Jump to content

flytte (alpha)drevet lengre ned

bjarne730

Recommended Posts

hei :)

har kjøpt meg ny båt, scand formula 21, står ein 383 mercruiser med alpha one drev, men prob er at når eg får den på plan ligger den med 4000 omd og 30kn, alt for lite turtal og sikkert for lite fart, prøver og tilte drev ut, da begyner den bare og spinne og øker på turtal men ik fart, så tror dreve står for høyt så den begyner og suge luft, kan ligge inn noen bilder av båten og drevplasering

bilde

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53208/img_5206.jpgbilde

Hei.Å senke drev og motor er masse jobb.Det er lettere og omgå problemet med riktig propell. Av bildene ser det ut som drevet har ca. to tommer heving,som er ganske vanlig høyde.

Her ville jeg gått for en Balistik.Den sitter som et skudd på denne høyden og bærer baugen godt.Noe denne båten trenger med innabords.Importør hjelper deg med beregning av stigning. Ing.fima Progress. Lykke till.

han som hadde båten før hadde prøvd me andre prop,men kan jo se om eg finner noen på jobb eg kan prøve :) først :) men om eg må støype igjen og lage nytt hull er ik d noe prob :) jobber med båter/rep, bare lurte på om de var bare meg som syns den sto feil :)

men for all del bare kom med meninger forslag :) blir vinterprosjekte av den reiner eg med

kansje d blir ein liten prosjekttråd her vist d er noe int :) kan ligge ut noen bilder av båten som den er nobilde

Redigert av bjarne730 (see edit history)

Du kan bare glemme å flytte motor og drev nedover, med mindre du har veldig lyst på månedsvis med arbeid.

Det du trenger er en forlenger på drevet, en såkalt "drive spacer" slik at du får kavitasjonsplata mer jevnt med bunnen, det ser ut som drevet skal ned en tomme eller to.

Disse dukker opp på eBay fra tid til annen, og kan sikkert også kjøpes andre steder. Jeg fant en 1/2" til Bravo akkurat nå, og det ser ikke ut som det er noe til Alpha.

Vær obs på at alt bør skimses og måles på nytt ved montering av spacer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...