dobba Startet 31.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2013 Har kjøpt en 1987 johnson 50 hk. På den sitter en propell med,ifølge selger,veeeldig høy stigning. Hva er fordeler og ulemper med det? Fart,forbruk,tomgangshastighet osv? Båten har ikke noe racerskrog... Minner om rana 530 fisk o.l. Bør jeg bytte til mer "moderat" prop? Sitér dette innlegget Link to post
dobba Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 er det slik at høy stigning er bra på lette og raske båter og mindre stigning bra på mer tungdrevet? 11,75*17" er min nåværende, hva vil evnt være bedre på en halvplaner? jeg vet dere vet sånne ting ikke jeg vet;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 er det slik at høy stigning er bra på lette og raske båter og mindre stigning bra på mer tungdrevet? ikke jeg vet;) Det er riktig, motoren må ha en propell som gir motoren riktig belastning, for mye stigning = for lavt turtall , motor jobber for tungt , resultat økt slitasje og forbruk. for lite stigning , motor får for mye turtall på full gass, man får mindre fart da man ikke får utnyttet motoreffekten fullt ut så du trenger egentlig turteller for å kunne si presist om hvordan propellen du har passer. Har du prøvd båten på vannet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dobba Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 sitter å ser på billige turtellere no, har skjønt det er lurt.... ikke prøvd ennå på sjøen, men ift båt den motoren var på før må det være feil. passet til en bitteliten hurrycane, langt unna min båt det! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 ser for meg du kan gå ned en 3-4 tommer i stigning.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dobba Svart 5.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 leter etter propell med 13" stigning, er det noen som vet om plasser å finne brukte? utenom finn.no.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 kanskje like greit å kjøpe ny, en uoriginal koster ikke all verden på maritim.no Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Whiskey Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Masse på Ebay og $ å spare. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.