Vanntett Startet 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2013 Har en bøye med moringstau og 700kg betong moring. Bøya er av plast med skum inni. Det er nesten alltid is i bukta på vinteren. Er det fare for at bøya ødelegges, eller at isen stikker av med moring og hele greia? Bør jeg fjerne bøya før vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Jeg har alltid gjort det,binder ett tau i kjettingen/moringstauet som føres i land slik at det er lett å legge ut bøya igjen til våren. Redigert 28.Oktober.2013 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vanntett Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Kan ikke legge tau til land, det er for langt. Så jeg må evt sette på en liten bøye med ett tau som holder moringstau oppe. Men dette tauet må jo da være så tynnt at det ryker hvis isen tar for mye tak. Er jeg helt på bærtur her? Kan isen flytte på en 700kg moring? Har hørt noen historier om dette, men aner ikke om de er sanne.. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Vet du hva de andre gjør i området? Jeg har flere bøyer i Vikane (Onsøy/Fredrikstad). Pleiet å legge seg is der, men ikke vanlig at folk fjerner bøyene. Og det har gått fint hittil. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Isen har tatt 3 bøyer på 3 år for meg, så i år tok jeg den inn, bruker samme metode som nevnt ovenfor, binder et tau i moringstauet som jeg så fører i land. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Hva med en løsning med en liten flottør som flyter en halvmeter under vannet ved fjære sjø? Fiske den opp med båtshaken til våren slik at du får tak i ile-tauet igjen. Alternativt la tauet ligge på bunnen og fiske det opp med en dregg. Bruke GPS så du finner det igjen? Redigert 29.Oktober.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Kan ikke legge tau til land, det er for langt. Så jeg må evt sette på en liten bøye med ett tau som holder moringstau oppe. Men dette tauet må jo da være så tynnt at det ryker hvis isen tar for mye tak. Er jeg helt på bærtur her? Kan isen flytte på en 700kg moring? Har hørt noen historier om dette, men aner ikke om de er sanne.. Hvis moringstauet er solid nok, har isen ingen problemer med å ta med seg 700 kg. moring. Hvis isen er tykk, og den driver avgårde med strømmen, vil den ta med hele sulamitten. Har sett det selv. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Tar aldri inn bøya mi. Det gjør ingen andre i bukta heller. Men det er veldig skjermet for vind der, samt ingen strøm eller tidevann av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Vet du hva de andre gjør i området? Jeg har flere bøyer i Vikane (Onsøy/Fredrikstad). Pleiet å legge seg is der, men ikke vanlig at folk fjerner bøyene. Og det har gått fint hittil. Det er to andre som har bøyer der. De tar de ikke opp på vinteren. Men de har bare ligget der ett par år, og begge har 2 større moringer som er koblet sammen.. Hva med en løsning med en liten flottør som flyter en halvmeter under vannet ved fjære sjø? Fiske den opp med båtshaken til våren slik at du får tak i ile-tauet igjen. Alternativt la tauet ligge på bunnen og fiske det opp med en dregg. Bruke GPS så du finner det igjen? Det er en mulighet ja. Ser for meg at det kan bli litt utfordringer å finne den igjen til våren med grumsete vann, men det går nok. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Er det strøm og driftende is der så bør bøya erstattes med en mindre og søkkes ned som tidligere foreslått. Er dette inne i en bukt med stille vann pleier det og gå greit. Det er det samme med flytebrygger /Utriggere. Enkelte steder er det store tap hvert år, mens andre steder går det greit. Så noen som lot bryggeanlegget med utriggere ligge ute i elva et år. Ikke særlig smart i isløsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Har hatt bøya og båten på vannet siden 87, men den teller ikke. bruddstyrke trosse 56000 kg (ny) Som en fortalte meg, det å ha bøya ute om vinteren var en bra test, stakk bøya av med isen var bruddstyrken blitt for lav. Da var det bare å sende en dykker ned med ny tau eller kjetting, moringen var der. Redigert 29.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
littmild Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 Sendt dykker ned noen år på rad, tauet ligger på bunnen, problemet er at isen gnager istykker tauet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2013 tauet ligger på bunnen, problemet er at isen gnager istykker tauet. Kan vel tenkes at dette skjer i ei elv, men neppe i stille vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.