Jump to content

Useriøs båtselger.

Gutek

Recommended Posts

Båtplassen har en rekke tråder og innlegg om useriøse båtkjøpere,og sikkert med rette.Jeg ble for litt tid siden ute for en useriøs selger.Båten ble lagt ut på Finn om morningen,og jeg oppdaget den et par timer etter at den var lagt ut.Da hadde det vært en før meg,og selgeren hadde lovet å holde den av til han kunne komme å se på den på lørdag.Jeg bad da om at jeg måtte være nr 2,og dersom den potensielle kjøperen ikke tok den,skulle jeg få sjansen til handel.Jeg skulle ringe på lørdag,og det ble gjort.Førstemann hadde ikke tatt den,men så hadde han allerede solgt den til en kar fra Oslo som hadde greidd å komme mellom.For meg var dette et så bra kjøp at jeg var villig til å kjøpe den usett.Hva gjør man i slike tilfelle ?Ingenting selvfølgelig,bortsett fra å sende fyren en sur mail ???Så, det er ikke bare kjøpere som er useriøse.

Vanskelig sak.

Om jeg skulle selge en båt eller hva som helst, så er det førstemann med pengene.

Har selv hatt lignende avtale som det du hadde. Førstemann begynte å prute og vi ble ikke enige. Det dukket opp en kar mer eller mindre uanmeldt som tok bilen som den sto, uten pruting. Jeg ringte han som var i samme situasjon som du, og informerte om at det sto en fyr her med pengene klare og ville ha bilen til annonsert pris. Men siden jeg hadde lovet det, ville jeg ihvertfall ringe og gi han en mulighet.

Ble da mer eller mindre reist til helvete siden han da mente at jeg prøvde å presse han til å betale "full pris".

Etter det har jeg ikke gått med på noen "køordning". Første mann til mølla.

Var vel en kjøper som var mer kreativ enn deg da. Uten at du har gjort noe galt. Når jeg kjøpte Båt i vår, satte jeg inn 50000 på konto utsett, med en bekreftelse på kjøp i tillegg pr sms. Som selger er det førstemann med penger som rår. Du finner sikkert andre gode kjøp fremover. Det kryr ikke av kjøpere med penger klare, så du har nok markedet litt for deg selv.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Har i enkelte tilfeller, hvis kjøper virker seriøs, holdt av et par dager for at kjøper skal få komme og se an båten/bilen. Dette er i tilfeller der jeg har fått en god tone med kjøper og f.eks. kjøper må kjøre et stykke for å komme til meg. Opplyser da alltid om at hvis det skulle komme en annen kjøper innen da kommer jeg til å ta kontakt med første kjøper først. Dette for å opptre skikkelig, men klart, er jo mest interessert i pengene så da får kjøperne heller by mot hverandre..

Men skiller mellom de som skal komme om noen dager og de som faktisk er på vei mens vi snakker. Da holder jeg uansett av. En gang holdt jeg av et vrak til to naboer fra øvre Sogn som kom kjørende og skrudde av panser, dører og skjermer av bilen. De hadde kjøpt hver sin helt lik bil samtidig og hadde tilfeldigvis ødelagt hver sin side av bilene :wink: Da de sa hvor de var fra og at de skulle kjøre helt ned til Stavanger neste dag ventet jeg. De ringte så på morgenen da de begynte å kjøre for å bekrefte at de var på vei. Hadde noen andre kommet å ville kjøpe bilen for dobbel pris hadde jeg ikke solgt, det hadde vært for dumt med tanke på stakkarene som da ville tatt den lange turen forgjeves. Andre ganger har jeg ventet forgjeves på kjøper, noe jeg finner svært irriterende. Merker derfor ikke varen som solgt på finn før varen faktisk er solgt.

