Jump to content

Brakett for utenbordsmotor...

Rakkstingen

Recommended Posts

Har en Fjord 21 som jeg har "kastet " ut B20`n av og vil nå muligens bygge den om for en utenbords motor. Vet det finnes braketter for dette, og er vel ganske sikker på at det er en eller annen der ute som vet hvor man kan få tak i en sådan. Vet det er forskjellige typer på markedet, og har hørt om en spesiell som det er en såkalt "heis" på for å slippe å ha motoren såkalt "hengende etter båten", men har ikke klart å finn ut hvor og til hvilken pris....

Regner med at det er noe sånt du mener:

bilde

Jeg har en sånn og har blitt så glad i den at jeg også bruker den på båt tilpasset utenbords. For å få avstand nok til akterspeil til å kunne bruke tilt på en ordentlig måte må du nok også ha en fast brakett i tillegg. Jeg hadde en slik på min gamle Smuggler:

bilde

Den øverste kan kjøpes hos Ravn`s garage, evt. direkte fra Bob`s machine shop. Den nederste kjøpte jeg brukt, men kan sikkert lages i lignende utgave av sveisekyndig.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Den øverste er vel med heis formoder jeg, men hvis jeg må ha en tilsvarende som vist på den andre bildet for å kunne utnytte full tilt, så blir jeg litt i tvil om hvordan dette blir seende ut. Ser da for meg en motor som "henger på slep" etter båten..... :nonod: Tror nok det vil se litt merklig ut.......

Du kan jo lage deg en badeplattform? Eller hvorfor må man kunne tilte motoren opp? Transport på henger tja? Noe får til vel tiltet den avhengig av setback på heisen du eventuelt kjøper

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du kan jo få hesen med opptil 10 tommer setback. Det vil gi noe mulighet til tilting. Ellers så er det jo absolutt mulig å få laget til en mellombrakett som bygger langt mindre enn den på bildet da. Med den så hang motoren langt bak båten ja, og så nokså "rar" ut. Men effekten på vannet var god.

bilde

Alternativt kan det ogg skjæres ut av hekken og lage til en brønn slik at du får tiltet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Klart jeg kan skjære ut å lage en brønn, men da snakker vi ganske store kostnader....Alternativet blir vel heller da enten en ny innenbords eller salg. Er jo litt for j.....å selge etter alle timene jeg har på denne, er jo 100 % blitt innvendig, men jeg har den jo ute på Finn ( Finnkode 43735108 ) så hvis dere vet om noen som kan tenke seg å evnt. ta jobben med f.eks. å lage en brønn, eller sette på en type brakett, så ligger den for salg en stund til.

Som du sier Jon-Kåre, så er jo også spørsmålet om hvor mye MÅ jeg tilte motoren...?? Med en såkalt "heisebrakett" får jeg jo såpass tilt at den går klar ved en evnt. transport på henger... Så det må i tilfelle bli en sådan....

Et lite eksempel på at en brakett kan lages penere enn den jeg hadde. Bildet viser forsåvidt også at dersom man ønsker å opprettholde mulighet for full opptilting så kreves det endel plass. Men som dere nevner, det er ikke sikkert at man har behov for å kunne tilte helt opp.

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...