Maika Startet 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2013 Jeg skal til New York til våren, og hadde tenkt å bestille divsere båtutstyr til den lokale West Marine-sjappa der. Når jeg ser på nettsidene, kan jeg ikke finne noe kraftigere 10mm dyneema enn det som har ca 4536 kg bruddstyrke: http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=25627&catalogId=10001&langId=-1&storeId=11151&storeNum=50045&subdeptNum=50130&classNum=50132#.Um47CxCQOM0 Robline sitt (som selges her hjemme) har 5850 kg: http://www.maritim.no/seil/tau/admiral-dyneema-seiltau-10mm-hvit-rod Er jeg blind, eller har ikke den store båtkjeden der borte kraftigere saker? (Ja, jeg skal sende dem en mail også:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i tallene. De har nok fått beskjed fra advokatene sine om å ta hardt i når det gjelder sikkerhetsmarginer. Man blir saksøkt for de merkeligste ting borti der. Jeg har brukt masse Dyneema fra Samson Ropes. De er også ratet lavt, men ikke noe dårligere enn europeiske. Kremen har Hampiðjan. http://www.hampidjan.is/products/yachting/ Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hei. Dette er reele all også i Norge. Det kommer rett og slett ann på hvor tykk strømpen er, om det er en mellomstrømpe og til slutt hvor tykk dyneema kjernen er. Og for å gjøre det vannkelig, hvilke dyneema som brukes. Robline leverer Amiral i flere kvaliteter. Admiral 7000 som du linker til tåler 5850kg. Admiral 3000 tar 4200kg. Og så er det forskjell på om det er 24flettet eller 32flettet strømpe. Vekten er oppgitt etter CE godkjenning, og selv om det er i USA vil tallene være de samme. Man får det man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Skal ikke være lett nei:) Butikkene er jo ofte også restriktive med informasjonen, de oppgir jo feks ikke hvilken av Admiral-ene som selges, men ut i fra oppgitt bruddstyrke/mønster på tau så kan man jo finne det ut. Jeg leste litt om temaet, og det sies at kjernen har 95% av bruddstyrken: http://www.premiumropes.com/splicing-rope/material-construction Dvs at så lenge man vet tykkelsen på kjernen, så vet man bruddstyrken og kan sammenligne tauene uavhengig av produsent. Så var det bare å finne ut av tykkelsen på kjernen da, noe produsentene ikke oppgir..:) Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 30.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Dette blir ikke helt rett. SK 90 4mm daN 2000 SK 78 4mm daN 1600 SK 75 4mm daN 1250 Så er det forskjelli at noe er for strekkt, noe varmebehandlet, Det står også i linken din at SK 90 er 13% sterkere enn SK 75/SK 78 Etter flere år i rigg og sielmakerbransjen kan jeg si at det lønner seg å legge seg midt i haugen for den gjengse seiler. Problemet med navn på ting, er nok at de som jobber i båtbransjen ikke er likke opptatt av/oppdatert som en rigger seilmaker, av forståelige grunner. De nye tauene fra Robline er ikke mer en et år eller to gammle. Når Maritim tok inn Admiral var Admiral dyneema eneste alternativet. Går man for Admiral 7000 får man et topp produkt Admiral 5000 er også antagelig mer onn godt nok. Liros har Regatta Racer og Regatta 2000 som er tilsvarende bra eller bedre.... Det er mye å velge mellom, og produsent/ vi som leverandør kan nok gjøre det enklere med å ikke gi for mange alternativer og forklare på en enklere måte. Så gå etter bruddlast, som er oppgitt i daN og gjør det enkelt med å regn dette om til kg. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2013 Å sammenligne ut i fra oppgitt bruddlast er nok det enkleste, ja:) En ting jeg ikke skjønner: Du skriver SK78 4mm daN1600 vs SK75 1250. Nye Robline Admiral Dyneema 5000/7000 har SK78-kjerne, men bruddstyrken er lik som den de oppga med de som har hatt SK75. Vil det si at de bruker tynnere/færre tråder i kjernen? (Er det noen som selger Liros i Norge?) Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Vi fører Liros, og kan sende om du er langt avgårde. Send gjerne en e-post eller ring for spørsmål. Sverre J.T. sverre@elvstromsails.no Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2013 Interessant at Elvstrøm kommer på banen i dette forumet. Bra det, synes jeg. Velkommen om bord SeilSJT. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.