fredriks Startet 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2013 Hei, Har kommet i en litt kinkig situasjon, mtp salg av en seilbåt tidligere i sommer. Båten ble solgt i god tro tidlig i sommer, til en pris under markedspris, noe som gjenspeilet at båten var godt brukt, og hadde vært mitt bosted de siste år. Jeg kjøpte båten i 2010, og inspiserte denne da på land ved overtakelse uten å finne noen graverende feil/mangler. En slik sjekk blir selvfølgelig overfladisk, da jeg ikke er noen fagmann på området. Båten var ikke på land for vedlikehold i mitt eie. Båten ble som nevnt mitt bosted i følgende år, og jeg opplevde et fåtall problemer som ikke gikk under normal slitasje og vedlikehold på en 30 år gammel båt. Den ble jevnlig og godt brukt i mitt eie, med turer til blant annet Skottland, Danmark, Tyskland og Nederland, samt store deler av norskekysten. Jeg valgte å selge båten i sommer, da studietiden var over og jeg valgte å flytte på land igjen. Omtrent 4 måneder etter at ny kjøper hadde overtatt båten kommer han tilbake til meg med at båten har store feil og mangler på kjøl/rør etter grunnstøting. Dette insisterer han på at har oppstått i mitt eie og vil heve kjøpet, da båten iflg han ikke er i seilbar tilstand. (Kostnader på reparasjon er større en prisen på båten). I kontrakten sies det at båten "selges som den er" samt uten tidligere skader. Dette kommer frem i mine kontrakter både ved kjøp og salg. Med god samvittighet kan jeg si at båten aldri har vært på grunn så lenge jeg har eid den, jeg har heller aldri opplevd noe som helst som skulle tilsi at den ikke var i topp stand kjøl og ror messig. Trenger av denne grunn litt råd om hvordan vi burde gå frem i denne saken. Her blir det tydligvis ord mot ord, og forbrukerrådet er allerede koblet inn. Hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Merkelig at kjøper insisterer på at disse angivelige skadene på en 30 år gammel båt er nødt til å ha oppstått etter 2010? Ikke mindre merkelig at skadene har oppstått uten at du har merket grunnstøting, og at du ikke har merket noe til dem i ettertid. Først må du få dokumentert hva disse angivelige skadene består i. Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Skadene er allerede dokumentert av en uavhengig instans. Disse beskrives som omfattende ved kjøl/ror, delaminering og plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Har han ikke brukt båten de siste 4 mnd da? Jeg mener om den ikke er brukbar med skadene.. Hvorfor sa han ikke fra før? Du bør kanskje få en uavhengig aktør til til å se skaden.. Som du ordner og ikke kjøper.. Kjedelig sak uansett. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
All In Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Kan det være sannsynlig at kjøper har gått på grunn selv, og prøver seg på deg? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Er vel ikke verre enn å heise opp båten og sjekke om det er skader i kjølen eller bunnsmurningen som tyder på en grunnstøting. Siden du ikke har hatt den på land, burde det vises om den var grunnstøtt etter forrige bunnsmurning. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
larss Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hei, støtter Steinsvik i sitt forslag. Burde være enkelt å se dette med båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Siden skadene allerede er dokumentert av en uavhengig instans så formoder jeg at denne instansen også har hatt fokus på dette? Fint om TS utdyper dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
fredriks Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Kan bekrefte at det er tydlige tegn på grunnstøting, men å datere denne etter bunnsmøringen ser vanskelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Det er jo veldig enkelt, hvis båten ikke var grunnstøtt da du solgte den (du har ikke grunnstøtt, og den var jo OK da du brukte den), så må det jo være ny eier som har grunnstøtt med den. Han har mao ødelagt båten, og nå vil han heve kjøpet. Jeg er ikke jurist (takk og lov), men skulle jo tro at det han som har bevisbyrden her Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Ble båten tatt på land og undersøkt da du solgte den? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fredriks Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Nei. Ikke før endel mnd etter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Så ny eier har bunnsmurt båten selv etter kjøp? Og bunnsmurt den, på tross av skadene som hevdes å være fra før overtakelse? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Denne linken inneholder endel relevant informasjon vedr. akkurat et slikt forhold som dette: http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/myten-om-kjopers-undersokelsesplikt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Kan bli en lang tråd dette hvis TS fortsetter å være like tilbakeholden med sentrale opplysninger i saken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Erik Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Skadene er allerede dokumentert av en uavhengig instans. Disse beskrives som omfattende ved kjøl/ror, delaminering og plastpest. Kan man få plastpest av grunnstøting Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hva slags båt er det snakk om? Salgssum? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Nettopp for å unngå en slik sak, så insisterte jeg på å løfte båten på land før salg.. Dette tok jeg på min egen kappe etter at kontrakten var skrevet, jeg forlangte også at kjøper skulle være tilstede og hele befaringen ble dokumentert med bilder, det kjøper tydelig vises.. Dette synes kjøper var en god løsning, så slipper en slike kjedelige episoder.. Løftet kostet 2500 kroner og var vel verdt det.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebaat Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Kjøpte båten med kun overfladiske undersøkelser , 3 år uten å bunnsmøre , så salg , tror nok det er best å ta tilbake båten , en takstmann klarer nok å se om det er en gammel skade , og når du bare her undersøkt båten overfladisk så var vel skaden der allerede da du kjøpte den , for om du hadde gått på grunn og fått så store skader så har du vell tatt det på forsikringen din , om du hadde noen ? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Basert på dette så har du en god sak slik jeg ser det: http://www.tangedal.no/blog1.php Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Kjøpte båten med kun overfladiske undersøkelser , 3 år uten å bunnsmøre , så salg , tror nok det er best å ta tilbake båten , en takstmann klarer nok å se om det er en gammel skade , og når du bare her undersøkt båten overfladisk så var vel skaden der allerede da du kjøpte den , for om du hadde gått på grunn og fått så store skader så har du vell tatt det på forsikringen din , om du hadde noen ? Står klart i første innlegg at båten ble inspisert på land da den ble kjøpt, selv om den var en "overfladisk" inspeksjon burde nok store mangler på kjøl og ror etter en grunnstøting være synlig selv for en som ikke er ekspert skulle jeg tro... Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
nordan family 27 Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Mitt råd er å slutte å debattere/ prosedere saken her, og kontakte en god advokat med greie på båt (gjerne Tangedal som allerede er nevnt) som kan gi deg råd. Om du hadde et norsk forsikringsselskap er rettshjelp langt på vei dekket av forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.