Jump to content

Bør man fjerne bøye før isen kommer?

Vanntett

Recommended Posts

Kan ikke legge tau til land, det er for langt. Så jeg må evt sette på en liten bøye med ett tau som holder moringstau oppe. Men dette tauet må jo da være så tynnt at det ryker hvis isen tar for mye tak.

Er jeg helt på bærtur her? Kan isen flytte på en 700kg moring? Har hørt noen historier om dette, men aner ikke om de er sanne..

Kan ikke legge tau til land, det er for langt. Så jeg må evt sette på en liten bøye med ett tau som holder moringstau oppe. Men dette tauet må jo da være så tynnt at det ryker hvis isen tar for mye tak.

Er jeg helt på bærtur her? Kan isen flytte på en 700kg moring? Har hørt noen historier om dette, men aner ikke om de er sanne..

Hvis moringstauet er solid nok, har isen ingen problemer med å ta med seg 700 kg. moring. Hvis isen er tykk, og den driver avgårde med strømmen, vil den ta med hele sulamitten. Har sett det selv. :-)

Vet du hva de andre gjør i området? Jeg har flere bøyer i Vikane (Onsøy/Fredrikstad). Pleiet å legge seg is der, men ikke vanlig at folk fjerner bøyene. Og det har gått fint hittil.

Det er to andre som har bøyer der. De tar de ikke opp på vinteren. Men de har bare ligget der ett par år, og begge har 2 større moringer som er koblet sammen..

Hva med en løsning med en liten flottør som flyter en halvmeter under vannet ved fjære sjø?

Fiske den opp med båtshaken til våren slik at du får tak i ile-tauet igjen.

Alternativt la tauet ligge på bunnen og fiske det opp med en dregg.

Bruke GPS så du finner det igjen?

Det er en mulighet ja. Ser for meg at det kan bli litt utfordringer å finne den igjen til våren med grumsete vann, men det går nok.

Er det strøm og driftende is der så bør bøya erstattes med en mindre og søkkes ned som tidligere foreslått. Er dette inne i en bukt med stille vann pleier det og gå greit. Det er det samme med flytebrygger /Utriggere. Enkelte steder er det store tap hvert år, mens andre steder går det greit.

Så noen som lot bryggeanlegget med utriggere ligge ute i elva et år. Ikke særlig smart i isløsningen.

Har hatt bøya og båten på vannet siden 87, men den teller ikke. bruddstyrke trosse 56000 kg (ny)

Som en fortalte meg, det å ha bøya ute om vinteren var en bra test, stakk bøya av med isen var bruddstyrken blitt for lav.

Da var det bare å sende en dykker ned med ny tau eller kjetting, moringen var der.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...