Jump to content

Montere Hobbyfisher kraftblokk/haler på Quicksilver 640ph

fjordfisker

Recommended Posts

Hei

Noen som har montert en Hobbyfisher kraftblokk på en Quciksilver 640 ph eller lignende?

I finn annonsen ser det ut til at de har montert den på en Arvor: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=30107598

Man bør vel seriekoble ett ekstra batteri? Så da lurer jeg på hvor du har plassert det ekstra batteriet, om du klarte å føre strømkabelen på en fornuftig måte frem til blokken.

Hvordan festet du selve blokkfestet? Boltet du det gjennom treverket på siden og deretter inn i skroget? Man kommer vel ikke til mellom skrogene for å feste noe mutter på baksiden. Finnes det noen spesielle skruer/bolter hvor man slipper noe mutter mellom skrogene? Fulgte alt du trengte med da du kjøpte kraftblokken ?

Du må feste den via et rør i dekket og ha en støttebrakett i rekka.

Å ha de greiene der skrudd bare i rekka har ofte vist seg å bare ende med elendighet. Selv på båter der det oppgis at rekkene er forsterka.

Dyrkorn f.eks. fraråder rekkemontering pga skader over tid.

Kjøp en sånn flens som til denne bordsøylen og sett i dekk

http://www.maritim.no/interior-eksterior/bord-og-soyler/bordsoyler/bordsoyle-aliminium-m-plast-svivel

Helst en som er så flush som mulig.

Så setter du ei plate med 90 graders vinkel i rekka der det er laget hull for røret å gå igjennom.

Dermed er det aller meste av belastninga styrt ned i dekket, og ikke i rekka.

Om du ser på bildene her så skjønner du hva jeg mener

http://dyrkornfritid.no/produkter/baater/smartliner/smartliner-21.aspx

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Ja men så er det vel bare kakerlakker og eldre Viksund som vil overleve en atomkrig.

Det du har er vel helt eller delvis basert på et sjarkskrog?

Var bare et tips ut i fra hva jeg selv har sett og erfaringer gjort av bl.a. Dyrkorn som lenge har rigget såkalte "fisherman editions" av diverse båter de selger.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
  • 1 måned senere...

Interessant tråd, sitter akkurat med en ny NorthLift LH200 som skal monteres på rekka til en Sea Star 700 SK og jeg synes det ser skummelt ut å bare skru braketten direkte på. I såfall måtte jeg ha brukt ekspanderende bolter, men jeg har litt dårlig følelse for hvilke krefter vi snakker om. Noen som har erfaring med at noe slikt er røsket laus fra ripa? Er det noen som har erfaring med å bruke ekspanderende bolter der du ikke kommer til med å feste mutteren?

Hei

Jeg fikk først lirket inn en treplank mellom dobbeltskroget (dette etter mye arbeid via "styrehuset"). Brukte så franske treskuer for å feste vinkeltfestet(som følger med) i denne gjennom skroget. Dette ble alt for vinglete - ble for stort press på innerskroget. Noe hadde kommet til å sprekke før eller siden.

Jeg fikk derfor laget to rustfrie stålbeslag. Ett på utsiden av båten og ett på innsiden. Jeg kjørte så gjengestag tvers igjennom skroget (og treplanken), de to beslagene og vinkelfestet. I tillegg to franske treskruer fra toppen av vinkelfestet og ned i treplanken som ligger inne i skroget.

Siden vinkelfestet ligger oppå skroget, Måtte så bygge opp treverket på rekken ved å legge to lag med tjærepapp under.

Jeg monterte den slik at vinkelfest er rett under hullet for stangholderen, da ble det minst mulig synlig og saging i treverket.

Nå sitter den som støpt! Var en god del arbeid, men var verdt det :-)

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...