Selgeren "din" opptrådde jo svært useriøst Gutek, forstår godt du er irritert. Håper ikke slikt blir en trend framover. Er sterkt tilhenger av ærlighet og å holde avtaler forbindelse med kjøp og salg. Blir både selger og kjøper fornøyd med handelen er det absolutt det beste :smiley:

Jeg praktiserer bestandig og konsekvent første kjøper/interessant. Den første som ringer får første rett enten det er bil båt eller MC jeg selger. Desverre finnes det såppas mye griske og useriøse folk, som bare er ute etter penger.. En annen sak er om hvis jeg selger en entusiast bil, MC eller spessiel båt, så må jeg forsikkre meg at neste eier er verdig objektet og kan ta vare på det med omsorg og rett pleie..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Her er det intet å gjøre, selgeren selger til den han ønsker enkelt og greit.. En har ingen rett til å få kjøpe noen ting. Hvorvidt selgeren er useriøs eller ei er vel et diskusjonstema.. Det kan tenkes at den som kjøpte båten er av en annen oppfaring enn TS

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Guest Avmønstret#

Syns det med kjøp og salg er vanskelig. Når jeg selger så er det førstemann med pengene til prisen jeg vil ha som får kjøpt. Det er stor risiko for at de som ikke har anledning eller pengene klare ryker ut. De er jo i praksis kun prat hvis de ikke har sett varen eller har betalt.

Når jeg kjøper så går jeg på med alt jeg har. Kjøpte en gang en bil til 500,- mer enn hva en "pratmaker" skulle betale for bilen dagen etter. Når jeg ringte så hadde selger satt av bilen til denne andre. Jeg sa at jeg ga 500,- mer og sa at selger da stod fritt til å selge til meg siden jeg bød over og at jeg skulle komme og hente den etter jobb. Bilen ble min. Om selger faktisk ringte til førstemann aner jeg ikke...

Eneste som er "gentleman" innen slik handel er vel egentlig oppmøte og penger, alt annet blir prat.

Og jeg mener ikke at man skal være slem eller ikke til å stole på, man bør vel bare si det som det er når man selger, at førstemann med penger har en avtale.

Hadde et tilfelle med dette med en Fjord 19 HT jeg hadde en gang, Lovet å holde av båten i en uke for en kar, samme dagen kom det en annen som inspiserte å prøvde båten, han bydde 75 000 for båten der og da, men siden jeg hadde lovet å holde den av forklarte jeg at han måtte komme tilbake etter ei uke for båten var lovet bort. uken gikk og jeg hørte ikke noe mer fra han andre, jeg ringte han opp å fikk beskjed, beklager men han hadde kjøpt en båt i hans nærområde i steden og beklaget da at han ikke hadde ringt tilbake. andre man som hadde sett på båten hadde også da selvfølgelig funnet seg en annen båt, resultatet på visa ble da at båten ble solgt for 60 000 istedet 2 uker etterpå, altså 15 000 i tap fordi båten ble holdt av.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Og når jeg som selger gir opp etter 5mnd og sier opp avtalen med megler, er jeg da ufin som avviser en potensiell kjøper som vil se båten 3 dager senere?

Skylder å gjøre oppmerksom på at jeg kunne vise båten 2 dager senere, men ikke 3 da jeg hadde syke familiemedlemmer å ta meg av. Det kunne ikke kjøper, kun 3 dager senere.

Megler ble nok oppgitt over meg, men jeg hadde jo gitt en mulighet "på overtid", og da syns jeg at jeg hadde gjort mitt.

Båten beholder jeg nå, markedet er ikke villig til å gi pris tilsvarende bruksverdi ser det ut til.

Jeg solgte Campingvogn på rot på fjellet. Ett stykke å kjøre.

Hadde avtalt 2 visninger etter hverandre. Første kjøper gav meg ett bud hvis jeg solgte der og da før neste visning som jeg ikke kunne si nei til.

Neste mann stod i døra i det vi tok hverandre i hånda, og sa han uansett ikke ville gitt den prisen, men jeg så hvor skuffa han var :worry:

Det er mange år siden, men jeg våkner fortsatt av og til om natta pga av det, så det var ikke verdt det :nonod:

