fjordfisker Startet 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2013 Hei Noen som har montert en Hobbyfisher kraftblokk på en Quciksilver 640 ph eller lignende? I finn annonsen ser det ut til at de har montert den på en Arvor: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=30107598 Man bør vel seriekoble ett ekstra batteri? Så da lurer jeg på hvor du har plassert det ekstra batteriet, om du klarte å føre strømkabelen på en fornuftig måte frem til blokken. Hvordan festet du selve blokkfestet? Boltet du det gjennom treverket på siden og deretter inn i skroget? Man kommer vel ikke til mellom skrogene for å feste noe mutter på baksiden. Finnes det noen spesielle skruer/bolter hvor man slipper noe mutter mellom skrogene? Fulgte alt du trengte med da du kjøpte kraftblokken ? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Du må feste den via et rør i dekket og ha en støttebrakett i rekka. Å ha de greiene der skrudd bare i rekka har ofte vist seg å bare ende med elendighet. Selv på båter der det oppgis at rekkene er forsterka. Dyrkorn f.eks. fraråder rekkemontering pga skader over tid. Kjøp en sånn flens som til denne bordsøylen og sett i dekk http://www.maritim.no/interior-eksterior/bord-og-soyler/bordsoyler/bordsoyle-aliminium-m-plast-svivel Helst en som er så flush som mulig. Så setter du ei plate med 90 graders vinkel i rekka der det er laget hull for røret å gå igjennom. Dermed er det aller meste av belastninga styrt ned i dekket, og ikke i rekka. Om du ser på bildene her så skjønner du hva jeg mener http://dyrkornfritid.no/produkter/baater/smartliner/smartliner-21.aspx Redigert 27.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Har montert bensinutgaven av denne med standard vinkelbrakett og gjennomgående bolter på rekka på en eldre viksund.Har stått påmontert nå i tre sesonger og har vært mye i bruk både til teiner og garn.Ingen antydning til sprekkdannelser/skader i topcoat/glassfiber i området rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Ja men så er det vel bare kakerlakker og eldre Viksund som vil overleve en atomkrig. Det du har er vel helt eller delvis basert på et sjarkskrog? Var bare et tips ut i fra hva jeg selv har sett og erfaringer gjort av bl.a. Dyrkorn som lenge har rigget såkalte "fisherman editions" av diverse båter de selger. Redigert 28.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Mulig det.bidro bare med min erfaring.Som tillegsinfo hadde jeg akkurat samme oppsettet på en tidligere.båt,26 fots tresjark.Dette også problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Batteriet skal i tilfellet parallelkobles, IKKE seriekoples! Festemetoden avhenger i stor grad av stivheten i skroget. Monterte dette selv på rekka på en Rana 630 med tilhørende brakett som fulgte med. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Godt sagt rogeri.Er vel ikke et bastant svar på dette,men varierer vel fra båttype til båttype alt etter skrogstivhet/godstykkelse i rekke. Sitér dette innlegget Link to post
Alkhornet Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Interessant tråd, sitter akkurat med en ny NorthLift LH200 som skal monteres på rekka til en Sea Star 700 SK og jeg synes det ser skummelt ut å bare skru braketten direkte på. I såfall måtte jeg ha brukt ekspanderende bolter, men jeg har litt dårlig følelse for hvilke krefter vi snakker om. Noen som har erfaring med at noe slikt er røsket laus fra ripa? Er det noen som har erfaring med å bruke ekspanderende bolter der du ikke kommer til med å feste mutteren? Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Ekspansjonsbolt på båt er vel en dårlig ide uansett hva båten er laget av.Jeg brukte bolt med mutter på min festeanordning.For å løse dobbelskrogproblemet,lagde jeg en luke for tilkomsten i innerskroget. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 På skrog med innerliner er det gjennomgangs bolter & mothold på baksiden som gjelder. Innerlineren er ofte tynn i godset. Det er som tidligere nevnt bare og sette innen inspeksjonsluke ved siden. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Monterte en Northlift NH200 på en Quicksilver 640 PH. Monterte den på trerekka og gikk laget et rustfri vinkelbeslag under. Saget hull i innerliner og satte inn en inspeksjonsluke for å få festet skruene med stote skiver på innsiden av beslaget. Det er dog litt mer bevegelse enn jeg håpte på så stag helt i dekk er nok det beste. Sitér dette innlegget Link to post
fjordfisker Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Hei Jeg fikk først lirket inn en treplank mellom dobbeltskroget (dette etter mye arbeid via "styrehuset"). Brukte så franske treskuer for å feste vinkeltfestet(som følger med) i denne gjennom skroget. Dette ble alt for vinglete - ble for stort press på innerskroget. Noe hadde kommet til å sprekke før eller siden. Jeg fikk derfor laget to rustfrie stålbeslag. Ett på utsiden av båten og ett på innsiden. Jeg kjørte så gjengestag tvers igjennom skroget (og treplanken), de to beslagene og vinkelfestet. I tillegg to franske treskruer fra toppen av vinkelfestet og ned i treplanken som ligger inne i skroget. Siden vinkelfestet ligger oppå skroget, Måtte så bygge opp treverket på rekken ved å legge to lag med tjærepapp under. Jeg monterte den slik at vinkelfest er rett under hullet for stangholderen, da ble det minst mulig synlig og saging i treverket. Nå sitter den som støpt! Var en god del arbeid, men var verdt det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.