Jump to content

Hvordan åpne gammel Lewmar winch

kjellpell

Recommended Posts

Jeg har to Lewmar Spring Jaw Self-Tailing Winche str 34 ombord. De kjennetegnes av at de har 6 unbrakobolter på toppen og ble produsert mellom 1975 og 1977.

De trenger en vedlikeholdsrunde, men jeg har så langt ikke funnet ut hvordan jeg åpner de. Boltene har jeg skrudd ut, men ser ingen åpenbar veg videre.

Har googlet både lenge og vel, men ikke funnet noen løsning på nettet.

Er det noen med erfaring fra disse winchene her inne?

Sakset fra nettet:

Once that black ring is off, check to see if there are two semi-circular pieces that come together to keep the drum from lifting up. They just separate and come apart (use a fine, straight screwdriver to pry them apart. After they are off you should be able lift the drum. Be careful because the self-tailing arm will come loose and some of the bearings (probably two sets) may come up with the drum and then fall out when it is clear of the post (spindle>).

Sakset fra nettet:

Once that black ring is off, check to see if there are two semi-circular pieces that come together to keep the drum from lifting up. They just separate and come apart (use a fine, straight screwdriver to pry them apart. After they are off you should be able lift the drum. Be careful because the self-tailing arm will come loose and some of the bearings (probably two sets) may come up with the drum and then fall out when it is clear of the post (spindle>).

Dette er løsningen for de nyere modellene. Dessverre ser ikke mine wincher slik ut.

Er det ikke bare å ta tak i selftailing lederen og skru rundt? Den sitter sikkert ganske hardt. Jeg la en trekloss i mot og slo med en klubbe på mine, da løsnet de. De ble som nye etter at jeg vasket de grundig for gammelt fett. deretter satte jeg de inn med molybden fett fra Biltema. det ble supert. :-)

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...