Jump to content

Noen som har hørt om denne?


bliss X

Recommended Posts

Takk for linken Lasse,

 

Jeg måtte selvfølgelig innom og titte for å tilfredsstille min tekniske nyssgjerrighet, Stirlingmotoren er i seg selv et fascinerende tema.

 

Virkelig en artig liten sak, som helt sikkert kunne ha sin berettigelse ombord, men hvis prisen er så høy som Janef antyder  -  så skal den ha ganske mange driftstimer for at prisen pr kWh skal bli noenlunde spiselig.

 

Men, men, slår den an i markedet og konkurrentene kommer i sving så kan også prisen forandre seg den rette veien.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mener Storebro selger disse i Norden til båtbruk. Leste en gang om en seilbåt (katamaran?) med det passende navn "The Sound of Silence" (nyyyydelig navn, bare det  :confused:) hvor den var installert. Båten var på 14m... jo, da blir det så smått aktuelt med vaskemaskin ombord...

Link to post
Share on other sites

Har lest om den tidligere - har også sett prisen i UK - 8500 GBP, eller rundt 100000 kroner.

Dette er et fremtidsrettet konsept, men om det blir denne eller brenselseller som blir løsningen er jeg litt usikker på. Holder en knapp på brenselseller.  :confused:

Var redd for at prisen gjorde den uaktuall for de fleste. Har alltid ønsket meg en miniutgave av en slik. En sak på størrelse med en skoeske som kunne produsere det lille man trenger av strøm til vanlig forbruk

Link to post
Share on other sites

Bare så synd at den er både dyr og tung(90kg).

Men søk på Stirling+engine i f.eks Google. Der vil du finne

masse spennende om denne fasinerende motoren. Er du

fingernem, kan du lage deg din egen.

 

Ben

Og går du inn her, så kan du kjøpe en god del. Men skal de brukes til noe matnyttig er det langt mellom tilbudene. Og skoeske-størrelse blir det sansynligvis ikke noe av med det første, hverken når det gjelder Stirling-motorer heller brenselceller.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Til Andreas

 

Ser at du har jobbet med stirlig. Hva kommer det av at denne flotte konstruksjonen ikke er mer utbredt og brukt i vanlige produkter for Hvermansen som f.eks den skoesken jeg ønsker meg?

Materialutfordringer, vekt, regulerbarhet.

 

Leketøysmotorer er det ikke noe problem med.

 

Men høyeffektmotorer krever materialer i den varme siden av motoren på lik linje med gassturbiner. Et eksempel fra den motoren jeg jobbet med (og forhåpentlig snart jobber med igjen - vi gikk konkurs ifjor): Varmeveksleren i den varme delene består av noen tynne rør (ca 5mm ytterdiameter). Disse rørene varmes opp kontinuerlig til ca 700grader. Slikt skal de tåle 50000 timer. Ikke noe stort kanskje, men inne i rørene befinner seg helium under trykk og dette trykket svinger 25 ganger per sekund fra 60 bar til 120bar (6-12MPa) og rørveggene skal være så tynn som mulig for god varmeveksling....

 

Med dette trykket er det klart hvor vektproblemene kommer fra: det meste av motoren er en trykktank som må tåle 160bar pluss sikkerhetsreserve. Det koster vekt - eller er svinedyrt

 

Regulerbarhet - i bilen tar du foten fra gassen og motoren går ned i turtall. I en Stirlingmotor har du varmet opp den ovenfor beskrevne varmeveksler til ca 700grader og dermed ligger mye energi i motoren. Hvis du kutter ut brenneren så er den fortsatt varm en stund og motoren fortsetter. Derfor er motoren idag utelukkende aktuell som drivenhet til strømgeneratorer hvor det normal går an og planlegge oppstart og nedkjøring. Det er mulig å gjøre noe med reguleringen, men det koster igjen... I Teknisk museum i Malmø står en 'racerbil' med Stirlingmotor. Den hadde selvfølgelig noe regulering

 

Forskjellen til bil/båtmotoren: du slipper varmeveksleren i toppen. Du bare mater brenselet sammen med oksygen og arbeidsgassen nitrogen inn i sylinderen og tenner på. Nitrogenen blir varmet opp helt uten hjelp av varmeveksler. Du slipper også varmeveksleren i bunnen (som jeg ikke nevnte oppe), istedenfor kaster du alt sammen ut av motoren gjennom ventiler.

 

Nå lot jeg meg rive med igjen.....  :confused:

Link to post
Share on other sites

Her er link til norsk forhandler av nevnte sentralvarmer/generator: http://www.farco.no/ Lite informasjon å hente, de sender deg videre til http://www.victronenergie.com/ for mer informasjon.

 

Lekte litt med tanken på bruke denne til oppvarming i huset sammen med vannbåren varme. Med eventuell strømrasjonering så hadde man vært selvforsynt med lys og varme. Sjekket aldri prisen, og det er kanskje like bra.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her.

 

Mener å ha hørt at Stirlingmotoren brukes/har vært brukt i svenske ubåter, er det noen som vet noe om dette?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her.

 

Mener å ha hørt at Stirlingmotoren brukes/har vært brukt i svenske ubåter, er det noen som vet noe om dette?

 

Lars H.

Kjent som AIP -> Air Independent Propulsion. Se denne linken: http://www.kockums.se/Submarines/aipstirling.html

 

Flere nasjoner snuser på dette som erstatning for dieselelektrisk/akkmulatorbasert fremdrift på konvensjonelle ubåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...