåt! Alle som ferdes til sjøs bør lese sjøveisregel 2 før de leser noen av de andre reglene. Og når de har lest en annen regel - les regel 2 igjen..... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Alle som ferdes til sjøs bør lese sjøveisregel 2 før de leser noen av de andre reglene. Og når de har lest en annen regel - les regel 2 igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Her slås det inn åpne dører - det er ingen ved sinne fulle fem som kan ilegge tankeren skyld i dette spørsmålet, hverken juridisk eller moralsk - selv om den norske særparagraf om at "fritidsflåten" skal vike for "nyttetrafikk" i trange farvann ikke er gjeldende i dette tilfellet. Dette skjedde vel i et trafikkseparasjonssystem? Da har uansett seilbåten fullstendig vikeplikt; for det første har kryssende fartøyer fullstendig vikeplikt ovenfor fartøyer som følger fartsretningen, og for det andre har (faktisk!) fartøy under seil vikeplikt ovenfor fartøy som går for motor innenfor trafikkseparasjonssystemene. Det er jo ellers helt åpenbart at tankeren for alle praktiske formål ikke har evnen til å manøvrere unna, dermed kan ikke tankeren lastes ut fra et moralsk ståsted - men de generelle internasjonale reglene sier vel noe om dette også skulle jeg tro? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Golden Gate 37 Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Ja, sjøveisregel 2.... Som er like gyldig i separasjonssystem som utenfor. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
tobixen Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Det er selvfølgelig alltid to sider av en sak - og dette skjedde i en "aktsomhetssone". Mye har selvfølgelig blitt skrevet dersom man leter litt - her er ett sitat fra http://www.ybw.com/forums/showthread.php?283900-Who-should-be-blamed-in-this-collision/page24 : The captain of the Atlanta has suffered quite a lot of miscredit and I could try to clarify the event a bit more. Hanne Knutsen was initiating a turn to starboard for entering the Thorn Channel, entrances to Southampton, when the incident occured. What the film and photo footage do not show is a power pleasure craft on the starboard side of Hanne Knutsen obstructing her ability to continue her turn to starboard. The turn had to be aborted in order to clear the power boat which for unknown reasons was not able to move out of the way. The captain of the Atlanta did most likely observe that the Hanne Knutsen started turning and in the heat of the race calculated that he would pass in front of her. When the turn was aborted it was already too late and the crash was inevitable. As mentioned above the Hanne Knutsen was passing in an "Precautionary Area" stating that all vessels of 20m and below should keep clear of a distance of 1000m ahead and 100m to either side. The yacht skipper was clearly in breach of these regulations but as an yachtsman myself I may understand his decision. The primary question in my opinion is how the port authority may allow a regatta of this size to take place in such a busy traffic lane, or to say it another way, how could they allow a tanker of this size to pass through the area in the midst of the busiest time of the regatta? (og etter hva jeg har sett av videoer - det er jo totalt kaos av småbåter i området, dersom tankeren ikke hadde truffet Atlanta, virker det nesten opplagt at den hadde truffet noe annet!) Redigert 25.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Tror TS er ute etter å fyre folk som bastant vil hevde at en 20 fots seilbåt vil få Emma Mærsk til å vike pga. gammelt regelverk som favoriserer seilfartøy... Redigert 25.Oktober.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Golden Gate 37 Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Det har du helt rett i! Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Tror TS er ute etter å fyre folk som bastant vil hevde at en 20 fots seilbåt vil få Emma Mærsk til å vike pga. gammelt regelverk som favoriserer seilfartøy... Helt klart er tråden startet med intensjon om fyre opp under en ikke eksisterende sak, også trolling. Det er jo ikke noen som har hevdet det TS påstår.. Så denne tråden er utelukkende startet med tanke på fyre opp under en fiktiv påstand som TS har.. Redigert 26.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tobixen Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Tror TS er ute etter å fyre folk som bastant vil hevde at en 20 fots seilbåt vil få Emma Mærsk til å vike pga. gammelt regelverk som favoriserer seilfartøy... I ytterste konsekvens, ja, Emma Mærsk skal legge om én grad eller to dersom den er på kollisjonskurs med én liten seilbåt på det åpne hav - akkurat som at et 50 tonns vogntog må stoppe for et barn som vil krysse veien. Kanskje seilbåten ikke har motorkraft og det er vindstille? Da er det nok lurt å signalisere dette på noe vis dersom Emma Mærsk skulle komme i marsfart på kollisjonskurs, men uansett har ikke en stor båt uten videre rett til å meie ned en liten båt. Dette var ikke åpent hav - dette var en aktsomhetssone, regulert av britiske lover, og her var det helt klart lovregulert at man skulle holde GOD avstand til tankeren. Ser man på videoen er det imidlertid MANGE båter som ligger svært tett opptil tankeren! I dette tilfellet var det ikke åpent hav - tankeren hadde meget begrenset handlingsrom pga dyptgående. I dette tilfellet var ikke seilbåten alene - det var et helt felt med regattabåter og andre fritidsbåter. Det er åpenbart urimelig at en supertanker skal kjøre slalom gjennom feltet - men tankeren burde kanskje hatt litt lavere fart gjennom feltet. Regattaarrangørene burde også ha gjort litt mer for å hindre konflikter mellom regattaen og skipstrafikken. Når det gjelder rettspraksis, er det fortsatt mer skremmende med den store båten som meiet ned en fiskebåt som kom inn fra styrbord side ... uten at jeg helt husker navn på båtene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Tråden er et godt eksempel på at en prøver å starte en meningsløs diskusjon ut fra inntak av kjemikalier eller livstrøtthet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Ja, sjøveisregel 2.... Som er like gyldig i separasjonssystem som utenfor. Alle som ferdes til sjøs bør lese sjøveisregel 2 før de leser noen av de andre reglene. Og når de har lest en annen regel - les regel 2 igjen..... Du henger deg opp i regel 2..............det er riktig att den gjeller, den gjeller alltid MEN det er ikke den han blev felld for i avis artikkeln som ref. her ovan er det Regel 5. Utkikk Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt. og Regel 9. Trange farvann b Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. personligen tykker jeg att de skulle forbudt tankbåten att gå inn, gjennom ett regattafelt dette gjøres på mange stellen i Verden, bla i Gøteborg da starten til VOR går.....all skipstrafikk er forbudt under ett par timer Redigert 26.Oktober.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Vi var i gøteborg i sommer. Oppover der så vi noen skilt vi ikke har sett før, men som vi tolket som seiling forbudt... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Golden Gate 37 Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Helt klart er tråden startet med intensjon om fyre opp under en ikke eksisterende sak, også trolling. Det er jo ikke noen som har hevdet det TS påstår.. Så denne tråden er utelukkende startet med tanke på fyre opp under en fiktiv påstand som TS har.. Det er helt feil sydvesten. Det har vært mange opphetede debatter her inne i forumet - hvor du selv har deltatt - og den "absolutte" retten enkelte av seilfolket påberoper seg overfor motordrevne skip. Denne saken motbeviser endel argumenter fra de mest militante seilerne. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.