Penger er ikke alt, men man lærer så lenge man lever :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Min policy er at førstemann med penga får salgsobjektet. Det finnes sikkert like mange useriøse selgere som kjøpere der ute. Har erfart altfor mange ganger at potensielle kjøpere ikke dukker opp på avtalte visninger. Klok av skadde ringer jeg alltid opp potensielle kjøpere for og sikre meg at de dukker opp til avtalt tid på visning, det har spart meg for mye ergrelser. :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Synes ikke alltid det er så lett å holde oversikten over potensielle kjøpere når det er stor pågang. Hvis pågangen til selger har vært stor (slik den mest sannsynlig har vært) er det fort gjort at det blir litt kaos. Da vi var på vei hjem fra langtur la jeg ut endel utstyr for salg før vi dro fra Reykjavik, og så snart vi nærmet oss Færøyene og fikk mobildekning haglet det inn med tekstmeldinger, telefoen ringte så mye av jeg måtte slå den av (hadde frivakt og skulle hvile litt) og da vi kom i land viste det seg at jeg hadde mange titalls mail også. Alle ville kjøpe utstyret til annonsert pris og istedet for at jeg skulle være rettferdig og forsøke å finne ut hvem som tok kontakt først og ikke minst ang. hva slags utstyr (det var alt fra watermaker, jolle, motor, kart epirb og mye mer) tok jeg en avgjørelse om å selge utstyret til de som bodde nærmest vår hjemhavn og skulle ha mest av det slik at jeg slapp å være brydd med å pakke det inn og sende det avgårde eller vente på kjøpere som skulle komme og hente det senere. Det er uansett hektisk nok når man kommer hjem fra tur og begrenset hvor mye tid og energi en orker å bruke på å bli kvitt slikt utstyr. Jeg mener det er fair, skulle jeg vært rettferdig selger hadde jeg kastet bort en av tre dager på Færøyene til å sitte ved dataen og telefon for å finne ut hvem som faktisk var første kjøper, og kontakte disse. Helt uaktuelt når det er Olsokfeiring i Torshavn og vi har seilt 4-5 døgn i strekk...

Solgte nylig en bil hvor jeg oppdaget det samme. Samtlige ringte fra vestlandet og nordnorge og ville kjøpe bilen. Etter en stund ga jeg beskjed til en av de som ringte fra nord-norge at hun kunne få bilen, jeg slo av 10000 kr i prisen under forutsetning at hun tok den slik den sto, uten noe som helst form for garanti, betalte 10% forskudd og skulle hente den ila et par uker. Jeg ga uttrykk for at jeg ønsket at hun skulle få noen andre til å besiktige den, alternativt kunne jeg ta den på en test, men hun mente den så fin ut på bildene. Jeg hadde ikke noe voldsomt hastverk med å bli kvitt bilen, men kommer ikke til å gå inn på en slik avtale igjen... Så snart vi hadde avtalt handelen begynte det å ringe folk som kunne komme og hente den samme kveld. En hadde tom kjørt forbi den etter jobb (jeg skrev i annonsen hvor den sto) og bød meg 15000 mer enn jeg allerede hadde avtalt å selge den for til nordlendingen. Jeg var rettferdig selger og beklaget at den allerede var solgt, men de kunne sette seg på liste. Resultatet ble at bilen ble stående over to uker ekstra før den ble hentet og jeg fikk restoppgjør. Kom en sur nordlending, ikke kjøperen, men en som skulle ta den hjem og var sur fordi han fant litt rust under den ene døra på den 9 år gamle bilen. Jeg kommuniserte tydelig at prisen var ferdig forhandlet så det ikke var noe vits å kaste bort tiden til hverandre, skulle han ikke ha den ville jeg beholde mine 10% og dra ut med båten siden det var knallvær og madamen ventet. Det var forøvrig kostnadene ved å annonsere på nytt, omregistrering og litt ekstra kompensasjon til meg. Resultatet ble at vedkommende brukte en hel dag og prøvekjørte den i flere timer før jeg til slutt fikk sjekken min og sendt avgårde bilen. Har ikke hørt noe i etterkant og bilen var den absolutt billigste på finn.no, men å kaste bort tid på noe slikt igjen kommer jeg ikke til å gjøre. Førstemann som kommer med cash får den, og håndpenger for å holde av til ny kjøper kan komme gidder jeg ikke... Det er mulig det vil være annerledes ved et båtsalg, men jeg liker ikke å ta imot (del)betaling for et produkt kjøperen ikke har sett og kontrollert. Det skaper usikkerhet og setter meg som selger i en "knipe" hvis det i mellomtiden dukker opp annen interessert kjøper som kan ta den med med en gang. I mitt tilfelle kunne jeg solgt bilen to uker tidligere og fått 15000 kr mer hvis jeg ikke hadde gått med på den første dealen. Vedkommende var forøvrig mekaniker og synes det virket som en grei arbeidsbil og så ingen problemer ved den vanlige rusta..., mens kvinnfolket fra nordnorge hadde helt latterlige, skyhøye forventninger til den gamle bilen, som forøvrig ikke hadde servicehefte eller noe som helst servicedokumentasjon (derfor jeg solgte den billig) :cryin:

I alle tilfelle er det uansett utrolig slitsomt med alle disse henvendelsene (i hvertfall hvis man er i full jobb og har nok å drive med fra før) hvis en selger et attraktivt produkt og da er det ingenting som er mer kjærkomment enn cash i hånd, bli kvitt produktet og få slettet annonsen fort som juling...

