Jump to content

Forvirrende værvarsel for Møre og Romsdal i dag 26.10

Arild Iversen

Recommended Posts

På radioen meldes det om liten til full kortvarig SW storm på kysten av M&R i dag fredag 26.10

Kikker en på Yr.no og ser på tabell / grafikk over Smøla meldes det derimot laber bris fra SE, dreiende til frisk bris fra W.

(I friteksten på samme side meldes derimot stormen som på radioen)

Nå er Møre og Romsdal et langstrakt fylke fra Stadthavet i sør til Trondheimsleia i nord, men alikevel må en ha lov å forundre seg over dette.
Smøla ligger i den nordlige delen av fylket, men åpent og utsatt til i forhold til vestlige vinder, så at lokale variasjoner skal ha en slik innvirkning på været er ikke sannsynlig.
Tvert i mot erfarer vi at meldes det vestlig og sørvestlige vinder slår de alltid til her oppe.

Har sendt mail til Yr.no og bedt om en forklaring, men uansett er båten fortøyd for storm.

har lurt på det samme , hvorfor YR og STORM har ulike meldinger på samme sted, storm melder nærmest riktig,men yr er langt ute på jordet, sente ferfor et spørsmål i gjennom SUMMETONEN i bergensavisen og her er svaret frå yr: I Norge er det Meteorologiske Institutt (MET) som mottar og videreformidler norske og internasjonale observasjoner, som er grunnlaget for værvarslene.

Grunnlaget for langtidsvarslene kommer fra det europeiske regnesenteret ECMWF i Reading, enten det er Storm eller MET nomleverer det endelige produktet.

Når varslene spriker tross samme grunnlag, kan det blant annet ha følgende forklaringer:,

Storm og MET benytter ulike numeriske værvarslingsmodeller. Værvarslingsmodellene har sine styrker og svakheter, og resultatene preges av dette:

Værvarsel fra ECMWF kjenner ikke alle topografiske og andre lokale forhold. Måten "justeringene" gjøres på kan være litt ulike, fra institutt til institutt.

Værvarsler som kommer opp i form av værikoner på en nettside, kan være litt forskjellige avhengig av valgene man gjør når disse setes sammen.

Våren 2013 ville "TV 2 hjelper deg" finne ut av hvilke nettsteder man helst burde stole på, TV 2 sin sammarbeidspartner Storm.no eller værvarslene frå yr.no, som er et samarbeid mellom MET og NRK.

representanter for både StormGeo og MET deltok i arbeidet med undersøkelsen.

Testen viste at treffsikkerheten varierer med hvilket værparameter det varsles for, at yr.no har de sikreste varslene for temperstur og nedbør, mens Storm er mest treffsikker på skydekke. Når det gjelder vind, lot ikke disse målingene seg sammenligne direkte. Årsaken var at varselene ble gjort så ulikt at sammenligningsresultatene ble meningsløse.

For eksempel er det slik at for et gitt sted, la oss si Bergen, varsler Storm.no et intervall som spenner fra vindenpå en beskyttet plass i nærområdet til vinden på en utsatt plass

Yr.no varsler imidlertid sterkeste vind siste time på selve stedet. Du kan se testen på tv2.no sin nett side.

Det vart et landt stykke ,men er ordrett gjenngitt, frå J. kristiansen, som er forsker og sjef, yr,no

for å vere sikker så ser eg altid ut av vinduet, då ser eg ka vær det er., (men yr.no stoler eg ikke på

På radioen meldes det om liten til full kortvarig SW storm på kysten av M&R i dag fredag 26.10

Kikker en på Yr.no og ser på tabell / grafikk over Smøla meldes det derimot laber bris fra SE, dreiende til frisk bris fra W.

(I friteksten på samme side meldes derimot stormen som på radioen)

Vet ikke helt hvor du så den vær meldingen på yr, men jeg bruker og se på Veidholmen målestasjon, og der var stormen meldt i mange dager i forveien.

Meldinga stemte ganske bra, 1 time etter at jeg var ferdig med og dra ruser så kom vinden som ett poff, kl 13.02.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Datagenerert varsel og meterologisk tekstvarsel er to vidt forskjellige ting.

Lær å lese Grib og bruk Zygrib istedet kombinert med tekstvarsel så får du en god melding.

Yr og storm er egnet for å se om man skal ha paraply eller badebukse på seg (omtrent ordrett sitert fra "frivind" Mads på et meterologikurs jeg var hos han)

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...