Jump to content

Seilbåt vs tanker


Golden Gate 37

Recommended Posts

GG: Vås, gi et eksempel da?

 

VÅS?????

Har du fulgt noen av debattene om seil kontra motordrevet fartøy?

I hver eneste en hevder mange seilfolk sin "rett", og Steinsvik har helt rett i sin beskrivelse av dem!

 

Hva jeg vil med dette, Mulligan?

 

Jeg vil vise rettspraksis. Jepp du har seil, men du var den som kunne gjøre noe med situasjonen - dermed overføres skyld til deg uansett hva sjøveisreglene sier om seil kontra motorbåt!

 

Alle som ferdes til sjøs bør lese sjøveisregel 2 før de leser noen av de andre reglene. Og når de har lest en annen regel - les regel 2 igjen.....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Her slås det inn åpne dører - det er ingen ved sinne fulle fem som kan ilegge tankeren skyld i dette spørsmålet, hverken juridisk eller moralsk - selv om den norske særparagraf om at "fritidsflåten" skal vike for "nyttetrafikk" i trange farvann ikke er gjeldende i dette tilfellet.

 

Dette skjedde vel i et trafikkseparasjonssystem? Da har uansett seilbåten fullstendig vikeplikt; for det første har kryssende fartøyer fullstendig vikeplikt ovenfor fartøyer som følger fartsretningen, og for det andre har (faktisk!) fartøy under seil vikeplikt ovenfor fartøy som går for motor innenfor trafikkseparasjonssystemene.

 

Det er jo ellers helt åpenbart at tankeren for alle praktiske formål ikke har evnen til å manøvrere unna, dermed kan ikke tankeren lastes ut fra et moralsk ståsted - men de generelle internasjonale reglene sier vel noe om dette også skulle jeg tro?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er selvfølgelig alltid to sider av en sak - og dette skjedde i en "aktsomhetssone". Mye har selvfølgelig blitt skrevet dersom man leter litt - her er ett sitat fra http://www.ybw.com/forums/showthread.php?283900-Who-should-be-blamed-in-this-collision/page24 :

 

The captain of the Atlanta has suffered quite a lot of miscredit and I could try to clarify the event a bit more. Hanne Knutsen was initiating a turn to starboard for entering the Thorn Channel, entrances to Southampton, when the incident occured. What the film and photo footage do not show is a power pleasure craft on the starboard side of Hanne Knutsen obstructing her ability to continue her turn to starboard. The turn had to be aborted in order to clear the power boat which for unknown reasons was not able to move out of the way. The captain of the Atlanta did most likely observe that the Hanne Knutsen started turning and in the heat of the race calculated that he would pass in front of her. When the turn was aborted it was already too late and the crash was inevitable. As mentioned above the Hanne Knutsen was passing in an "Precautionary Area" stating that all vessels of 20m and below should keep clear of a distance of 1000m ahead and 100m to either side. The yacht skipper was clearly in breach of these regulations but as an yachtsman myself I may understand his decision. The primary question in my opinion is how the port authority may allow a regatta of this size to take place in such a busy traffic lane, or to say it another way, how could they allow a tanker of this size to pass through the area in the midst of the busiest time of the regatta?

 

(og etter hva jeg har sett av videoer - det er jo totalt kaos av småbåter i området, dersom tankeren ikke hadde truffet Atlanta, virker det nesten opplagt at den hadde truffet noe annet!)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Tror TS er ute etter å fyre folk som bastant vil hevde at en 20 fots seilbåt vil få Emma Mærsk til å vike pga. gammelt regelverk som favoriserer seilfartøy...

 

Helt klart er tråden startet med intensjon om fyre opp under en ikke eksisterende sak, også trolling. Det er jo ikke noen som har hevdet det TS påstår..

 

Så denne tråden er utelukkende startet med tanke på fyre opp under en fiktiv påstand som TS har.. :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tror TS er ute etter å fyre folk som bastant vil hevde at en 20 fots seilbåt vil få Emma Mærsk til å vike pga. gammelt regelverk som favoriserer seilfartøy...

I ytterste konsekvens, ja, Emma Mærsk skal legge om én grad eller to dersom den er på kollisjonskurs med én liten seilbåt på det åpne hav - akkurat som at et 50 tonns vogntog må stoppe for et barn som vil krysse veien.

 

Kanskje seilbåten ikke har motorkraft og det er vindstille? Da er det nok lurt å signalisere dette på noe vis dersom Emma Mærsk skulle komme i marsfart på kollisjonskurs, men uansett har ikke en stor båt uten videre rett til å meie ned en liten båt.

 

Dette var ikke åpent hav - dette var en aktsomhetssone, regulert av britiske lover, og her var det helt klart lovregulert at man skulle holde GOD avstand til tankeren. Ser man på videoen er det imidlertid MANGE båter som ligger svært tett opptil tankeren!

 

I dette tilfellet var det ikke åpent hav - tankeren hadde meget begrenset handlingsrom pga dyptgående.

 

I dette tilfellet var ikke seilbåten alene - det var et helt felt med regattabåter og andre fritidsbåter. Det er åpenbart urimelig at en supertanker skal kjøre slalom gjennom feltet - men tankeren burde kanskje hatt litt lavere fart gjennom feltet. Regattaarrangørene burde også ha gjort litt mer for å hindre konflikter mellom regattaen og skipstrafikken.

 

Når det gjelder rettspraksis, er det fortsatt mer skremmende med den store båten som meiet ned en fiskebåt som kom inn fra styrbord side ... uten at jeg helt husker navn på båtene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja, sjøveisregel 2....

 

Som er like gyldig i separasjonssystem som utenfor.

 

 

Alle som ferdes til sjøs bør lese sjøveisregel 2 før de leser noen av de andre reglene. Og når de har lest en annen regel - les regel 2 igjen.....

Du henger deg opp i regel 2..............det er riktig att den gjeller, den gjeller alltid

 

 

MEN det er ikke den han blev felld for

 

i avis artikkeln som ref. her ovan er det

 

Regel 5. Utkikk

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

 

og

Regel 9. Trange farvann

b Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

 

 

personligen tykker jeg att de skulle forbudt tankbåten att gå inn, gjennom ett regattafelt

dette gjøres på mange stellen i Verden, bla i Gøteborg da starten til VOR går.....all skipstrafikk er forbudt under ett par timer

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

 

Helt klart er tråden startet med intensjon om fyre opp under en ikke eksisterende sak, også trolling. Det er jo ikke noen som har hevdet det TS påstår..

 

Så denne tråden er utelukkende startet med tanke på fyre opp under en fiktiv påstand som TS har.. :nonod:

Det er helt feil sydvesten.

Det har vært mange opphetede debatter her inne i forumet - hvor du selv har deltatt - og den "absolutte" retten enkelte av seilfolket påberoper seg overfor motordrevne skip.

 

Denne saken motbeviser endel argumenter fra de mest militante seilerne.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...