Praktiserer også første mann med penga, men når jeg for en tid tilbake skulle selge en bil og vedkommende som sa han skulle ha den og måtte ta fly fra Haugesund til Oslo så hold jeg av bilen. I mellomtiden ringte det noen som sa de skulle betale mere, men jeg avslo. En avtale er en avtale.

Opplevde noe av det samme ved kjøp av båt. Forhandlet ferdig og bekreftet skriftlig (heldigvis har jeg det som rutine) den muntlige avtalen vi hadde. Selger kom tilbake etter en stund å sa han ikke ville selge allikevel ( han hadde helt sikkert fått et bedre bud).

Jeg hadde i dette tilfelle endelig funnet akkurat den båten jeg ønsket og selger hadde bekreftet avtalen skriftleg så jeg svarte pent at det kunne han ikke gjøre. Selger ga seg ikke (med ufine metoder). Jeg hadde bestemt meg for denne båten å ga meg ikke.

Båten ble min, men det ble ikke en ønsket/hyggelig kjøpsprosess.

I ditt tilfelle er båten solgt og hvis det bare er avtalt muntlig så er det vanskelig å komme å få båten nå.

Hvis du har hatt noen utgifter så kan du kanskje kreve å få dette dekket.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Opplevde for en mnd siden og takke ja til et bud over telefon. " kjøperen" kom et par dager senere. Akseptere båten, men da det var noen problemer med motoren, måtte disse utbedres først. Jeg stresset livet av meg for og få motoren i ship shape, tok til og med fri fra jobben. Det hele endte med overhaling av motoren. Da jeg endelig var ferdig, ringte jeg " kjøperen", men nei... Han ville ikke ha den allikavel!! Det virkelige hyggelige er at det ringte 4 stykker når motoren var på overhaling, der jeg fortalte at båten var solgt. Det var jæ.... Bittert!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

De siste gangene jeg har solgt ting og folk har bedt meg om å holde av, så har jeg bedt dem sette inn et depositum på 500 eller 1000 kroner (avhengig av objektets verdi) på min konto. Jeg har også sagt klart i fra at jeg beholder pengene hvis de trekker seg. Dette har fungert veldig bra. Har bare opplevd ett tilfelle der kjøper ikke var villig til å betale depositumet.

Øivind

Jeg lider ingen nød,jeg har båt,så takket være denne rotekoppen så slipper jeg å sitte med 2 båter.Men,jeg drar på åra for a si de t forsiktig,og kunne tenke meg å gå litt "ned" når det gjelder båt.og lignende tilbud kommer neppe igjen,enTobias Combi med yanmar som hadde gått bare 150 timer til 195.000 båtlapper.Alt tenkelig utstyr inc lsluregir.Bare radaren manglet og av det slaget har jeg en ny stående.Vel,det var irriterende ettersom vi hadde avtale om at jeg skulle være nr 2.Jeg hadde til og med undersøkt fraktemulighet opp her på Nordmøre.

Guest Avmønstret#

Høres ut som et godt kjøp og Tobias er jo ikke dusinvare. Eller det vil si, det er ikke den typen båt som omsettes mest, tror eierne beholder de når de først har fått tak i en. Men om du henger på Finn lenge nok så dukker det opp nye kandidater til slutt.

Jeg besiktiget en Tobias combi som stod på Hvaler i Østfold for en kompis på vestlandet. Han fikk den fraktet hjem med lastebil og ble svært fornøyd med kjøpet. Den var gått lite da den var eid av hyttefolk som kun brukte den korte sesonger og leverte den til opplag og service hos en lokal marina hver vinter (noe som forøvrig ikke betyr at motoren er godt ivaretatt, impeller var feks aldri byttet selv om båten var en del år gammel).

Knallfine båter. Kvalitetsløsninger hele veien, dønn solid og gode sjøbåter. Vær obs på at selvlensinga ikke tetter seg, båten jeg besiktet gikk nesten ned pga det....

Synd at de er så dyre. Eller kanskje bra at de er det, kvalitet kommer ikke gratis :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...