Jump to content

Edit History

stianfred

stianfred

Ved bruk av nattoptikk på sjøen vil jeg anbefale 2+ eller 3 generasjon om du får tak i.

Ved erfaring av 3 generasjon gir det flere fordeler om du har den montert på hode eller hjelm. Ved oppløsningen i den type nattoptikk vil du kunne se såpass skarpt at du kan fint holde 19 - 25 knop hvor du har tid til å stoppe om du skulle se ting flyte i sjøen foran.

Ulempen er at du mister halvparten av nattsynet, da lyset er grønt vil alle lys se "rølig" ut når du slår den av på det øyet.
Men bruker du kun et monokkel har du fint mørkesyn på andre øyet. Det er også lurt å "løfte" hodet og se med begge øyne hvert 30 sekund om du ser navigasjonslys i horisont. Dette er fordi at du mister muligheten til å identifisere navigasjonslys ved bare et fargebilde, som er grønt. Du har også begrenset sidesyn, slik at en er avhengig av å sjekke både barbord og styrbord med jevne mellomrom.

Om du kjører i tett bebygget område vil lys fra hus og bebyggelse ved sjøen kunne være forvirrende når andres båters navigasjonslys smelter inn i huslys på avstand, derfor sjekke med begge øyne hver 30 sekund. 

Er du i områder med lite lysforurensing vil oversiktsbilde i sjøen være bedre, og lettere å se andre båter. Uavhengig av dette gir nattoptikk i nyere generasjoner en helt annen trygghet på sjøen i mørket, og du er står mye friere til bruk uavhengig av hva klokken er.
Så er det en kost/nytte sak, bare et monokkel ligger på 40 til 80 tusen avhengig av ytelse, oppløsning.
Video og bilde under kommer fra en på rundt 60 tusen, i samme klasse som militær nattoptikk av nyere type.

image.png.7605d3e1b79ef9d14920ba3300dc1909.png

Et eksempel på det mørkeste: https://vimeo.com/387638668

 

stianfred

stianfred

Ved bruk av nattoptikk på sjøen vil jeg anbefale 2+ eller 3 generasjon om du får tak i.

Ved erfaring av 3 generasjon gir det flere fordeler om du har den montert på hode eller hjelm. Ved oppløsningen i den type nattoptikk vil du kunne se såpass skarpt at du kan fint holde 19 - 25 knop hvor du har tid til å stoppe om du skulle se ting flyte i sjøen foran.

Ulempen er at du mister halvparten av nattsynet, da lyset er grønt vil alle lys se "rølig" ut når du slår den av på det øyet.
Men bruker du kun et monokkel har du fint mørkesyn på andre øyet. Det er også lurt å "løfte" hodet og se med begge øyne hvert 30 sekund om du ser navigasjonslys i horisont. Dette er fordi at du mister muligheten til å identifisere navigasjonslys ved bare et fargebilde, som er grønt. Du har også begrenset sidesyn, slik at en er avhengig av å sjekke både barbord og styrbord med jevne mellomrom.

Om du kjører i tett bebygget område vil lys fra hus og bebyggelse ved sjøen kunne være forvirrende når andres båters navigasjonslys smelter inn i huslys på avstand, derfor sjekke med begge øyne hver 30 sekund. 

Er du i områder med lite lysforurensing vil oversiktsbilde i sjøen være bedre, og lettere å se andre båter. Uavhengig av dette gir nattoptikk i nyere generasjoner en helt annen trygghet på sjøen i mørket, og du er står mye friere til bruk uavhengig av hva klokken er.


image.png.7605d3e1b79ef9d14920ba3300dc1909.png

Et eksempel på det mørkeste: https://vimeo.com/387638668

 

stianfred

stianfred

Ved bruk av nattoptikk på sjøen vil jeg anbefale 2+ eller 3 generasjon om du får tak i.

Ved erfaring av 3 generasjon gir det flere fordeler om du har den montert på hode eller hjelm. Ved oppløsningen i den type nattoptikk vil du kunne se såpass skarpt at du kan fint holde 19 - 25 knop hvor du har tid til å stoppe om du skulle se ting flyte i sjøen foran.

Ulempen er at du mister halvparten av nattsynet, da lyset er grønt vil alle lys se "rølig" ut når du slår den av på det øyet.
Men bruker du kun et monokkel har du fint mørkesyn på andre øyet. Det er også lurt å "løfte" hodet og se med begge øyne hvert 30 sekund om du ser navigasjonslys i horisont. Dette er fordi at du mister muligheten til å identifisere navigasjonslys ved bare et fargebilde, som er grønt.

Om du kjører i tett bebygget område vil lys fra hus og bebyggelse ved sjøen kunne være forvirrende når andres båters navigasjonslys smelter inn i huslys på avstand, derfor sjekke med begge øyne hver 30 sekund. image.png.7605d3e1b79ef9d14920ba3300dc1909.png

Et eksempel på det mørkeste: https://vimeo.com/387638668

 



×
×
  • Create New...