Jump to content

Solcellepanel til 25 fot, noen anbefalninger...

770hol

Recommended Posts

Skal du ha panelet fastmontert? Hvor stort (l × b) har du plass til? Skal du ha det for å kunne ligge lenge i uthavn, eller kun for å toppe batteriene i hjemmehavnen mellom turene? Generelt vil jeg anbefale størst mulig panel. Prismessig er panel i ramme mye billigere enn de tynne på opp til 5mm som kan monteres fast på feks. fordekket. På min Saga27 har jeg to stk. 68W Solara paneler skrudd fast på fordekket. Og så trenger du en god regulator.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg vurderer solcelle selv, men er usikker på hvor stort jeg bør/kan ha.

Jeg tror det på min (seil) båt vil være mest praktisk med ett slikt stativ bak på rekka : http://www.seatronic.no/solcellepaneler-regulatorer-c-422_423/noa-stativ-til-solcellepanel-p-816

Er det noen som har erfaring med det ?

Hvor stort/lite panel (i areal) bør mann ha på ett slikt stativ (så det står av en stiv kuling uten problemer) ?

60w er nevnt som minimum. Vil ett slikt bidra til att man kan ligge ett døgn lenger i uthavn uten å kjøre motor (normalt forbruk som først og fremst vil si Kjøleskap/varmer) eller må man vesentlig opp i kapasitet da ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Hadde et 50w i fast ramme fra seasea pluss 60w regulator på snekka vi hadde, det kommer vel nå på totalt 1 164,- kr om du kjøper der i dag.

Fordelen er at du har toppladede batterier når du ankommer båten for tur. Og du får jo også et visst påfyll underveis men en må nok opp i betraktelig mer enn praktisk for de fleste om en begynner å regne om til forbruk som mange har på helgetur. Da må man vel helst tenke på andre løsninger.

Men for å holde batteriene i toppform gjennom sesongen er solcelle billig og enkelt.

--------------

Ang. kapasitet så er det å regne forbruket på feks kjøleskapet pr døgn og så hvor mye du kan få fra solcelle. Normalt får du selvsagt mye mindre enn teoretisk max, ville vel regnet godt under halvparten.

Matten kan andre ta seg av.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Enig med de som sier, kjøp så stort som du har plass til.

100W er egentlig et minimum.

Jeg har 400W (4X100W) på taket av campingvognen min, og dermed er jeg helt selvforsynt hele sommeren med strøm.

Selv på overskyede dager.

bilde

Faktisk er jeg selvforsynt store deler av året HJEMME også, med et 7700W anlegg på hustaket.

Hafslund betalte MEG for strøm i juli.. ;)

Her er halvparten av panelene.

bilde

Guest Avmønstret#

Er sikker på at jeg har sett dette som prosjekttråd på et annet forum. Sikkert et bilforum.

Om jeg ikke husker feil var det kassevis av noname panel som han selv laget ramme til osv. Genial tråd å lese.

Om jeg ikke husker feil var det kassevis av noname panel som han selv laget ramme til osv. Genial tråd å lese.

jeg har et 130w panel som er fastmontert på framdekket. Det pleier å levere ca 5-6 ampere i 6-7 timer på en fin dag.

Jeg er superfornøyd med dette. Jeg bruker ikke landstrøm, og jeg pleier å fylle kjøleskap torsdag kveld hvis vi skal ut fredag etter jobb.

Min høyeste måling er 7,4 ampere kl1200..

Det fleste båtvennene misunner oss dette kraftverket.

Kjøpte på maritim med 10 A regulator til 3500kr +litt monteringsmateriell.

Hvor mange ampere får du en høstdag i oktober med overskyet vær? Har du panelet montert horisontalt?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Øhh båten er på land. Men overskyet en sommerdag leverer det ca 2,5 A i endel timer.

Panelet ligger horisontalt, med noen grader forover. Limt fast rett på dekket på en skarpnes 30.

Jeg innbiller meg at når vi ligger med baugen mot syd lader det litt ekstra i forhold til om vi ligger med baugen mot nord.

Panelet er 150 cm X 57 cm , hvis minnet er i orden.

Montert med 6mm kabel for max lading.

Redigert av taunus (see edit history)

Det er nok omtrent det samme jeg får med en Max Power regulator og mine 2 × 68W Solara paneler, også montert på fordekket.

Hei, Offpist!

Hvilke paneler bruker du på campingvognen - merke ?

Det er såkalt "noname" kina paneler på campingvognen laget av eco-worthy.com.

Gjør et søk på "semi flexible solar panel 100W" på ebay.com så finner du masse alternativer.

Der finner du blant annet en annonse som bruker campingvognen min som eksempel. med min tillatelse.. ;)

Når det gjelder solcelle anlegget hjemme så er det 31 stk Sharp 235W paneler.

Kjøpte ganske mange, resten gikk ut for salg på finn.no. Har 2 paneler igjen av det partiet.

Får inn 25 stk Huyndai 255W paneler neste uke, de er veldig flott fordi de har sort ramme.

Men litt vel store for båt med mål på 160X100 cm. De er ikke fleksible heller.. må skrues fast i noe.

Redigert av offpist (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...