quantumduck Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hyggelig å høre at noen kan tenke seg å oppdage vår egen fantastiske kyst. Det har jeg absolutt lyst til, og - skal prøve å holde meg unna både Danmark og Sverige til sommer'n, ihvertfall Sverige. Utfordringen er at det er begrenset hvor langt man kommer på fire uker, man skal jo tilbake samme vei. Et alternativ er å seile så langt vestover som "mulig", f.eks. Farsund eller litt til, og så gjennom Limfjorden og hjem. Evt. over til Shetland og Skottland. Lofoten frister også, men skal jeg opp og ned hele kysten ser jeg for meg permisjon fra jobb og hvis jeg først skal være lenge borte åpner det seg en del andre muligheter også som kanskje er enda mer attraktive. Seile én vei opp norskekysten og la noen andre seile ned igjen, eller byttelåne båt noen uker med noen lofotværinger som vil prøve seg sørpå kunne være et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hyggelig å høre at noen kan tenke seg å oppdage vår egen fantastiske kyst.... Blås i Hals og pizza, Danmark er bare kjedelig å seile i, kun ølprisene er attraktive. Seil norsk!!;-) Ser helt klart dette argumentet ! Men det er litt urealistisk med disse distansene med en 17 knops motorbåt og 4 ukers ferie. Det er mye fint nedover svenskekysten også, for oss som ikke her helt bergtatt av høye fjell og vill natur Jæren frister, men dette er også i lengste laget. Mulig det blir en Nauticat 33 når jeg runder 60 (er 42), sammen med lenger sommerferie, da kan turen gå nordover ! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Vi var i Danmark med egen båt i sommer for første gang. Og der Norge har spektakulær natur (noen steder, men det er da kjedelig natur innimellom her også), så skilter Danmark med bedre klima, billigere øl, og en hyggelig godlynt atmosfære. Vi kommer definitivt til å besøke både Sverige og Danmark igjen også , sannsynligvis allerede neste sommer, så alt til sin tid Som kona sier : Hadde Vesterålen hatt bedre temperaturer så hadde de ikke fått fred der opp Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Baatlaus Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Drømmer om å ta min båt til Freeport, Bahamas eller om jeg ikke kommer dit så skal jeg til Fort Jefferson og Key West så snart som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Holdt på nesten å glemme at jeg hadde en av mine fineste båtturer i Australia. Vi var på seiltur med en nydelig 100 år gammel treskute. Områdene rundt Witsundays. Med strender som man ikke trodde fantes. snorkling ved vakkre korallrev. Neste gang jeg skal dit hadde det vært morro å leid båt selv der. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hadde jeg hatt førerkort for CE så hadde jeg tatt med båten nedover til sørlandet i sommer.. Lillesand, Blindleia Kristiansand. Sikkert klisjesteder for dere på sørlandet, ment fin for oss oppe i Nord Enig med deg! Planen er å gjennomføre det neste sommer. Tenker å sette av 2-3 uker til turen.. Med base i Kristiansand.. Hvorfor ce? Holder ikke be? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 mente BE ja gladlaks. hehe. Har seilt der med MTB men hadde vært morsomt å tatt lit bedre tid og ikke bare kjørt forbi Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JGH Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Karibien, Stillehavet, New Zealand og Australia hadde vore greit. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
avmønstret5 Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Som pensjonist er det lett å glemme at folk har bare noen små uker ferie ... Men hvorfor ser vi ikke flere norske i østlige Middelhav??! Bare svensker, dansker og fra alle andre nasjoner. Høst og vår er det billigere å leie båt enn å bo på et pakkreisehotell. Middelhavet er verdens fineste seilingsområde, her treffer en folk fra hele verden minus Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Middelhavet er også på "TTDBYD" listen min, men muligens ikke med den skuta jeg har i dag. Er usikker på om Biscaya og Portugal kysten er rette stedet for 31 foteren min. Men at vi skal dit er sikkert. Sannsynligvis før Pensjonærtilværelsen også. Hvilke farvann vil du anbefale å prioritere, du som er erfaren middelhavs seiler ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Erik: Båten din er mer enn bra nok for biscaya og portugal. Selv vil jeg til færøyene neste år. Og middelhavet når jeg båten er nedbetalt.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Euklid Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Fatu Hiva. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Middelhavet er også på "TTDBYD" listen min, men muligens ikke med den skuta jeg har i dag. Er usikker på om Biscaya og Portugal kysten er rette stedet for 31 foteren min. Men at vi skal dit er sikkert. Sannsynligvis før Pensjonærtilværelsen også. Hvilke farvann vil du anbefale å prioritere, du som er erfaren middelhavs seiler ? Tenker du på å leie båt ? Tar de som utgangspunkt og kan anbefale følgende: Rolig seilas i skjermet farvann: Ionien dvs vestsiden av Hellas, frodig natur, mange havnemuligheter. Aegenia sea, området sør for Athen. I Tyrkia har vi den fantastiske Fetyefjorden hvor en kan leie svært rimelige båter Gøcek og Fetye. Mer friske farvann er selvfølgelig øyriket Klykadene. Mindre kjent er vakre småcykladene som ligger rett nord om Santorino. Lite brukt er også Sporadene, øyer som ligger nær Tyrkiakysten. Spennende område med lite turister. God seilas Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Norskekysten den er for lang med den farta vi reker rundt i, vi ville kommet til Bodø på 3 mnd og så måtte båten overvintre. Har en for tung båt, ellers kunne en sikkert fraktet den med jernbanen Narvik til Luleå, det kunne blitt litt av en rundtur. En får heller friske opp kysten med Speedy window.. . Svenske/vestkysten byr på mange fine naturhavner, men de priser seg snart ut med havneavgiften, en må godt nedenfor Gøteborg for å finne anstendige havnepriser. Vi blir mer og mer glad i Danmark fra Hals og sydover og en finner stadig flere "naturhavner" og bøyer og havneavgiften er anstendig og med 1kr kilowatten for strømmen blir ikke den regningen stor. Jylland, Sjelland, Fyn og alle øyene byr på mange opplevelser og med sykkel kommer en lett rundt. Og en kan få havneavgiften ned i 25/30 kr hvis en får hjemmehavna til å bli medlem i http://frihavne.com/ 8 norske og snart 200 havner er med i en gammel Dansk ordning som det ble blåst liv i år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars Kirkeng Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Har lyst å prøve Telemarkskanalen til året, noen som har prøvd det her? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Åland. (men det tar så ille kang tid gjennom nabolandet først) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ToreSB Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 En vakker dag skal jeg seile til København fra Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Gøta kanal, Stockholms skjærgården. Gotland, Bornholm, sydlige del av Danmark. Ikke i 2014 eller 15, men ett år drar jeg på våren og er tilbake i Norge en eller annen gang på Høsten. Ting tar tid i 6-7kn. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
eysteind Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Kunne gjerne tenkt meg til Sørlandet. Lurer på å ta båten på lastebil/båt ned. for så bruke et par veker på turen tilbake til Nordvest-landet på egen kjøl.... Er dette en realistisk tidsplan for en 26 foter med inntil 20 knops fart? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Har lyst å prøve Telemarkskanalen til året, noen som har prøvd det her? Rekomenderas om du vill ha lugn o ro. Är så långt från Strönstad, Smögen, och norska motsvsrigheterna du kan komma. Ta god tid på dig så du får med dig både Dalen och Notodden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Dra fra Bergen langs kysten sørover til Tyskland gjenom Kielkanalen Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Bremstein og Lånan, ytterst i havet vest for Vega på Helgelandskysten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Regina III Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Norskekysten den er for lang med den farta vi reker rundt i, vi ville kommet til Bodø på 3 mnd og så måtte båten overvintre. Tull og tøys, roger-jo! I fjor var opp og ned til Helgeland på tre måneder, uten stress eller å måtte forte oss. Og vi er ikke så raske vi heller. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Så lenge jeg er om bord i båten er det nesten det samme hvor den er på vei! Og med farten den holder blir aksjonsradiusen begrenset med henhold til tidsbruk. Som rykende fersk båteier med Oksval - Oscarsborg t/r som lengste tur så langt, så er vel omtrent alt lenger enn Oscarsborg en drømmedestinasjon! Kunne også tenkt meg å dra langs norskekysten, har en bror som bor utenfor Kristiansand, det ville vært en god start. Deretter nedover langs svenskekysten og til Göteborg - som er planen neste sommer - samt en tur til København også! Telemarkskanalen frister, det gjør også kanalene i Sverige, som Göta kanal og Dalslandskanalen. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Roger jo Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Tull og tøys, roger-jo! I fjor var opp og ned til Helgeland på tre måneder, uten stress eller å måtte forte oss. Der var en Imponerende tur dere hadde da, 1700 nm hva ble snittet pr dag?. I år har vi et snitt på 11mn pr dag og da kommer en ikke langt hvis en skal hjem også. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.